Hoofdmenu

spelling

Gestart door laatvlieger, augustus 10, 2005, 13:24:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Deze uitzondering op de hoofdregel vervalt per 1 oktober aanstaande. Het is vanaf die datum echt paddenstoel. Ook de discussie paardebloem versus paardenbloem eindigt per die datum, dit soort woorden krijgt per die datum een tussen-n, dus paardenbloem enz.

Leuk die officiële commissies!

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

#2
Ik heb gezien dat veel bij veel dagvlindernamen nog de oude spelling wordt gebruikt, zoals Eikepage, Koninginnepage. Ook bij deze namen hoort volgens de nieuwe spelling een tussen-n. (bij koninginnedag overigens niet).
Nu weet ik dat men voor de 'officiële' plantennamen gekozen heeft voor burgelijke ongehoorzaamheid en de oude spelling heeft gehandhaafd. De vogels echter staan wel weer allemaal in de nieuwe spelling: Heggenmus, Slangenarend, Zwarte zee-eend. Bij de padde(n)stoelen, heb ik gezien, wordt er helemaal slecht op de spelling gelet. Het resultaat is dat het bij Waarneming.nl qua spelling een beetje een ratjetoe is, bij de vlinders staan nu twee soorten spelling door elkaar (Eikepage, Eikentandvlinder). Ik ben van mening dat we ons gewoon moeten houden aan de huidige spelling ons voorgelegd (opgelegd) door de Nederlandse taalunie. Ben erg benieuwd wat anderen hier van vinden.

Han.

laatvlieger

Als er uitwisseling met PGO's plaatsvind lijkt me het allerbelangrijkste dat namen overeen komen, maakt niet uit volgens welke spelling. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor wetenschappelijke namen voor paddestoelen, aangezien hierin nog wel eens wat wil veranderen.

Bestaat er eigenlijk de mogelijkheid om een twee synoniemen in de invoerlijst bij dezelfde soort uit te laten komen??? Bijvoorbeeld: Macrolepiota rhacodes en Lepiota rhacodes voor knolparasolzwam. Zodat het dan niet uitmaakt onder welke naam hij wordt ingevoerd, hij komt dan in ieder geval bij de juiste soort. Vooral bij soorten die taxonomisch onder vuur liggen kan dat best belangrijk zijn.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

han.endt

#4
CiteerBestaat er eigenlijk de mogelijkheid om een twee synoniemen in de invoerlijst bij dezelfde soort uit te laten komen??? Bijvoorbeeld: Macrolepiota rhacodes en Lepiota rhacodes voor knolparasolzwam.
Ja die mogelijkheid bestaat en wordt op, nog kleine schaal, toegepast.
Volgens mij maakt het wel uit welke spelling je gebruikt. Het is ook je visitekaartje.

Han.

laatvlieger

Ja, visitekaartje, dat is waar maar spelling verandert om de zoveel jaar en je hoopt dat soortsnamen ook in het Nederland wat minder veranderlijk zijn omdat je anders allerlei problemen krijgt in databases, bijvoorbeeld met excell. Daarin worden ze dan niet meer als dezelfde soort herkend. En dan moet je dat eerst telkens aanpassen= gedoe waar niemand geloof ik op zit te wachten.

Meestal zijn de wetenschappelijke namen redelijk conservatief, hoewel bij paddestoelen vaak juist de nederlandse namen weer veel conservatiever zijn dan de wetenschappelijke...

Het blijft schipperen, maar ik zou zeker niet direct achter de eerste de beste spellingsverandering aanlopen en zeker enkele jaren wachten voor het allemaal aan te passen...  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

han.endt

Ik zie dat de Vlinderstichting ook de nieuwe spelling gebruikt i.t.t. ons die de oude spelling gebruiken en dat schijnt geen problemen te geven?

Han.

gardensafari

#7
Ik heb er al eens eerder op gewezen, maar er is nóg een aspect: de zoekmachines. Als we vanaf nu de nieuwe spelling zouden hanteren, worden we niet gevonden door googlende surfers! Tzt moeten we denk ik de namen in oude en nieuwe spelling opnemen (de oude dan als synoniem). Ik weet niet of Hisko al de mogelijkheid heeft geopend voor admins om zelf synoniemen in te voeren?

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.