Hoofdmenu

Wollige munt?

Gestart door Frans Langelaan, oktober 07, 2012, 15:50:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frans Langelaan

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/71523214
onzeker Wollige munt - Mentha x rotundifolia (M. longifolia x suaveolens) gezien op 2012-10-06 Julianadorp - Ooghduyne e.o.
Foto's:

bij voorbaat dank Frans Langelaan
Groet,
Frans.

Niko Buiten

Zou kunnen, Frans. Waarom denk je dat het Wollige munt is? Waarom twijfel je?
Groet,

Niko Buiten.

Frans Langelaan

Ik twijfel omdat volgens Soortenbank.nl witte munt er op de volgende manier op lijkt:

Wollige Munt (Mentha rotundifolia(x)):
Diagnostische kenmerken t.o.v. Mentha suaveolens:
Middelste stengelbladen 3-9 cm lang. Schijnaren breder. Bloemkroon lila. Plant met onvolledige vruchtzetting.

Witte Munt (Mentha suaveolens):
Diagnostische kenmerken t.o.v. Mentha rotundifolia(x):
Middelste stengelbladen 2,5-4,5 (-6) cm lang. Schijnaren dun. Bloemkroon lichtlila tot vrijwel wit. Plant met sterke geur, geheel vruchtbaar.

Lengte der middelste stengelbladen overlappen tussen 3 en 4,5. Heb ik helaas niet opgemeten. Schijnaren breder/dunner: ten eerste weet ik niet zeker wat schijnaren zijn en ten tweede zou je voor deze determinatie de twee soorten naast elkaar moeten hebben. Bloemkroon van de waarneming zou ik lichtlila noemen. Ik weet niet wat onvolledige vruchtzetting betekent vs. geheel vruchtbaar.

Aldus mijn dilemma. Ik zou hem volgens mij ook op kunnen voeren als verzamelsoort Wollige munt en Witte munt.

Gr. Frans.
Groet,
Frans.

Niko Buiten

Dank je wel, Frans. De bloeiwijze kun je een schijnaar noemen. Die van de Wollige munt is dikker dan die van de Witte munt. Onvolledige vruchtzetting betekent onvolledig vruchtbaar. Over kleuren kun je twisten.

Wanneer je er niet uitkomt zou ik hem ook invoeren als verzamelsoort.
Groet,

Niko Buiten.

gertjanvannoord

Citaat van: Niko Buiten op oktober 08, 2012, 20:23:54 PM
Onvolledige vruchtzetting betekent onvolledig vruchtbaar.

waar kun je dat aan zien?
Gertjan van Noord

Niko Buiten

Dat moet je volgens mij letterlijk nemen. Dat kun je m.i. zien door naar de bloeiwijze en de vruchten (en zaden) te kijken. Wanneer bijvoorbeeld in de bloemen stampers en/of meeldraden ontbreken krijg je minder of geen vruchten en uiteindelijk ook minder of geen zaad. Dan heb je een onvolledige vruchtzetting of onvruchtbaarheid. Zoiets als bij mensen.

Een goed boek om je kennis van de biologie op te halen en bij te spijkeren is het Basisboek Biologie, een toptitel in de huidige Kennismaand. (Waarom doet Waarneming.nl daar niet aan mee, vraag ik mij nu opeens af.)
Groet,

Niko Buiten.

Frans Langelaan

Ben terug gegaan om een middelste stengelblad op te meten: 7cm. Dit lijkt te duiden op een wollige munt. Ook vergeleken met een onzekere waarneming van witte munt. Daar leek de schijnaar dunner en langer te zijn en de bloemetjes wit ipv (licht) lila.

Ik heb de waarneming dus op wollige munt gezet.
Groet,
Frans.