Nieuwe soorten in de database

Gestart door Arno van Stipdonk, maart 24, 2007, 15:42:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Aafke Buijs

Bedankt !
Heb 'm ingevoerd met een Escape.

Groet, Aafke

Marian Jagers

Hoi Aafke,

Vraagje. Zijn dit foto's van de vindplaats van vorig jaar of gaat het om een nieuwe vindplaats. Een nieuwe vindplaats (vermoedelijk dan de 2e gemelde) is namelijk wel heel bijzonder. Heb je in dat geval ook materiaal verzameld?
Groeten Marian

Aafke Buijs

Hoi Marian,

Deze vondst is van een paar weken geleden, park Mildenburg te Oostvoorne. Ben zondag jl. nog eens teruggeweest om te kijken of er inmiddels ook een fertiel stadium was te bespeuren, maar nee. Ze hadden, naar het leek, ook wel te lijden gehad van de kou. Stond nog één mooi toefje (waarvan weer een foto) maar niet in me opgekomen een monster mee te nemen. Helaas, nog geen routine.
Overigens was het ook pas naar aanleiding van de foto van 2009, Bijzondere Waarnemingen, dat ik weer herinnerd werd aan mijn zelf geschoten plaatjes ....

Groet, Aafke

Aafke Buijs

Kou getrotseerd en toch wat materiaal verzameld. Bevroren geweest en niet zo piep meer (het paddootje dan), is daar nog wat mee te doen ???

Aafke

Marian Jagers

Hoi Aafke,

Mooi  :duim: en de vondst op de NMV-site is uit Haarlemmerhout, zag ik. Toevallig heb ik de sporen van Holwaya (mucida) gezien. Heel kenmerkend, lange sporen met ronde zijspoortjes. Hopelijk zit er nog wat sporen in het materiaal. Als je wilt, kan ik het materiaal voor je bekijken.
Groeten Marian

Aafke Buijs

Als jij het wilt bekijken, prima ! Maar ... hoe pak ik dat aan ?

Aafke

Marian Jagers

Ik stuur je wel een mailtje met m'n adres.
Groeten Marian


Gulistan

Kan Coprotus spec aangemaakt worden? Ik heb hier een volgs Atte wrs Coprotus trichosur, dat zou een nieuwe soort voor Nederland zijn. Ik wil hem voorlopig dan als Coprotus spec invoeren
Groeten van Christiane

xenion

Groeten,
Martin

Gulistan

Groeten van Christiane

Corryabbink

Kan Mycosphaerella fraxinicola ook aangemaakt worden? Kan er in ons land niets over vinden. Ik heb Essen met dergelijke verschijnselen.
http://visualsunlimited.photoshelter.com/image/I0000Kd2XVT8m41g
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

xenion

Groeten,
Martin

Jan Willem

Kan als verzamelsoort Clavulinopsis spec. (Knotszwammen) toegevoegd worden? Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

xenion

Groeten,
Martin

Melchior van Tweel

Kan Calloria fusarioides worden aangemaakt?
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

xenion

Kan, maar is volgens indexfungorum een synoniem van Calloria neglecta...
Groeten,
Martin

Melchior van Tweel

Hallo Martin,

Tja ik had op Mycobank gekeken en daar wordt hij (nog) wel als apart soort onderscheiden.
http://www.mycobank.org/MycoTaxo.aspx?Link=T&Rec=231330
Het is maar wat je aanhoudt...

Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

xenion

We houden zo veel mogelijk de lijst van de NMV aan (waar C. fusarioides niet op staat) en daarnaast gebruik ik meestal indexfungorum, maar het is nog veel te vaak onduidelijk.
Als jij van mening bent dat het een aparte soort is wil ik hem best aanmaken? Moet je hem alleen ook nog even bij de NMV aanmelden.
Groeten,
Martin

Jan Willem

Beleefd verzoek buiten deze discussie gehouden te worden.
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

xenion

Groeten,
Martin

Dieter

Citaat van: Jan Willem op juni 02, 2011, 21:26:32 PM
Beleefd verzoek buiten deze discussie gehouden te worden.
Onvermijdbare discussie. :(  En met de evoluerende technieken, vooral dan op moleculair vlak zie ik dit niet direct stoppen.
Ik volg Martin hierbij, hier wordt deze soort ook als synoniem gegeven Link
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Melchior van Tweel

Prima,
Ik zal hem als C. neglecta opnemen met in de opmerkingen de naam C. fusarioides.
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Jan Willem

Beste Martin en Dieter,
Oprecht excuus dat ik mijn vraag onduidelijk heb gesteld. Ik juich soortdiscussies toe, zeker wanneer er harde gegevens uit DNA-analyse meespelen. Mij ontbreekt de tijd echter om de betreffende 'thread' te volgen, reden waarom ik graag van de betreffende adreslijst geschrapt wil worden.

Speciaal Martins rol als admin stel ik op hoge prijs. Hoop ook in de toekomst van je kennis te mogen profiteren.
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

Dieter

Citaat van: Jan Willem op juni 05, 2011, 10:53:54 AM
Zeker wanneer er harde gegevens uit DNA-analyse meespelen.


Wie sprak er alleen van DNA-analyse? Wat ik bedoel is breder: DNA, RNA, proteïnen,... 
Niet alleen het DNA wordt gebruikt om inzicht te krijgen in taxonomie. En echt hard bewijs is het niet altijd, hangt af van welke merkers er gebruikt worden (bepaalde merkers zijn niet geschikt en geven een slecht resultaat). Bioinformatica speelt ook een grote rol (sequenties met elkaar vergelijken). Je ziet, zo gemakkelijk is het niet. ;)
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

xenion

Citaat van: Jan Willem op juni 05, 2011, 10:53:54 AM
Mij ontbreekt de tijd echter om de betreffende 'thread' te volgen, reden waarom ik graag van de betreffende adreslijst geschrapt wil worden.
Dan heb jij blijkbaar e-mailnotificaties voor dit onderwerp aanstaan, dat zul je zelf ergens bij dit topic of jouw account moeten uitzetten, ik weet zo niet waar dat staat...
Groeten,
Martin

Jan Willem

Heb betreffende knop gevonden en omgedraaid. Dank voor je suggestie, Martin, &
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

Dieter

Martin, ik zag je staan als taxon voor paddenstoelen op waarnemingen.be.
Kan je daar ook soorten toevoegen/activeren? Lasiobelonium variegatus is daar momenteel nog niet actief...
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

xenion

Grappig, dat wist ik zelf niet eens  :rolleye:

Maar het lijkt mij het handigst dat je dit via Wim/Roosmarijn regelt, dan houden zij ook het overzicht wat er allemaal met de Belgische soortenlijst gebeurt.
Groeten,
Martin

Dieter

Kunnen ze soorten toevoegen, want ik heb hem daar al aangevraagd maar geen respons. Roosmarijn is geen taxon en is Wim wel admin bij de paddenstoelen? Ik weet dat hij er veel van weet maar ik zie hem er toch niet tussen staan.
http://waarnemingen.be/users_rollen.php?r=0&g=11&rl=0&u=0

Op zich maakt het voor mij niet zoveel uit als hij er nu bij staat of niet, ik heb hem al laten invoeren in funbel, maar zo kunnen anderen hem niet invoeren.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV