Merel als slachtoffer

Gestart door joostheeremans, oktober 09, 2012, 15:14:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

joostheeremans

Vond afgelopen week deze merel in een wat atypische houding voor een prooi. Ik zie ze eigenlijk nooit zo liggen, kop nog intact. Door het ontbreken van veertjes en dons in de omgeving dacht ik dat dit wellicht door een zoogdier is gedaan, klopt dat vermoeden, of is hier misschien sprake van natuurlijke dood (evt., merelvirus?)?




[/size]
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

maurice.lahaye


Geen enkel spoor van predatie, wel sterk vermagerd = ziek. [size=78%]http://www.natuurbericht.nl/?id=9498[/size] melden bij het DWHC lijkt mij!


Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

whmvb

Hoi Joost,

zo te zien lag hij er al een aardig tijdje. Ik denk niet dat dit het eerste Merelvirus slachtoffer is van NL, maar je weet nooit uiteraard. Was er een weg, raam of kat in de buurt? Dat zou een goede aanwijzing voor de oorzaak kunnen zijn.
Het DWHC roept iedereen die dode Merels vindt, onder 'verdachte' omstandigheden (dus geen verkeersslachtoffers), op om deze aan hen te melden (zie de site: www.dwhc.nl). Voorwaarde is wel dat de Merel vers moet zijn (dus die van jou komt niet meer in aanmerking, denk ik). Het DWHC komt hem dan meteen ophalen.

Wim
Wim van Boekel

joostheeremans

Nee, de merel lag midden in een bosje fijnsparren, onder een boom. Kat heb ik daar nog nooit gezien, wel sporen van vossen en marter. Maar ik heb de waarneming doorgeven bij dwhc, wellicht dat die er nog wat mee kunnen. Hier de link naar de waarneming, niet ver van de Duitse grens overigens.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

la2re

@ joostheeremans
vossen en marters zouden het dier op eten.
een kat laat het meestal liggen dus het zou een kat geweest kunnen zijn. maar zoals je al zij ze komen er niet vaak voor.
daarnaast lijkt me een fijnspar bos een erg moeilijk jacht gebied voor een kat om vogels te vangen omdat de grond meestal kaal is.


ik sluit me aan bij  maurice.lahaye
het zou best kunnen.
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

joostheeremans

Het gebied is om meerdere redenen niet aantrekkelijk voor katten. Niet alleen staat het stukje vol met braam (er is wel degelijk ondergroei), het is ook losloopgebied voor honden. Ik wacht op een enventuele reactie van dwhc.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-