roofvogel van birdpix

Gestart door JohanvantBosch, maart 19, 2007, 11:13:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

BramtK

Behalve dan dat je bij die Deense vogel een duidelijker wit venster in de handvleugel ziet (aan beide vleugels, i.p.v. aan een kant) en de donkere polsvlek ook vanaf boven te zien is.

Poeh, waarschijnlijk ga ik binnenkort naar Griekenland om roofvogeltrek te tellen, zal wel moeilijk worden daar...

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

meeuwiss

Op de site Birdforum kwam ik nog een fraaie foto tegen van een Arendbuizerd in vlucht, goed vergelijkbaar met de Arendbuizerd op Birdpix. Deze foto en ook andere zijn gemaakt door Stephen Sdaly gids bij de Straat van Gibraltar bij Andalucianguides.com. Wel wordt vermeld dat het gaat om de N.Afrikaanse s.species Buteo Rufinus cirtensis, ondersoort van de Arendbuizerd.
Bij zoeken op Birdforum niet het tussenstreepje vergeten bij Long-legged buzzard!
De eindband op de staart van deze Arendbuizerd op de spaanse foto bevreemd mij wel want de bandering zou eigenlijk niet mogen voor deze soort en wijzen naar een Steppebuizerd.
Het is mij opgevallen dat de ondersoort Cirtensis nog niet is genoemd in dit forum of gaat iedereen ervan uit dat het om een Europese Arendbuizerd gaat?
Guido

Edwin Russer

Hallo allemaal,

Het heeft even geduurd maar ik heb contact met Dick Forsman gezocht en hierbij zijn antwoord om alle onduidelijkheid, als die er nog was, meteen maar een eind te maken,

Hi Edwin,
The bird is definitely a Buteo rufinus, probably a 2nd summer (3rd cal
yr) bird. If it had been a 2nd cal yr, the upperwing coverts would have
been worn, juvenile feathers and it would have shown several worn,
juv-type secondaries and tail-feathers. This bird, however, has  moulted
all of its juv feathers at least once, so cannot be a 2nd cal yr. The
primary moult fits noicely with 3rd cy and the very pale eye suggests an
immature.

However, captive birds show unnatural wear and moult of plumage and
these birds cannot be aged following the same criteria as for wild ones.
But I guess this bird's origin is not known, since it isn't mentioned?

Anyway, the species is undoubtedly a Long-leg.

Regards,
Dick

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

TjeerdBurger

nou das duidelijk. Maar eigenlijk hadden we dick daar toch niet voor nodig, we zijn er immers toch goed uitgekomen met zn allen?

BramtK

Grappig, lees ik toch weer over de argumenten voor Arendbuizerd heen  :blink: . (Volgens mij heeft Forsman's redenatie slechts betrekking op de leeftijd van de vogel, niet op soortherkenning.)

Op basis van kleur, grootte van de snavel en indruk van vleugellengte vaststellen dat het een Arendbuizerd is; misschien oke als je de expert bent, maar om dan te zeggen dat we er zelf wel goed uitkomen, dat vind ik wel een beetje makkelijk.

Ik lees in dit forum geen argumenten/redenatie en van werkelijke determinatie is dus geen sprake.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Edwin Russer

#65
CiteerGrappig, lees ik toch weer over de argumenten voor Arendbuizerd heen  :blink: . (Volgens mij heeft Forsman's redenatie slechts betrekking op de leeftijd van de vogel, niet op soortherkenning.)

Op basis van kleur, grootte van de snavel en indruk van vleugellengte vaststellen dat het een Arendbuizerd is; misschien oke als je de expert bent, maar om dan te zeggen dat we er zelf wel goed uitkomen, dat vind ik wel een beetje makkelijk.

Ik lees in dit forum geen argumenten/redenatie en van werkelijke determinatie is dus geen sprake.

Bram
Ha Bram,

Laten we maar ervan uitgaan dat Forsman met duizenden, duizenden uren veldervaring, Israel, etc. etc., toch wel in staat is om hiervan een Arendbuizerd te kunnen maken. Dus soortherkenning is dus voor hem geen probleem. Maar volgens mij waren met z'n allen al een aardig end in de goede richting en  sommigen al overtuigd m.b.t. de determinatie van een Arendbuizerd en is een laatste zetje van de wereldwijd alom gerespecteerde roofvogelexpert/god soms dan nodig. Dus ik ga maar op Forsman af.....
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

BramtK

Dag Edwin, ben ik met je eens, die Forsman zal alleen al op basis van jizz vrijwel altijd goed zitten. En dan mag men zich hier verheugen op het feit dat vermoedens worden bevestigd door zo iemand als Forsman.

Ik was echter op zoek naar een redenatie waar ik zelf ook iets mee kan. In mei zit ik namelijk twee weken op Antikythera (Griekenland) speciaal voor roofvogels en daar komen Arend- en Steppebuizerd en Buizerd langs. Maar ik neem aan dat daar ook ervaren mensen aanwezig zullen zijn, dus wellicht leer ik het daar.  ^_^

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Edwin Russer

#67
CiteerIk was echter op zoek naar een redenatie waar ik zelf ook iets mee kan. In mei zit ik namelijk twee weken op Antikythera (Griekenland) speciaal voor roofvogels en daar komen Arend- en Steppebuizerd en Buizerd langs. Maar ik neem aan dat daar ook ervaren mensen aanwezig zullen zijn, dus wellicht leer ik het daar. 

Bram

Hoi Bram,

Wellicht dat je daar ook ervaren vogelaars tegenkomt. Maar anders zou ik mij nog storten in de gids van Forsman of andere lectuur raadplegen en het internet nog afspeuren en proberen wat vergelijkingsmateriaal te vinden. Wellicht is dit al een beginnetje.

http://www.dickforsman.com/

Overigens, veel kijkplezier daar ;) en wie weet wat er nog aan andere rovers overtrekt.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

BramtK

#68
Ha Edwin,

Vorig jaar mei in ieder geval een Steppearend...

Greek rarities

Maar vast genoeg andere mooie vogels die ik nog niet eerder of nog niet vaak heb gezien. Heb er in ieder geval zin in.

Raptors van Forsman heb ik net aangeschaft en nu aan het doorspitten, dank voor de tip!

Groeten,

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

pinky111nl

Hoi,

Net las ik dit bericht. Toen ik op de link van de foto klikte, kwam ik op de site van Birdprix en bij de foto stond de tekst: Arendbuizerd. Blijkbaar hebben ze het aangepast.

groetjes, Judith
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet