Oppervlaktewants ?

Gestart door Floppy, maart 21, 2007, 22:25:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Op 9 juli 2006 zag ik dit exemplaartje in de vijver in m'n tuin. Het groen is een kroosblaadje, dus dit is echt een klein dier.
Ik kan er niet veel van maken, hoewel ik denk dat het een oppervlaktewants is, mogelijk de Microvelia sp.
Wie weet het ?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Floppy

Nog een foto
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

jan cuppen

Een 100% zekere Microvelia, een vrouwtje. De soort is niet te zeggen, maar zeer waarschijnlijk is het M. reticulata (omdat je in Middelburg woont, omdat dat verreweg de algemeenste (van drie) is).

Vor een betrouwbare determinatie is de oranje band op het halsschild belangrijk (dat is opje foto niet goed te zien), in elke geval het gemakkelijkste kenmerk. Is deze band in het midden duidelijk onderbroken dan is het reticulata, is het een doorlopende oranje band dan M. buenoi. De derde soort heeft een andere vorm. Let er van de zomer nog maar eens op.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Floppy

Hartelijk dank voor de uitvoerige uitleg. Ik zal zeker opletten of ik de kenmerken bij een volgende waarneming zie.
Ik vond nog een foto, die weliswaar ook niet bijster goed is, maar waarop wellicht de band beter te zien is dan op beide andere.
In elk geval zeer bedankt.  :)
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis