Wat voor spitsmuis is dit???

Gestart door Maarten Hotting, maart 21, 2007, 22:03:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten Hotting

Wat voor spitsmuis is dit?
Ik vond deze vandaag langs de bosrand.

Groet,
Maarten

mlahaye

Ik zou zeggen een bosspitsmuis. Het is in ieder geval geen huisspitsmuis (of veldspitsmuis) want op de staart ontbreken de voor deze soort kenmerkende losse witte haren. Waterspitsmuis is ook uit te sluiten want die zijn zwart-wit (of geheel zwart) en met een duidelijke kiel van stijve haren op de staart. Blijft over de dwergspitsmuis en beide bosspitsmuis-soorten. Dwergspitsmuis zou kunnen, maar op de schouder meen ik wat beige haren te ontwaren, wat richting bosspitsmuis wijst. Jammer dat de grootte niet goed meer te achterhalen is, want dwergspitsmuis is echt heel klein. De beide bosspitsmuizen zijn enkel op basis van schedelkenmerken met zekerheid te onderscheiden. Mijn eindconclusie is bosspitsmuis spec. (en als zodanig ook in voeren).

Met vriendelijke groeten,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

Maarten Hotting

CiteerIk zou zeggen een bosspitsmuis. Het is in ieder geval geen huisspitsmuis (of veldspitsmuis) want op de staart ontbreken de voor deze soort kenmerkende losse witte haren. Waterspitsmuis is ook uit te sluiten want die zijn zwart-wit (of geheel zwart) en met een duidelijke kiel van stijve haren op de staart. Blijft over de dwergspitsmuis en beide bosspitsmuis-soorten. Dwergspitsmuis zou kunnen, maar op de schouder meen ik wat beige haren te ontwaren, wat richting bosspitsmuis wijst. Jammer dat de grootte niet goed meer te achterhalen is, want dwergspitsmuis is echt heel klein. De beide bosspitsmuizen zijn enkel op basis van schedelkenmerken met zekerheid te onderscheiden. Mijn eindconclusie is bosspitsmuis spec. (en als zodanig ook in voeren).

Met vriendelijke groeten,
Maurice La Haye
admin zoogdieren
Oke,

Bedankt voor je reactie.
Ik zal het invoeren als bosspitsmuis spec.
Groet,
Maarten