geen Kleipissebed?

Gestart door Limosa, maart 21, 2007, 15:31:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

Is dit een kleipissebed of een gewone? I.v.m. de kleurcombinatie en de "smalheid" dacht ik aan klei-, maar misschien valt het toch onder de variatie bij gewone pissebed (of een andere soort).

1.
Groeten,

Joachim

Limosa

Groeten,

Joachim

Arp

#2
Klopt het dat het twee verschillende individuen zijn? Misschien is het de lichtval, maar ik vind de eerste duidelijk meer rood/oranje.

Desalnietteminder gaat het naar mijn bescheiden mening in beide foto's gewoon om Porcellio scaber (Ruwe pissebed). Die wat rood/oranje "gemarmerde" kleurvorm kom je relatief veel tegen.

Als ik de lessen van Matty Berg van vorige week (hier) goed begrepen heb is het vlekkenpatroon op jouw diertjes te onregelmatig voor een kleipissebed. Ook zie ik vrij duidelijk het bij P. scaber zo vaak kenmerkend aanwezige duidelijk oranje gekleurde tweede antennelid (tegen de kop aan). De smalle bouwvorm duidt er wellicht op dat het een mannetje is (???) - maar daar heb ik zelf duidelijk nog te weinig "kijk" op. Wel kom ik voor de lichte gemarmerde vormen tegenstrijdige berichten tegen over of het nu allemaal juist vrouwtjes zijn of niet. Voor de gele/wittige lees ik dat het allemaal vrouwtjes zijn, voor de oranje is het me nog niet 100% duidelijk (Matty?!!? :rolleyes: )

Voor meer zekerheid had je de onderkant kunnen bekijken. Twee paar pseudotracheeën voor Porcellio of vijf paar voor Trachelipus en ook mannetjes en vrouwtjes zijn dan uit elkaar te houden zoals Matty hier uitlegt (onderaan ergens).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Limosa

Bedankt voor de duidelijke uitleg en de verwijzing naar eerdere vragen en antwoorden op dit forum! Ik ben slechts een leek en dacht eens een paar pissebedden op te zoeken en te determineren. Valt nog niet mee, nadat ik erachterkwam dat er wel ruim 10 soorten in NL voorkomen.

Op wnr.nl staan alle pissebeddensoorten op status algemeen of vrij algemeen. Is geen van de pissebedden in NL zeldzaam?  

Nee, het is tweemaal hetzelfde individu, misschien wel even naar de grimeuse geweest tussentijds ;)

Groeten,

Joachim

Arp

#4
CiteerValt nog niet mee, nadat ik erachterkwam dat er wel ruim 10 soorten in NL voorkomen.

Op wnr.nl staan alle pissebeddensoorten op status algemeen of vrij algemeen. Is geen van de pissebedden in NL zeldzaam?
Het zijn er een 35-40 (misschien 38??). De meest actuele lijst zou deze moeten zijn, maar ook daar missen er één of twee die inmiddels zijn aangetoond voor Nederland en staan er een paar nog met oude naam (zo gaan die dingen nou eenmaal). Van sommige van die soorten is maar één of een paar keer een exemplaar gevonden.

Het is dus niet zo verwonderlijk dat alle soorten die hier op waarneming.nl zijn toegevoegd de "algemene" soorten zijn - waarbij ik zelf momenteel na wekenlang toch wel regelmatig zoeken ook pas op een "score" van een stuk 6 soorten zit. Verreweg de meeste die ik tegenkom zijn Mos-, Kelder- en Ruwe pissebedden. De oprolpissebedden schijnen ook erg veel voor te komen, maar daar heb ik er zelf ook pas twee of drie van gevonden - zal ook te maken hebben met de gebieden waar ik zoek.

Verkijk je niet op "de kleintjes", de veenribbel, kleiribbel en het paars drieoogje (en vele andere) zijn in vergelijking met wat je wellicht gewend bent voor een pissebed (zeg 8-15mm?) echt onogelijk klein (2-4mm) - het heeft even geduurd voordat ik ze "in de gaten" kreeg. Zie het eerste plaatje hier.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Ik heb niets toe te voegen aan de uitleg van Arp!

Matty

p.s. De soorten die met regelmaat op waarneming.nl langskomen zijn allemaal algemene soorten. De wat meer zeldzame tot zeldzame soorten moe tje weten te vinden. Kijk eens goed op matig vochtige tot vochtige klei met aanwezigheid van wormen en bladafval (bijvoorbeeld populier). Zoek een stronk of een stuk stee die wat dieper in de bodem liggen en draai die om. Succes verzekerd.

Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Arp

CiteerIk heb niets toe te voegen aan de uitleg van Arp!
B)

CiteerKijk eens goed op matig vochtige tot vochtige klei ...
Ik moest maar eens gericht wat rivierengebied op gaan zoeken ... die stronken (hoe rotter hoe beter) en stenen hier blijven toch hoofdzakelijk hetzefde opleveren  :mellow:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)