Nieuwe soorten in de database

Gestart door Arno van Stipdonk, maart 24, 2007, 15:42:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Citaat van: ratje op maart 19, 2013, 16:42:22 PM
Citaat van: ratje op maart 18, 2013, 20:08:09 PM
Kan de Hyphomyceet Rutola graminis aangemaakt worden? Ik heb foto's op Ascofrance geplaatst en dit is de soortnaam. Deze vond ik op reenmest.

Voor deze ondergesneeuwd raakt haal ik hem maar even naar boven.
Toegevoegd, zo snel raakt die nu ook weer niet ondergesneeuwd hoor :)
Groeten,
Martin

xenion

Groeten,
Martin

ratje

#182
Citaat van: xenion op maart 19, 2013, 18:37:38 PM
Citaat van: ratje op maart 19, 2013, 16:42:22 PM
Citaat van: ratje op maart 18, 2013, 20:08:09 PM
Kan de Hyphomyceet Rutola graminis aangemaakt worden? Ik heb foto's op Ascofrance geplaatst en dit is de soortnaam. Deze vond ik op reenmest.

Voor deze ondergesneeuwd raakt haal ik hem maar even naar boven.
Toegevoegd, zo snel raakt die nu ook weer niet ondergesneeuwd hoor :)

Dank je
Wat is de bedoeling dat deze cursief staat gedrukt? nIeuwsgierigheid. ;)

xenion

Omdat het een wetenschappelijke naam is?...
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op maart 20, 2013, 18:12:53 PM
Omdat het een wetenschappelijke naam is?...
alle soorten hebben toch een wetenschappelijke naam? Omdat er geen nederlandse naam voor is?

xenion

Zijn niet alle wetenschappelijke namen cursief dan? Plaats dan eens een linkje.
Groeten,
Martin

ratje


Melchior van Tweel

Het was "vroeger" heel gebruikelijk om wetenschappelijk namen cursief te drukken. Tegenwoordig minder, maar ik doe het ook nog regelmatig. Het voordeel is dat duidelijk is dat die twee woorden bij elkaar horen en in een andere taal staan (latijn/grieks). Bovendien valt die naam zo snel op in te tekst.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje

Citaat van: Melchior van Tweel op maart 22, 2013, 13:13:06 PM
Het was "vroeger" heel gebruikelijk om wetenschappelijk namen cursief te drukken. Tegenwoordig minder, maar ik doe het ook nog regelmatig. Het voordeel is dat duidelijk is dat die twee woorden bij elkaar horen en in een andere taal staan (latijn/grieks). Bovendien valt die naam zo snel op in te tekst.

Melchior, dank voor je uitleg. :duim:

ratje

Kan de soort Schizothecium conicum toegevoegd worden? Ik kan hem niet vinden in het overzicht Bij paddestoelenkartering.nl/soortenlijst staat deze wel vernoemd.

xenion

Bij de kartering staat
Citeer753010 Podospora curvula = Schizothecium conicum (Fuckel) Lundq.
vermeld, dus is een synoniem van Podospora curvula.
Groeten,
Martin

ratje

Wrs heb ik de soort Hypocopra brefeldii gevonden, ik wacht nog even op laatse bevestiging. Deze staat niet in de lijst, is heir misschien een synoniem voor? Ik kan die niet vinden.

xenion

#192
De soort is al een keer gemeld bij de NMV, zal hem aan de database toevoegen.
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op april 28, 2013, 18:45:51 PM
De soort is al een keer gemeld bij de NMV, zal hem aan de database toevoegen.

Martin, ik heb hem gevonden in de nieuwe soortenlijst. Eigenlijk ging het me om de lijst van waarneming. Bedankt.

adinda

#194
Martin kun je volgende soorten toevoegen aan de database allen geconfirmeerd door Norbert Heine op Asco-France.

Spumatoria Longicollis  Massee & Salmon.
Lectuur: Massee, G & E.S. Salmon (1901) - Researches on coprophilous fungi. Ann. Bot. 15(58): 313-357 en
Zietschrift fuer Mykologie, band 72/1 2006. Beitraege zur Kenntnis coprophiler Pilze (1)
Teil 1: Neue, seltene und sonstige Pilze auf Angusrind - dung im Chemnitzer NSG "Um den Eibsee" Peter Welt & Norbert Heine

Arnium Cervinum
Lectuur: N. Lundqvist Symb. Bot. Upsal. 20(1): 337. 1972
Doveri - Fungi Fimicoli Italici: 885-888

Arnium Septosporum
Lectuur: N. Lundqvist Symb. Bot. Upsal. 20: 243. 1972
Doveri - Fungi Fimicoli Italici 879-882















Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

#195
 
Ik heb gezien dat je vandaag op het forum was Martin, had je dan niet even de moeite kunnen nemen om op zijn minst aan te geven of je het wel of niet van plan bent te doen?
Met vriendelijke groeten,

Joop

ratje

#196
Citaat van: adinda op mei 03, 2013, 21:30:10 PM

Ik heb gezien dat je vandaag op het forum was Martin, had je dan niet even de moeite kunnen nemen om op zijn minst aan te geven of je het wel of niet van plan bent te doen?

Ja Joop, je moet wel even geduld hebben hoor... ;)  Sommige mensen zijn erg druk  :rolleye:

Martin kan de soort Chalara rubi,(anamorph of Tapesina griseovitellina) ook toegevoegd worden?  Is door Hans-Otto Baral benoemd bij Ascofrance

xenion

Inderaad even geduld hebben, het is voor mij niet met 2 tellen gedaan, zeker niet met de tientallen synoniemen die sommige soorten hebben. Zal het morgen of overmorgen wel doen denk ik.
Vullen jullie ook de nieuwesoortenformulier voor de NMV in?
Groeten,
Martin

adinda

Ik heb dit al voorgelegd aan Aldert Gutter Martin maar die zal mij wel even moeten helpen met invullen bovendien is hij momenteel op vakantie, ik heb ook spot geprobeerd van kartering maar dat is me ook nog niet zo duidelijk. Het enige wat mist is herbarium materiaal maar dat zou in de toekomst nog kunnen komen (hopelijk). Ik laat op voorhand alles controleren op Asco-France en anders vraag ik het nog eens persoonlijk aan Norbert Heine om e.e.a. te controleren. Zet het rechtstreeks op waarneming.nl en niet meer op het forum. In ieder geval bedankt en als het goed is waren er geen synoniemen maar ik kan het uiteraard ook mis hebben.
Met vriendelijke groeten,

Joop

grietaf

Citaat van: adinda op mei 04, 2013, 19:21:23 PM
ik heb ook spot geprobeerd van kartering maar dat is me ook nog niet zo duidelijk.
Daar kan ik je wel bij helpen, Joop. Zo langzamerhand durf ik mezelf wel een doorgewinterde spotter te noemen.
Grieta.

adinda

#200
Ik heb het programma gedownload Grieta en kan het redelijk invullen denk ik, maar hebben ze dan geen foto's nodig. Kan bij opmerkingen alleen maar gegevens invullen zo te zien.
En moet ik me dan nog bij kartering aanmelden en een herbarium nummer aanvragen bij Aldert?
Met vriendelijke groeten,

Joop

ratje

Joop, je moet in elk geval een waarnemersnr. aanvragen/hebben. Ze vragen geen foto's. Wel wordt je geacht van zeldzame soorten materiaal te bewaren  :D . Nieuwe soorten zoals je die onlangs gevonden hebt kun je niet invoeren. Daarnaast heb ik tijdens excursie's van de Veluwe werkgroep vernomen dat er een achterstand van invoering zou zijn van 3 jaar. Ik weet niet in hoeverre dit klopt. Succes ;)

grietaf

Citaat van: adinda op mei 04, 2013, 23:36:56 PM
Kan bij opmerkingen alleen maar gegevens invullen zo te zien.
En moet ik me dan nog bij kartering aanmelden en een herbarium nummer aanvragen bij Aldert?
Waarnemersnummer en herbariumnummer kun je aanvragen bij Ad van den Berg.
Bij de opmerkingen in het kopgegeven kun je als je dat wilt iets schrijven over bijzonderheden over het terrein en dergelijke.
Bij de opmerkingen in het soortenveld is het heel belangrijk dat je met een M aangeeft als je de soort microscopisch onderzocht hebt.
Grieta.

adinda

#203
Ik neem wel contact op met Ad en als ik ergens problemen mee mocht hebben dan kom ik wel in de lucht.
V.w.b. de vindplaats coördinaten is het gebruik van KM/hok het meest gangbare, volgens mij is dit verbonden met de kaart niet?
Of kan ik ook de coördinaten invoeren die er met de plaatsbepaling van waarneming.nl naar voren komt want die vind ik toch wel nauwkeuriger.
De meeste exemplaren heb ik gevonden tijdens kweek, maar de vindplaats blijft de plaats waar de mest vandaan komt begrijp ik.
Is SPOT alleen bedoeld voor soorten die nieuw c.q. zeldzaam/zeer zeldzaam zijn en/of op de rode lijst staan?
Met vriendelijke groeten,

Joop

ratje

volgens mij kun je gewoon alle vondsten invoeren in SPOT, als ze er tenminste instaan.

grietaf

Wat betreft de vindplaats kun je kiezen voor hm-hok of km-hok. De coördinaten neem je linksonder van het betreffende hok.
Overigens is het denk ik ook handig als je er bij vermeldt wanneer een soort "uit kweek"' komt. Hoogstwaarschijnlijk zou er in de vrije natuur namelijk geen vruchtlichaam gevormd zijn.
Je kunt inderdaad alle vondsten invoeren die je ziet.
Grieta.

adinda

OK ik zal kijken wat voor het invoeren van coördinaten het beste is.
Ik heb Ad al een mail gestuurd.
Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

Citaat van: adinda op mei 02, 2013, 22:47:21 PM
Martin kun je volgende soorten toevoegen aan de database allen geconfirmeerd door Norbert Heine op Asco-France.

Spumatoria Longicollis  Massee & Salmon.
Lectuur: Massee, G & E.S. Salmon (1901) - Researches on coprophilous fungi. Ann. Bot. 15(58): 313-357 en
Zietschrift fuer Mykologie, band 72/1 2006. Beitraege zur Kenntnis coprophiler Pilze (1)
Teil 1: Neue, seltene und sonstige Pilze auf Angusrind - dung im Chemnitzer NSG "Um den Eibsee" Peter Welt & Norbert Heine
Aangemaakt: http://waarneming.nl/soort/edit/595946

Citaat van: adinda op mei 02, 2013, 22:47:21 PM
Arnium Cervinum
Lectuur: N. Lundqvist Symb. Bot. Upsal. 20(1): 337. 1972
Doveri - Fungi Fimicoli Italici: 885-888
Citeermaybe that this is Arnium cervinum
Dat is alles behalve zeker... Niet aangemaakt dus.

Citaat van: adinda op mei 02, 2013, 22:47:21 PM
Arnium Septosporum
Lectuur: N. Lundqvist Symb. Bot. Upsal. 20: 243. 1972
Doveri - Fungi Fimicoli Italici 879-882
Ook aangemaakt: http://waarneming.nl/soort/edit/595947[/quote]
Groeten,
Martin

xenion

Citaat van: ratje op mei 04, 2013, 16:24:12 PM
Ja Joop, je moet wel even geduld hebben hoor... ;)  Sommige mensen zijn erg druk  :rolleye:

Martin kan de soort Chalara rubi,(anamorph of Tapesina griseovitellina) ook toegevoegd worden?  Is door Hans-Otto Baral benoemd bij Ascofrance
Citeerlooks like a Chalara anamorph. The rectangular conidia are formed within. It could be the anamorph of the rare Tapesina griseovitellina, Chalara rubi, which is specific to Rubus.
Dat is ook alles behalve zeker... Niet aangemaakt dus.
Groeten,
Martin

ratje

#209
Citaat van: xenion op mei 06, 2013, 21:10:25 PM
Citaat van: ratje op mei 04, 2013, 16:24:12 PM
Dat is ook alles behalve zeker... Niet aangemaakt dus.
Och, eigenlijk vind ik het ook wel prima, het went wel een keer. :duim: Je hebt tijd om dit na te lezen (prima hoor), andere vondsten vind je vaak te lastig om na te kijken.  :o