bladvlo - Aphalara maculipennis

Gestart door harry60, oktober 11, 2012, 20:29:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

harry60

Gisteren zag ik deze bladvlo... bij vergelijking zou dit een Aphalara exilis kunnen zijn maar er is er nog een die op deze lijkt.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/71611833
Bladvlo (Psyllidae) - Psyllidae indet gezien op 2012-10-10 Barendrecht
Foto's:




bij voorbaat dank Harry de Koning

Volgens mij staat tie nog in de verkeerde groep ook ???
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Henk Soepenberg

Harry, met de key to the species of Aphalara in de determinatiewerken (zie hier bij british bugs) kom ik uit bij A. maculipennis (de Veenworteltopbladvlo). Die heeft een minder brede voorvleugel dan exilis en pauli.

Zoals je wel weet ben ik absoluut geen kenner.  :angel:
Vriendelijke groeten,
Henk

harry60

#2
Ik zie ook helemaal geen fotos van het beestje.
Ik geloof je helemaal dat het deze is.
Veenwortel is een waterplant ? nu zijn er wel wat singels in de dichte nabijheid van deze waarneming geen idee of daar ook veenwortel in voorkomt.

Misschien eens de foto op sturen naar BB, en zal ook eens deze pdf downloaden van bladvlo's.

Alvast bedankt Henk

Ik denk dat het aardig in de buurt komt, het grappige is dat op wrn alleen foto's van de vergroeiing van de plant staat en dit de eerste foto is met de bladvlo zelf.

Heb een email naar BB gestuurt....
M.Vr.Gr. Harry de Koning

jeeweevz

Ook ik ben absoluut geen kenner, maar heb toch mijn twijfels over A. maculipennis. De vleugeltekening lijkt toch net iets te uitgebreid voor deze soort (maar weet ook niet hoeveel variatie hier weer in aanwezig is; bij A. exilis is hier in ieder geval welk redelijk wat variatie in bekend). Let bijvoorbeeld op de duidelijke vlek aan de basis van het pterostigma. En de vleugels lijken mij toch net een beetje te breed voor A. maculipennis. Dus ik ben heel benieuwd wat BB er over te zeggen heeft.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

harry60

Bedankt voor de toelichting J.W.

We wachten af wat BB zegt.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Henk Soepenberg

#5
Bij exilis is de lengte van de voorvleugel minder dan 2.2 keer de maximale breedte. Bij maculipennis is deze meer dan 2.4 keer de breedte.
Bij opmeting van de voorvleugel kom ik op een lengte van 17 cm en een breedte van 6.7 cm (tweede foto op 200% vergroting). Dat is als ik het goed uitreken ruim 2.5 keer zo lang als breed. Verder heeft maculipennis lichte poten, met donkere vlekken op de dijen. Vandaar mijn idee dat dit maculipennis zou kunnen zijn.
Ben dus ook heel benieuwd ...  :blink:

edit: mm gewijzigd in cm ...
Vriendelijke groeten,
Henk

Weia

Ik kom op 2.63. Er is wel wat perspectivische vertekening, maar het getal wordt bij correctie nog iets groter.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

jeeweevz

#7
Ik heb het ook eens goed nagemeten (had ik nog niet echt gedaan  :-[ ) en kom op 2.52 uit, wat dus inderdaad niet bij A. exilis of A. pauli past. Daarmee kom ik dan ook op A. maculipennis uit.

Erg mooi beestje trouwens!

En A. maculipennis heeft niet alleen veenwortel (Persicaria amphibium) als waardplant, maar ook beklierde duizendknoop (P. lapathifolium), varkensgras (Polygonum aviculara) en Polygonum tomentosum (wat dat dan ook precies mag zijn!?).
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

harry60

#8
Bedankt, ik wacht ook nog op BB wat zei er van zeggen.
Maar denk dat A maculipennis wel goed bij deze past.

Hier het antwoord van BB:

Dear Harry,
    Thanks for the enquiry. Unfortunately, it is not so easy... Aphalara is an extremely difficult genus, and there are several species (including maculipennis) that I have not yet seen. In general, you really want to check the genitalia of a male and the distribution of spinules on the forewing to confirm any ids. As far as I can make out, the markings are not quite right for maculipennis, although the wing proportions are. Is the specimen a male or female?
    Also, which key are you using? If it is Hodkinson's then you should be aware that there are more species in the Netherlands than in the UK. If you use Ossiannilsson's, then it should be better. I have attached a pdf of Burckhardt & Lauterer's revision of the genus, which you may be able to apply.
     Best regards,
Joe

Voor diegene die deze pdf willen kan ik hem eventueel doorsturen.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Henk Soepenberg

Met beide tabellen kwam ik uit bij maculipennis. Als het die wellicht toch niet is, dan moet ik in ieder geval passen.  :-\

Harry, je hebt een pb'tje.
Vriendelijke groeten,
Henk

jeeweevz

Hoi Harry,

Tja, nu ben je er dus nog niet helemaal uit  :( . Ik had ook twijfels over de vleugeltekening zoals je weet, maar na het opmeten van de verhoudingen van de vleugel moest ik toch wel toegeven dat Henk betere argumenten had dan ik.



Ik heb wel interesse in de pdf. Ik stuur je wel even een e-mail waar je op kunt reageren.



Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

harry60

Is goed JW, ik heb hem verlopig op onzeker gezet.,...
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

#12
Ik had nog geantwoord naar BB  en kreeg net de volgende reactie

Dear Harry,
   Don't worry, I understand completely - my emphasis was always on the photography rather than collecting. Unfortunately, the Aphalara key in the Hodkinson volume is out of date, and  also doesn't include some of the European species. Many psyllid species do need to be examined very carefully to identify them, but because so few people study them, the results are often interesting.
   I also thought it was possibly female, but I wasn't quite sure from the photo... but if so, then the length of the terminalia is unusual, and could also help to identify it. You can do quite a lot from good photos, but normally you need several to show the different features.
  Good luck,
Joe

Ik heb ook Kees de Bieman geinformeerd en gevraagd voor zijn visie.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Harry, heb je m'n emailadres nog?  :angel:  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

ik denk het wel Arp, ik zal hem door sturen.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

Ook van Kees de Bieman email terug gehad over deze Bladvlo.

Beste Harry,

Aphalara soorten zijn zonder het mannelijk genitaal eigenlijk niet met zekerheid te determineren. In Nederland ken ik momenteel 4 soorten:
Aphalara avicularis Ossiannilsson, 1981
Aphalara purpurescens Hartig
Aphalara maculipennis Löw
Aphalara polygoni Foerster

Maar het mooie is dat  maculipennis de enige Nederlandse soort tot nu toe is met tekeningen op de vleugel. Dus met redelijke zekerheid zou ik het op A. maculipennis houden. Waar en op welke plant heb je deze soort verzameld. Ik vind ze op dit moment op Quercus en vermoed dat ze mogelijk aan het zwerven zijn naar hun overwinteringplekken. De biologie is nog niet erg goed bekend.

Ik verwacht in ons land ook A. exilis en die heeft wel weer een tekening op de vleugels maar daarvan een de verhouding van de vleugellengte versus vleugelbreedte minder dan 2.2 en bij maculipennis is dat groter dan 2.2

Ik ben helaas de enige in ons land die wat doet aan de Nederlandse faunistiek. Eerst als een hobbietje naast de cicaden maar nu wat fanatieker. Inmiddels heb ik zo'n kleine 35 soorten nieuw voor ons land en wil hierover volgend jaar publiceren.

Mocht je nog eens bladvlooien verzamelen dan hou ik me aanbevolen zeker als je de plant kent waarop je ze verzameld heb. Het beste kun je ze in alcohol bewaren of ze droog prepareren.


Met vriendelijke groet,

Kees den Bieman
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Henk Soepenberg

Een leerzaam topic zo, Harry.  :duim:     

Misschien de link naar dit topic nog even toevoegen aan je waarneming?
Vriendelijke groeten,
Henk

harry60

#17
 :duim: ik ga nog even kijken welke bomen er in de buurt staan.... misschien wel Quercus.
Moet opschieten anders zijn de bladeren weg. :)

In eerste instantie geen Quercus gevonden in de directe nabijheid.

M.Vr.Gr. Harry de Koning