2 soorten korstmossen

Gestart door hoven, oktober 06, 2012, 17:43:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

hoven

Ik kwam deze 2 soorten korstmos tegen op de stompert, Soest. Wie kan mij helpen met de namen?
Mvg,
Alrik

kroonp

Óf er staan 2 soorten op de bovenste foto, óf deze 2 soorten zijn door hun variatie in verschijningsvorm zo moeilijk uit elkaar te houden dat determinatie een hachelijke zaak is... Ik denk aan Kopjesbekermos en Fijn bekermos, een tweetal dat mij nogal eens hoofdbrekens bezorgt. Op deze foto zijn de verschillen zodanig duidelijk dat ik er toch wel zeker van ben dat het twee soorten zijn:
Bekers met lange steel en scherpe overgang naar klein, smal kopje, geheel bedekt met fijne sorediën en zonder schubjes --> Kopjesbekermos
Bekers met kopje die geleidelijk overgaat in de steel, bedekt met sorediën van verschillende grootte en met schubjes --> Fijn bekermos

Bij de onderste foto twijfel ik tussen Smal bekermos en Dove heidelucifer. Deze soorten kunnen veel op elkaar lijken. Er is een subtiel kleurverschil (resp. grijsgroen en grijs) maar dat is een tricky kenmerk om te gebruiken, zeker bij foto's. Het beste kan je op zoek gaan naar rode pycnidiën of apotheciën. Vind je die, dan weet je zeker dat het Dove heidelucifer is. Ook kan je kijken of de grondschubben een oranje basis hebben (alle soorten met rode apotheciën/pycnidiën hebben dat). Maar bij zulke kleine grondschubben is dat geen gemakkelijke opgave.

Heb je nog meer foto's van het onderste korstmos? Voorlopig hou ik het op een onzekere Dove heidelucifer.






Groet

Peter Kroon

hoven

Helaas neit meer foto's. Dank voor je uitgebreide toelichting. Wondere wereld...
Mvg,
Alrik