Steen- of Boommarter

Gestart door frankmeer, maart 20, 2007, 22:26:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankmeer

Kan iemand mij misschien iets meer vertellen over mijn waarneming van een marter in de Mepperdennen (Coevorden) in 2004:
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=2006449

Midden in het bos (gemengd) zagen we een marter aankomen die niet echt schuw een naaldboom voor ons in klom. Hij bleef daar een minuutje rustig zitten en ging toen weer weg.
Kan iemand hier misschien uit afleiden welke soort het was: Steen- of Boommarter? Volgens mij is Boom zeldzamer, maar die komt wel meer in bossen voor. Weet iemand mij hier iets over te vertellen?
Alvast bedankt
Frank van der Meer

mlahaye

Beste Frank,

Je waarneming was mij niet eerder opgevallen, maar het kan inderdaad steen- of boommarter zijn (beide soorten komen in die omgeving voor en kunnen in bossen worden aangetroffen). Het onderscheid is bij zichtwaarnemingen vrij lastig, maar blijkbaar heb je het dier goed kunnen zien. Kan je je nog iets herinneren van de vacht (kleur, uiterlijk), de kleur van de keelvlek en de de oren? Daar zij voor een deskundige nog wel eens aanwijzigen uit te halen.

Het gedrag wijst op een boommarter, maar dat is absoluut geen sluitende determinatie. Het is denk ik niet (meer) met zekerheid te achterhalen welke soort het geweest is, maar het is hoe dan ook een fraaie waarneming. Voor de puntjes op de i (maar wellicht enigzins voorbarig), als de determinatie niet ´sluitend´ is te krijgen, zou je dan een vraagteken willen toevoegen?

Bedankt en met vriendelijke groeten,
Maurice La Haye
admin zoogdieren  

frankmeer

Beste Maurice,
Volgens mij was de keelvlek gelig, maar echt zeker ben ik hier niet van. In aantekeningen heb ik trouwens nog gevonden dat het dier zeker 5 minuten stil voor ons in de boom bleef zitten, dus niet 1 zoals ik eerst meldde.
Ik heb in ieder geval een vraagtekentje bij de waarneming geplaatst.
Hoe dan ook, bedankt voor je info
Frank van der Meer

mlahaye

Hallo Frank,

Een gele keelvlek duidt sterk op boommarter, maar soms hebben steenmarters ook een gelige keelvlek. Het gedrag en je beschrijving wijzen dus op boommarter, maar de determinatie is niet helemaal sluitend. Een gevalletje 'waarschijnlijk', wat bij waarneming.nl een vraagteken oplevert.... Leuke waarneming en vooral het gebied nog eens bezoeken (nu met camera)!

Vriendelijke groet,
Maurice La Haye
admin zoogdieren