Hoofdmenu

Lippenmos?

Gestart door Gert Kremer, maart 19, 2007, 17:11:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Hallo,
Kan dit lippenmos wezen?
Groeide in een dennenbos langs het pad.
Ook op dode takken en stronken.

Foto 25a
Groeten, Gert

Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

foto 26a
Groeten, Gert

Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

marcel123

Als niet-kenner van mossen zou ik aan gerimpeld platmos denken.

han.endt

CiteerAls niet-kenner van mossen zou ik aan gerimpeld platmos.
Ik ook. Heb laatst zelf deze soort nog gefotografeerd:
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=2150572
Details zijn echter niet te zien en ik denk dat er wel een vraagteken bij moet. Platmossen lijken nogal op elkaar. Dit laat ik echter over aan de kenners.

han.endt

Ik wil toch even pietluttig doen. Ik zie hier zo'n losgetrokken tak en ik zie bij anderen op foto's grote losgetrokken stukken mos, terwijl een klein stukje toch al voldoende gegevens oplevert. Ik weet het er gebeurt van alles in het bos, maar als natuurliefhebbers moeten we toch een beetje het goede voorbeeld geven. Als je zo'n tak of groot stuk mos hierna weggooit dan droogt hij waarschijnlijk uit en wie wat er allemaal nog meer op groeit en in en op leeft? Ook kunnen dergelijke foto's naar derden toe niet goed over komen.

Dus mijn oproep neem kleine stukjes en laat de omgeving zoveel mogelijk intact!

Gert Kremer

CiteerIk wil toch even pietluttig doen. Ik zie hier zo'n losgetrokken tak en ik zie bij anderen op foto's grote losgetrokken stukken mos, terwijl een klein stukje toch al voldoende gegevens oplevert. Ik weet het er gebeurt van alles in het bos, maar als natuurliefhebbers moeten we toch een beetje het goede voorbeeld geven. Als je zo'n tak of groot stuk mos hierna weggooit dan droogt hij waarschijnlijk uit en wie wat er allemaal nog meer op groeit en in en op leeft? Ook kunnen dergelijke foto's naar derden toe niet goed over komen.

Dus mijn oproep neem kleine stukjes en laat de omgeving zoveel mogelijk intact!
Han je hebt gelijk :(
Laten we geen monsters wezen  :gap:
Zal een nieuwe foto maken, maar wat voor details moeten zichtbaar wezen?

Groeten, Gert

Niko Buiten

CiteerZal een nieuwe foto maken, maar wat voor details moeten zichtbaar wezen?
Het gerimpelde van het blad, zoals op de foto van Han, moet zichtbaar zijn, Gert. Het beste is het er een macrofoto van te maken.
Groet,

Niko Buiten.

Windekind

Een goede close up van de bovenkant, voldoet. Hoeft niet heel dicht bij.
Zeg maar een of enkele strengen vol in beeld lijkt me goed.
Ik denk overigens dat het klopt wat Marcel en Han aangaven.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Gert Kremer

Foto 59  
gerimpeld platmos? of moet de foto nog beter.
Groeten, Gert

Windekind

Hij lijkt me zo rimpelig, al is de foto niet helemaal scherp (of mijn ogen niet meer  :huh: ) . Verder, klopt de habitus van alle foto's ook. dat ongeordende. de andere platmossen zien er anders uit m.i., maar hebben ook een wat meer dezelfde kant uitgaande takken.

Ik houdt dit op Gerimpeld platmos, wat Marcel ook aangaf.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Gert Kremer

Bedankt.
Dan zet ik het in mijn map zonder vraagteken.

Je ogen zijn goed, die mijn niet zonder leesbril B)

Groeten, Gert

han.endt

Gert, Gerimpeld Platmos is in het veld herkenbaar aan de bleekgroene kleur. Vaak zijn er stukken aanwezig die bijna wit ogen.

Niko Buiten

CiteerGert, Gerimpeld Platmos is in het veld herkenbaar aan de bleekgroene kleur. Vaak zijn er stukken aanwezig die bijna wit ogen.
Han, daar ben ik het niet mee eens. Krom platmos - dat ook in naaldbos kan voorkomen - kan ook zo'n bleekgroene kleur hebben.
Groet,

Niko Buiten.

Gert Kremer

CiteerGert, Gerimpeld Platmos is in het veld herkenbaar aan de bleekgroene kleur. Vaak zijn er stukken aanwezig die bijna wit ogen.
Beetje zilverachtig?
Groeten, Gert

han.endt

Citeer
Beetje zilverachtig?
Ja, dat is wel zo'n beetje de glans die over de planten ligt. Ik bedoel echter wit, meer als papier.

Gert Kremer

ingevoerd met ? voor de zekerheid.
Bedankt
Groeten, Gert