Nieuwe soorten in de database

Gestart door Arno van Stipdonk, maart 24, 2007, 15:42:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Hallo forumleden,

Er zijn reeds enkele malen verzoeken geweest om bepaalde soorten aan te maken in de database welke niet voorkomen op de standaarlijst van de NMV. Bijvoorbeeld Branden(o.a. Maisbrand), Roesten en allerlei klein grut zoals een Stilbella-soort en de Pilobolus crystallinus van Henk Gremmer.

Dit is besproken op het admin-forum en we hebben besloten om deze soorten toch toe te voegen in de database van Waarneming.nl.
Iedereen kan vanaf nu dus ook zijn/haar waarnemingen kwijt van deze soorten.

Nadeel is dat van de meeste van deze soorten weinig tot geen kennis aanwezig is en in een aantal gevallen zijn de soorten ook niet beschreven of heeft men geen literatuur van deze soorten.

Deze soorten kunnen dus voortaan op verzoek aangemaakt worden, echter wil ik wel iedereen verzoeken om eerst zelf goed onderzoek te doen of de soort klopt en of er geen andere soorten meer in aanmerking komen. Ook kan men vragen verwachten omtrent de determinatie.
Omdat de soort alleen door de waarnemer onderzocht wordt blijft de waarnemer wel altijd zelf verantwoordelijk voor de determinatie, net als bij alle andere soorten.

Samengevat als men een nieuwe soort toegevoegd wil hebben in de database graag de volgende gegevens aanleveren:
-Wetenschappelijke naam
-Eventuele Nederlandse naam als de soort een Nederlands naam heeft.
-NMV code
-Aangeven in welke literatuur de soort beschreven staat of op welke site de soort staat.

Op deze site staat de huidige soortenlijst van de NMV digitaal.
En op deze site kunnen synoniemen opgezocht worden.

Bedankt voor jullie medewerking.

P.S. Dit topic zal regelmatig opgeschoond worden om e.e.a. overzichtelijk te houden.

spanjool

Beste admin, ik mis 070180 Leccinum cyaneobasileucum Lannoy & Estades. Waarschijnlijk een veel voorkomende variant van L. scabrum.
Staat wel in de Ned. soortenlijst, of staat er in onze soortenlijst misschien een synoniem?
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

xenion

Dat zijn van die vreemde dingen in de soortenlijst van de NMV Henk, en meteen de reden waarom hij niet in onze lijst staat: volgens indexfungorum is het namelijk een synoniem van L. brunneogriseolum: http://www.indexfungorum.org/Names/SynSpecies.asp?RecordID=129457
Groeten,
Martin

spanjool

#3
Hoi Martin, wil je er een algemeen roestje bijzetten?
Melampsoridium betulinum (Fries) Klebahn
Hyphomyceetjes doen we niet aan? ik heb er anders wel een paar of kom ze in ieder geval regelmatig tegen. o.a. Pseudospiropes nodosus, en wat denk je van Bispora antennata en B. Betula?
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Hoi Martin, zou je ook nog de ascomyceet Strossmayeria basitricha (Saccardo) Dennis er bij willen zetten en als je toch bezig bent misschien ook nog Hyphomyceet Pseudospiropes simplex, die twee horen kennelijk bij elkaar.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

xenion

Henk, die roest is toegevoegd, ben je van die Asco zeker? Staat namelijk niet op de Nederlandse lijst?
Groeten,
Martin

Gulistan

Kan Elaphomyces spec worden toegevoegd?
Groeten van Christiane

spanjool

Hoi Martin, ik ben er 100% zeker van. Als je er ook een paar wil, ik heb er genoeg.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

xenion

Groeten,
Martin

xenion

Henk, dan heb je wat aan te melden bij de NMV als nieuwe soort? Maar ik heb hem toegevoegd, die anamorph kun je invoeren als de imperfecte vorm van S. basitricha.
Weet je van die eerder genoemde hyphomyceten de teleomorph?
Groeten,
Martin

Gulistan

Groeten van Christiane

Gulistan

Kan Lecinum cyanobasileucum toegevoegd worden? Komt voor in de Ijsselmeerpolder
Groeten van Christiane

spanjool

Hoi Martin, het is vlgs mij wat erg kort door de bocht om te stellen dat Pseudospiropes simplex de anamorph van S, basitricha is, alleen omdat ze op beuk en eik samen worden gezien. P.simplex komt op veel meer substraten voor en misschien niet altijd met S. basitricha. Vlgs mij is nog lang niet bekend of en bij welke teleomorf een anamorf hoort vandaar toch ook dat die hyphomyceten een eigen naamstelling hebben. Ik zou het best wel goed vinden als ook de hyphomyceten en coelomyceten ingevoerd zouden kunnen worden. Je komt ze namelijk altijd tegen en ze zijn redelijk gemakkelijk te determineren. Je hoeft ze niet allemaal te gaan invoeren direkt maar als er vraag naar is zou je ze altijd er even op kunnen zetten. Het zal toch ook niet zo zijn dat ik een aparte  "waarneming.nl" zou moeten organiseren om mn hyphomyceten onder te kunnen brengen? Je kan ook de andere kant opkijken wil je zeker zeggen. Trouwens wat die S. basinogwat betreft ik zal eens met Stip (die vakantieganger) overleggen wat we er mee moeten. Stip zal hem vast al wel eens gezien en gemeld hebben. 
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

xenion

Christiane, staat erbij.

Henk, ik dacht dat gisteren op internet gevonden te hebben, maar kan het nu niet meer terugvinden. Wat betreft die hyphomyceten; is dit alles wat je toegevoegd wilt hebben of heb je er nog meer? Er staan er op de soortenlijst van de NMV ook nog een paar die ik toe moet voegen kan ik dat mooi in 1 keer doen.
Groeten,
Martin

spanjool

#14
Hoi Martin, wat dacht je van "Pseudospiropes nodosus"
Hyphomyceet, gitzwarte hyphenmat vormend op snijvlak van in dit geval een Populus canadiensis vermoedelijk. Donker bruine hyphen met ahw grote driehoekige punten op de zijden. Sporen eerst hyalin dikwandig later met oliedruppels of bruin verkleurend. 39,0-62,0 X 11,0-18,0  Q 2,8-4,8

En een algemeen schimmeltje op boleet "Penicillium brevi-compactum Dierckx" mag er wat mij betreft ook wel bij. Op sinasappel "Penicillium expansum" en nog een hyphootje "Dendryphion comosum" Walroth, op Heracleum. Zou het kunnen dat "Coleosporium tussilaginis" er ook niet op staat?
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

xenion

Ik kijk er ff naar als ik tijd heb Henk, is ook nog wel wat uitzoekwerk met de synoniemen en imperfecte vormen enzo.
Groeten,
Martin

spanjool

Hoi Martin, ik zie het wel als je zover bent. Laat je het even weten?.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

xenion

Groeten,
Martin

spanjool

Zet er dan ook nog even "Graphium smaragdinum" bij als je wil. bvd
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Hoi Martin, als je toch bezig bent. 091582 Mycena pura f. lutea (Gillet) Kuehner  Gewoon elfenschermpje (lutea). was je zeker vergeten?
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

maartenimmerzeel

Is het mogelijk een grauwkop spec. (of tephrocybe spec.) toe te voegen? Die mogelijkheid ontbreekt nog.
Groet Maarten Immerzeel


xenion

Citaat van: maartenimmerzeel op november 04, 2009, 22:04:02 PM
Is het mogelijk een grauwkop spec. (of tephrocybe spec.) toe te voegen? Die mogelijkheid ontbreekt nog.
Staat er nu bij.

Henk, ben nog een beetje te druk de laatste tijd om in die hyphomyceten materie te duiken, komt binnenkort wel een keer. En Mycena pura f. lutea staat al in de database?
Groeten,
Martin

xenion

Beter laat dan nooit ;)

Pseudospiropes nodosus als Strossmayeria atriseda toegevoegd (huidige naam volgens indexfungorum).
Bispora antennata toegevoegd.
Bispora betulina toegevoegd.
Strossmayeria basitricha had ik al toegevoegd
Pseudospiropes simplex toegevoegd
Penicillium brevicompactum toegevoegd
Penicillium expansum toegevoegd
Dendryphion comosum toegevoegd
Coleosporium tussilaginis toegevoegd
Graphium smaragdinum als Dendrostilbella smaragdina
Groeten,
Martin

JelteV

Kan Cribraria spec. toegevoegd worden?
Jelte Vredenbregt
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
12-25 jaar? Interesse in de natuur? ----> http://www.jnm.nl

xenion

Groeten,
Martin

JelteV

#25
Bedankt. Het is misschien handig voor elk geslacht een verzamelsoort toe te voegen?
Jelte Vredenbregt
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
12-25 jaar? Interesse in de natuur? ----> http://www.jnm.nl

xenion

Citaat van: JelteV op februari 01, 2010, 19:54:45 PM
Bedankt. Het is misschien handig voor elk geslacht een verzamelsoort toe te voegen?
Ja dat is zeker handig, het is alleen zoveel werk, misschien als ik nog eens zin heb binnenkort ;)
Groeten,
Martin

JelteV

Begrijp ik. Ik denk trouwens niet dat het veel wordt ingevoerd, want bijna iedereen stuurt hem naar Hans van Hooff, ofvoert hem in als Myxomyceet spec. Maar deze Cribraria was ook voor Hans te oud.
Jelte Vredenbregt
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
12-25 jaar? Interesse in de natuur? ----> http://www.jnm.nl

spanjool

Hoi Martin,

als het niet teveel moeite is, graag Melampsoridium hiratsukanum, ik heb hem de laatste tijd al een paar keer gevonden en in de ons omringende landen is ie al wel van af 2000 bekend, dus hij zal in Ned. ook wel bekend zijn lijkt me
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

xenion

Citaat van: spanjool op maart 19, 2010, 15:08:36 PM
Hoi Martin,

als het niet teveel moeite is, graag Melampsoridium hiratsukanum, ik heb hem de laatste tijd al een paar keer gevonden en in de ons omringende landen is ie al wel van af 2000 bekend, dus hij zal in Ned. ook wel bekend zijn lijkt me
Soort bestond al voor onze Belgische collega's, nu bestaat hij ook voor NL :)
Groeten,
Martin