Welke ontsnappeling?

Gestart door zuilim, oktober 09, 2012, 18:17:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Dit plantje vond ik in duplo op het plaveisel van een straat in een Leidse buitenwijk, beiden schuilend tegen de stoeprand. Het lijkt me een Nepeta maar welke? Ik voeg mijn foto's bij waarvan een deel binnenshuis gemaakt van verzameld materiaal. (Een beetje erg veel foto's, zag ik tot mijn schrik, waarvoor excuses)
Ik twijfel tussen Nepeta racemosa en  N.x faassenii.
Ik zag o.a. een wat kantige stengel met een korte beharing. Ik telde 4 vruchtbare meeldraden onder de bovenlip. De harige kelk met 5 (soms 6 tanden) van ongeveer gelijke vorm en lengte. Bloemlengte ca. 7 mm w.v. ca. 50% buis, welke ik niet als kaarsrecht kan omschrijven.
Ik neig naar Nepeta x faassenii maar de hartvormige bladvoet zit bij die keuze in de weg.
Kan het forum de knoop voor mij doorhakken?

Vriendelijke groeten,
Karel Brussee.

mgeven


zuilim

Dank voor reactie.
Op grond van welk kenmerk juist deze?

Groeten,
Karel Brussee.

HPM

Herman van der Meer

zuilim

#4
De link waar je me naar verwijst toont foto's met kenmerken die ik aantrof bij de door mij gevonden tuinvluchter. Daardoor heb ik de neiging naar Nepeta faassenii over te stappen. Uiteraard keek ik ook op internet. Hier b.v. http://www.neerlandstuin.nl/plantenb/nepeta.html
Daar lees ik weer dat Nepeta racemosa gekenmerkt wordt door behaarde bloemen, een kenmerk die "mijn"bloemen ook hebben. Dus toch maar Blauw kattenkruid? (Nepeta racemosa).

Het is me intussen wel duidelijk geworden dat een scherpe scheiding tussen mussinii, racemosa en x faassenii
niet aanwezig is. Ze worden bij herhaling als elkaars synoniemen genoemd. Zoek het maar uit, arm floristje.

Dank voor je reactie.

Groeten,
Karel Brussee.