Ik scan de lijst van recente waarnemingen van libellen nog wel eens om te zien wat er aan interessante soorten gespot is en dan vond ik de rode namen van zeldzamere soorten wel zo handig. Maar nu is ook in die lijst de naam ineens alleen rood als er een waarneming is gedaan in een provincie waar de soort zeldzaam is. Van afgelopen weken is bijvoorbeeld Bruine winterjuffer rood op de dag dat hij op Ameland is waargenomen. Ik zie het voordeel daar natuurlijk van in (je kunt meteen zien of er een heel afwijkende waarneming is gedaan op provinciaal gebied) maar ik vind het wel een beetje bevreemdend dat soorten niet meer direct in het oog springen die op landelijk niveau wel zeldzaam zijn. Zou daar niet nog wat aan te doen zijn? Ik noem bijvoorbeeld maar een rode-lijst-kolom oid. Ook nuttig voor mensen die de soorten nog leren kennen.
Deze opzet werkt voor andere soortgroepen al jaren prima. kwestie van even wennen
als je in 1 soort bent geinteresseed houd je de pagina van die soort in de gaten
Ik snap dat (en hoe) het werkt, ik merk alleen op dat ik het apart vind dat de lijst van recente waarnemingen eigenlijk een provinciale status reflecteert en niet de landelijke. Of een soort op provinciale schaal zeldzaam is, is volgens mij vooral belangrijk of interessant bij het invoeren. Naar mijn bescheiden mening zou je idealiter zowel landelijke als provinciale status zien bij de waarneming.
Ikzelf ben qua libellen wel in staat zonder rode namen ook wel de krenten uit de waarnemingenpap te vissen maar zoals ik zei zijn die rode namen wel een handig hulpmiddel voor minder ervaren waarnemers. Als een landelijk zeldzame soort niet "rood" is omdat er in jouw provincie een flinke populatie zit is de neiging tot even controleren of het dan wel klopt kleiner. Ik zou me voor kunnen stellen dat er ten onrechte meer blauwe glazenmakers worden ingevoerd onder de naam van groene in de noordelijke provincies bijvoorbeeld, of bloedrode heidelibellen onder de naam van zwervende in de zuidelijke provincies.
Los hiervan vrees ik dat er in zeker mate een verkeerd signaal kan uitgaan van zo'n lokale status. Waarom zou ik mijn sloot krabbescheervriendelijk beheren als de groene glazenmaker hier toch algemeen is?
Nogmaals, ik snap de overwegingen, ik snap dat het bij andere soortgroepen prima werkt en ik weet zeker dat ik er wel aan wen maar ik heb er wel wat gemengde gevoelens over en wilde die toch even ter contemplatie aanbieden.