Hoofdmenu

Ad Pont?

Gestart door Martijn Bot, oktober 17, 2012, 22:40:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

Lastige, maar suggestieve vogel, vanmiddag in Groningen. Zodra het oog niet donker is, vind ik determinatie van adulte Ponten nogal tricky. Bijgevoegde vogel ziet er in ieder geval qua postuur goed uit, ook snavel is behoorlijk Ponterig qua lengte, gonys en tekening. Primaries lijken ook aardig goed, aangroeiende P10 met compleet witte top (top en mirror lopen over), mirror op P9, relatief weinig zwart op de hand en ver doorlopende grijze tongen; er lijkt niet zo veel mis. Toch ben ik benieuwd wat anderen met meer verstand van en ervaring met adulte Ponten over deze vogel te zeggen hebben.

Steven Wytema

Ik zou zeggen goed gevonden! Je hebt mij iig al bijna overtuigd :)
Maar mijn bescheiden bijdrage zegt natuurlijk weinig totdat d'r een 'echt' oordeel over wordt geveld...
Steven Wytema

pwolf

die bijzonder rechte en scherpe scheiding tussen de witte "mirror" en de zwarte tekening op de binnenvlag van die groeiende p10 ziet er dan weer niet zo goed uit voor een zuivere Pontische meeuw. De snavel lijkt wel aardig maar die kop? Something funny from Poland lijkt me een prima optie....

groeten, Pim
Pim Wolf, Vlissingen

Martijn Bot

Dank, Pim. De vogel voelde ook niet helemaal lekker aan, maar ik kon dat onderbuikgevoel niet goed onderbouwen met harde kleedkenmerken. de P10 is inderdaad een indicatie dat er iets niet in de haak is. "Something funny from Poland" is een hele mond vol, in Groningen noemen we dat liever een K+-je!

adriaens

Perceptie vanuit België:
Wordt er in Nederland niet wat dikwijls naar dat "Poolse UFO" label gegrepen?  :rolleye:

Martijn Bot

Citaat van: adriaens op oktober 19, 2012, 11:15:29 AM
Perceptie vanuit België:
Wordt er in Nederland niet wat dikwijls naar dat "Poolse UFO" label gegrepen?  :rolleye:
Perceptie vanuit Nederland: de U uit UFO is hier dus volgens België niet op z'n plaats? Logische volgende vraag: wat vindt België dan wél van deze vogel?

Herman Bouman

Er is nog een hoop onbekend over ponten. Tenminste bij mij maar wat ik zo lees bij meerdere larofielen. Als je er dan niet helemaal uitkomt grijp je naar de term van Pim. Het antwoord van Peter suggereert dat het allemaal best binnen de variatie van pontische meeuwen past. Na de foto's van Chriss Gibbins te hebben gezien op de site van Martin Garner is de variatie misschien wel groter dan gedacht? In elk geval bij juveniele vogels...

Klaas van Dijk

Citaat van: Martijn Bot op oktober 19, 2012, 08:40:16 AM "Something funny from Poland" is een hele mond vol, in Groningen noemen we dat liever een K+-je!

Er zijn in ieder geval hopen foto's van wit K+ (ook uit meerdere jaren). De vogel zit overdag vaak in Vinkhuizen (bruggetje bij de Platinalaan) en is vaak van dichtbij te bestuderen. Vogel is in de stad Groningen geringd.

Groetjes, Klaas

PS: heeft iemand ook een PDF van het recente artikel in BB over mixponten / mixmeeuwen? M.i. staat dit nog niet ergens online?

Mars Muusse

Klaas,
Je moet nog een half jaar geduld hebben. Eerst wil BB zoveel mogelijk exemplaren verkopen... En terecht wellicht.
Zodra het sein op groen gaat is ie binnen 10 minuten online. Voorlopig dus gewoon dat nummer bestellen ;-)
Mars

ruud_altenburg

Niet dat dat artikel in dit geval veel helpt want dat behandelt geen adulten. Hier trouwens nog meer foto's van Chris van adulte oostelijke Pontische. Even slikken, die variatie, maar onverwacht komt het niet natuurlijk.

Daarbij blijft het wel zo dat de vogel die relatief het kortst hoeven te vliegen naar Nederland het meest waarschijnlijk afkomstig zijn uit populaties waar hybridisatie voorkomt. Ik weet niet hoe actief er precies in de Oekraine geringd wordt maar de kans op een Poolse ring is in Nederland wel stukken groter. Daarnaast vindt ook hybridisatie plaats in Wit-Rusland en de Baltische staten...

Tot slot zie ik niet veel wat echt af te dingen is op een Pontische in de foto's van Martijn. De tong op p10 ziet er in de middelste foto toch gewoon goed uit met die scherpe hoek?
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

adriaens

Citaat van: ruud_altenburg op oktober 19, 2012, 17:15:15 PM
Tot slot zie ik niet veel wat echt af te dingen is op een Pontische in de foto's van Martijn. De tong op p10 ziet er in de middelste foto toch gewoon goed uit met die scherpe hoek?

Vind ik ook.
Vind ik leuk.

Mars Muusse

Martijn, je moet die iris niet zo geel laten oplichten; dat zet mensen wellicht op het verkeerde been. En daar heb je dus photoshop voor, wacht maar even, beetje zus, beetje zo...; ik maak er wel even weer een gewone pont van. ;)

Nou, kijk nou toch 's!

Ies Meulmeester

Citaat van: Mars Muusse op oktober 20, 2012, 00:16:23 AM
Martijn, je moet die iris niet zo geel laten oplichten; dat zet mensen wellicht op het verkeerde been. En daar heb je dus photoshop voor, wacht maar even, beetje zus, beetje zo...; ik maak er wel even weer een gewone pont van. ;)

Pas nu op Mars, straks heeft Martijn ook alleen nog maar Baltische Mantelmeeuwen in Groningen..;) Maar verder mag hij er van mij ook wel voor door als Cach!

Groet, Ies

Klaas van Dijk

Ha Mars en Ruud,

Bedankt voor de aanvullende informatie. Ik had al eens wat halfjes gekeken naar deze nieuwe foto's op de blog van Chris Gibbins en al eens het commentaar doorgelezen. De moed begon me toen weer wat in de schoenen te zinken. Geweldig dat hij naar de broedgebieden gaat, daar zeer veel foto's maakt en een flinke hoeveelheid online zet (met commentaar erbij). Er is hier duidelijk nog lang niet het laatste woord over gezegd.

Groetjes, Klaas