Nieuwe soorten in de database

Gestart door Arno van Stipdonk, maart 24, 2007, 15:42:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

Hoi Martin,
kan Melampsoridium hiratsukanum toegevoegd worden? Is in de ons omringende landen al vanaf ongeveer 2000 bekend, zal ook in Nederland wel bekend zijn denk ik.
Ik heb hem de laatste tijd geregeld gevonden.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

xenion

Ga je nou dubbele vrage stellen Henk? ;)
Groeten,
Martin

spanjool

Tja, ik had em toch ook al vaker gevonden?.
Dacht dat ik hem niet goed ingevoerd had zag niet zo gauw dat er een 2e pagina gekomen was.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Hoi Martin, zou je Syzygites megalocarpus er bij willen zetten?
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

xenion

Wil hem er best bijzetten, maar moet dat ding op de foto die soort voorstellen? Wat ik zo snel even op internet vond is dat het een soort wollig geheel is? Of moet jouw foto dan een jong exemplaar zijn?
http://www.mushroomexpert.com/syzygites_megalocarpus.html
http://zygomycetes.org/index.php?id=66
Groeten,
Martin

spanjool

Hoi Martin, dit is nog bijna maagdelijk, later wordt ie geel en wollig en net zo vies als op die foto's, ik heb hem trouwens mic. gecontroleerd.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

xenion

Groeten,
Martin

spanjool

Hoi Martin,
wil je aub toevoegen Ramularia urtica, de anamorph van Mycosphaerella superflua
Ramularia urticae Ces., in Rabenh., Herb. viv. mycol.,
Teleomorph: Mycosphaerella superflua (Auersw.) Petr. (Tomilin, 1979; Sivanesan, 1984).
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

xenion

Groeten,
Martin

Arno van Stipdonk

Hoi Martin,

Kun je aub Cystolepiota icterina toevoegen? Vandaag gezien tijdens NMV excursie in Elsloo. Is pas ontdekt in NL en we hebben de enige vindplaats tot nu toe bezocht. Gelukkig stonden er enkele mooi exemplaren. Alvast bedankt.

xenion

Staat erbij, ben benieuwd naar de foto's.
Groeten,
Martin

Arno van Stipdonk

Thx, foto is toegevoegd. Helaas met flits maar zonder werkt echt niet in een donker bos met mijn camera.

ratje

Martin, in het Hammeler vond ik afgelopen week gordijnzwammen. Het is de Cortinarius glaucopus var. olivaceus.  Marion v.d Vegte heeft er eentje meegenomen en deze is door Nico bevestigd als deze soort. Deze staat niet in de database, kan deze toegevoegd worden. Hij is door Nico bevestigd. Bedankt.

xenion

Groeten,
Martin


ratje

Martin, tijdens de excursie met Menno heb ik een asco gevonden, kan deze ingevoerd worden?Nieuw in NL. Door Atte en Stip gedetermineerd. Coccomyces tumidus

xenion

Groeten,
Martin


Arno van Stipdonk

#48
Zou Mycena rhenana toegevoegd kunnen worden? Deze heb ik 7-10-2010 gevonden op Elzenpropjes. Door Mirjam Veerkamp werd ik geattendeerd op een artikel in Sterbeeckia nr. 28 van L. Noten en L. Vannieuwerburgh dat Mycena cecidiophila een synoniem is van Mycena rhenana. Ik heb mijn vondst laten controleren door Leo Noten en deze is goedgekeurd. Dus heb ik een nieuwesoortenformulier ingevuld, nu zal bij de NMV bekeken worden of beide soorten inderdaad gelijk zijn. Als dat het geval blijkt te zijn (wat ik wel verwacht) en dus rhenana wordt toegevoegd aan de standaardlijst en cecidiophila verwijderd wordt kunnen beide soorten alsnog worden samengevoegd.

xenion

Leuk! Komt in België ook voor zie ik, heb hem voor Nederland geactiveerd.
Groeten,
Martin


JelteV

Ik heb een vraag (ik weet niet of hij hier hoort...). Op Waarneming.nl staat de Heksenbezem als zeldzaam, maar op meerder plekken in Nederland (o.a. Schiermonnikoog en Zundert) zie ik ze veelvuldig in berken. Klopt het dat ze zeldzaam zijn? De Haagbeukheksenbezem lijkt me zeldzamer..
Jelte Vredenbregt
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
12-25 jaar? Interesse in de natuur? ----> http://www.jnm.nl

xenion

Dat zat ik me net ook af te vragen. Zeldzaamheden zijn laatst gelijkgetrokken met die van de verspreidingsatlas, en daar wordt de Heksenbezem blijkbaar niet zoveel gemeld, terwijl hij toch echt algemeen is. Staat nu op algemeen.
Groeten,
Martin

JelteV

#53
Oké, bedankt
Jelte Vredenbregt
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
12-25 jaar? Interesse in de natuur? ----> http://www.jnm.nl

mdesloover

Goeiedag,

Kan "Hygrocybe splendidissima" worden toegevoegd? Dit soort wordt in Belgie gevonden. Bedankt!


xenion

Die staat al in de database, maar één van de Belgische admins moet dan de status even goedzetten voor België.
Groeten,
Martin


heppo

beste mensen,

zou hymenoscyphus pseudoalbidus kunnen toegevoegd worden aan de database. deze soort is in 2010 beschreven en is het vruchtlichaam van de parasitaire schimmel op es: chalara fraxinea.

met vriendelijke groet,

herman sieben

Aafke Buijs

Zou Holwaya (mucida) ingevoerd kunnen worden in de database ? NVM-code = B64000 As (sacc.)
Geen officiële determinatie maar goed gelijkende foto's zijn te zien op de NVM-site, BW 11.2009 en de site van Naturephoto CZ.com, waar ook het perfecte stadium is te zien.

xenion

Toegevoegd, maar of zo me zekerheid te zeggen is dat het hem is weet ik niet...

Herman, laat even weten wanneer de benaming rond is.
Groeten,
Martin