Hoofdmenu

Ascobolus 3

Gestart door Marian en Bert, maart 19, 2007, 20:59:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marian en Bert

Weet iemand welke Ascobolus dit is?

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=2168872

Groeien op gedumpte balen kuilgras.

Met vriendelijke groeten,
Marian

Corryabbink

#1
Dag Marian en Bert,
De grootte van de schijfjes?
Misschien Gesteeld spikkelschijfje(Ascobolus lignatilis). Daarvan ontbreken me verdere gegevens. Misschien dat Henk(Spanjool) die heeft. De soort staat nl. in Ellis & Ellis beschreven.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Marian en Bert

Hoi Corry,

De schijfjes zijn zo'n o.8 mm dia.
Ellis en Ellis hebben we zelf ook. De soort staat daar kort in beschreven (had ik zelf al gezien) maar zonder tekening van vruchtlichaam en sporen. Alleen op grond van de info in het boek durf ik er echter geen zekere waarneming van te maken.

Bedankt voor je reactie.
Groeten van Marian

Corryabbink

Dag Marian en Bert,
Met Nordic kwam ik gezien de maat en gerandheid van de schijfjes op Ascobolus furfuraceus/stercorareus. Dan word ik in Breitenbach bij die soort toch op grond van gesteeldheid en kleinere sporen van jullie vondst verwezen naar A. lignatilis. Het zou heel goed kunnen daar die volgens de GB in de omgeving van Tubbergen ook gevonden is.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Marian en Bert

Hoi Corry,

Ik zie wel dat je minder snel laat ontmoedigen (door de veelvoud aan keuzes en nogal eens gebrekkige info) dan ik. Je hebt overigens gelijk met A. lignatilis. Ik had mijn vondst via de email voorgelegd aan een asco kenner (mijn kennissenkring breidt zich wat uit :rolleyes: ). Maar ongeduldig wachtend op een reactie ook op het forum gezet. Je weet nooit of iemand de soort kent.

Bedankt voor je reactie, thuis oké?

Groeten van Marian