Hoofdmenu

Mos 2

Gestart door Gert Kremer, maart 21, 2007, 18:11:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Ook mos?
met nieuwe uitlopers
Foto 55
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Windekind

een haarmos. Gewoon haarmos of Fraai haarmos. Dat is in deze toestand alleen microscopisch vast te stellen. Wanneer de vindplaats een droge plaats is dan ligt Fraai haarmos het meest voor de hand en wanneer dit een natte vindplaats is, is Gewoon haarmos het meest voor de hand liggend.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

margriet

groetjes,

Margriet

Gert Kremer

Citeereen haarmos. Gewoon haarmos of Fraai haarmos. Dat is in deze toestand alleen microscopisch vast te stellen. Wanneer de vindplaats een droge plaats is dan ligt Fraai haarmos het meest voor de hand en wanneer dit een natte vindplaats is, is Gewoon haarmos het meest voor de hand liggend.
Droog aan de rand van grove dennen en wat oude eiken.
Volgens mij groeide het ook nog op een dode stronk.
Deze dus met vraagteken he.

Al deze mossen zit vlak bij elkaar
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Windekind

Yes, je kunt hem invoeren onder de combinatie van de twee.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

han.endt

#5
Ik snap dat van die standplaats niet helemaal. Bij mij hier op de Veluwe in de droge bossen zie ik bijna alleen maar Gewoon Haarmos. Als ik naar de sporenkapsels kijk tenminste.

Corryabbink

#6
CiteerIk snap dat van die standplaats niet helemaal. Bij mij hier op de Veluwe in de droge bossen zie ik bijna alleen maar Gewoon Haarmos. Als ik naar de sporenkapsels kijk tenminste.
Dag Han,

Mijn vondsten betreffen ook meest Gewoon haarmos.

Oecologie:
Volgens de Beknopte mosflora:
Fraai haarmos komt voor in zure bossen en op beschutte plekken in heiden.
Gewoon haarmos staat in natte zure bossen, heiden, greppels, venen en venoevers.


Volgens de Nederlandse bladmossen:
Fraai haarmos: op meestal beschaduwde, vochtige tot vrij droge, zure, humeuze grond(zand, kleiig of venig zand en veen); zelden op dood hout of met humus bedekte steen. Verreweg het meest in naaldbossen en matig droge, arme loofbossen, hakhoutbosjes en houtwallen. In loofbossen op plaatsen waar weinig strooisel blijft liggen(hellingen, boswalletjes, randen van paden en dergelijke). Zelden in rijkere loofbossen, in relatief droge delen van matig voedselarme venen, moerasbossen en-struwelen, in heiden, zandverstuivingen, kalkarme of oppervlakkig ontkalkte duinen en schrale hoilanden. In open vegetaties doorgaans op beschaduwde plekken, zoals slootkanten en wanden van diepe greppels.

Gewoon haarmos: op kletsnatte tot droge, meestal lichte plaatsen; op veen, zure humus en tenminste zwak humeus zand. Het fraaist ontwikkeld op natte, onbemeste, zeer voedselarme plaatsen, zoals in Sphagnum-venen, aan randen van vennen en in greppels; ook zeer algemeen, maar kleiner en meestal in losse zoden of alleenstaand in heiden, vastgelegde zandverstuivingen, schrale hooilanden en valleien in de kalkarme duinen; voorts in moerasbossen en -struwelen, en soms op vochtige lichte plaatsen in naaldbossen en arme loofbossen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

Hallo,
Als ik het goed lees dan is Fraai haarmos wat moeilijker te vinden?
of moet ik nog wat meer gegeven opzoeken zoals omgeving enz.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Windekind

....en volgens de veldgids ; "ze sluiten elkaar ecologisch dus ongeveer uit"!

Gewoon haarmos bij voorkeur zeer nat en weinig schaduw

Fraai haarmos niet al te nat en het liefst in bossen.

Aangezien ik geen km-hokken heb en vnl. naar andere soorten uitkijk let ik er eigenlijk ook niet meer zo op, maar gezien bovenstaande bijdragen zal ik er hier op de Veluwezoom ook nog eens goed op letten.


Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Niko Buiten

Citeer....en volgens de veldgids ; "ze sluiten elkaar ecologisch dus ongeveer uit"!

Gewoon haarmos bij voorkeur zeer nat en weinig schaduw

Fraai haarmos niet al te nat en het liefst in bossen.
Vergeet het maar dat ze elkaar ecologisch dus ongeveer uitsluiten. In bijvoorbeeld Veenmosrietlanden verwacht je op basis van deze tekst uitsluitend Gewoon haarmos te vinden, maar zelfs daar kunnen ze door elkaar voorkomen. Dus, Gert, Elmar en Han, dat wordt aan de microscoop en betere determinatielectuur of een andere hobby.  :lol:  
Groet,

Niko Buiten.


Gert Kremer

Citeer
Citeer....en volgens de veldgids ; "ze sluiten elkaar ecologisch dus ongeveer uit"!

Gewoon haarmos bij voorkeur zeer nat en weinig schaduw

Fraai haarmos niet al te nat en het liefst in bossen.
Vergeet het maar dat ze elkaar ecologisch dus ongeveer uitsluiten. In bijvoorbeeld Veenmosrietlanden verwacht je op basis van deze tekst uitsluitend Gewoon haarmos te vinden, maar zelfs daar kunnen ze door elkaar voorkomen. Dus, Gert, Elmar en Han, dat wordt aan de microscoop en betere determinatielectuur of een andere hobby.  :lol:
Ik stap er wel overheen hoor ;) bezit alleen een vergrootglas.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

han.endt

Als ik het zo lees dan zou theoretisch de haarmossen bij mij in de bossen op droge zandgrond (en het is hier droog!) merendeels Fraai Haarmos moeten zijn. Dat klopt in de praktijk dus niet of het zou zo moeten zijn dat je ze ook niet aan de sporenkapsels kan onderscheiden. De kapsels die ik zie zijn scherp vierkantig.

Windekind

Ik citeer slechts uit de veldgids !

Het lijkt me ook vreemd dat de deskundigen die dit boek hebben geschreven er zo ver naast zitten.

Ik zal op korte termijn nog wat echte deskundigen die ik ken raadplegen.




Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Gert Kremer

ingevoerd met ?
allen bedankt
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

Citeeringevoerd met ?
allen bedankt
Gert je kunt deze soort invoeren onder Gewoon & Fraai haarmos met zeker.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

Citeer
Citeeringevoerd met ?
allen bedankt
Gert je kunt deze soort invoeren onder Gewoon & Fraai haarmos met zeker.
aangepast.
Corry bedankt.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.