dode kikkers

Gestart door Robert, maart 18, 2007, 16:41:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert

ik ben vandaag wezen vissen en vond overal dode kikkers, allemaal met een kapotte buik. Soms lagen ze met zijn zessen bijelkaar. Er lagen na schatting wel 100 kikkers.
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

tekenaar

Dat kan allerlij oorzaken hebben, in deze tijd van het jaar zijn kikkers extra kwetsbaar voor zowel predatie als ziekten. Allerlij dieren kunnen gebruik maken van de "makkelijke beschikbaarheid" van een diner en vaak is het lastig achteraf te zeggen welke soort de schuldige is. Je kan zowel denken aan vogels (o.a. kraaien, reigers) en zoogdieren (o.a. bruine rat, bunzing).

Als ze er mager uitzien en in een verwrongen houding zijn doodgegaan kan je ook denken aan een "nieuwe" schimmelinfectie die de afgelopen jaren wereldwijd is geconstateerd en plaatselijk hele amfibieenpopulaties uitroeit. Dat klopt echter niet met jou omschrijving van een "gat in de kikkers".
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Robert

maar als het predatie zal zijn zouden de schuldigen de kikkers tog wel op eten en niet op bultjes laten liggen. :wacko:  
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

Jeroen Nagtegaal

Mogelijk is het dat een deel tijdens de paring is verdronken en door stroming in hoopjes is gelegd
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

huysse

Citeerallemaal met een kapotte buik.
Deden ze dat vroeger (?) niet door door een rietje te blazen?
(ik zou er een smiley achter zetten als ik het niet zo'n rotidee vond!)

Groet,
Marijke

Northwinds

Volgens mij heeft er een paar jaar geleden zoiets in de krant gestaan over een gelijksoortig iets.
Ik weet het niet helemaal meer maar het bleek om een aantal vogels te gaan die alleen een bepaald orgaan uit de kikkers pikten (het lekkerste deel) , sommige kikkers ploften toen ook uit elkaar.

Peter

Leon Olsthoorn

Het is jammer dat je geen foto's van de kikkers hebt. Niet dat ik graag naar een hoop dode kikkers kijk, maar het had toch een duidelijker beeld geschetst van wat er hier aan de hand is
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Micha

Ook ik heb dit verschijnsel dit jaar weer waargenomen. Het ging in dit geval om padden die in grote getale (voor paring) bijeengekomen zijn via de buikzijde zijn "leeggegeten". Alles wat je vind is een vrijwel leeg huidje met een mooi rond gat aan de buikzijde. Voor dit verschijnsel zijn meerdere oplossingen te bedenken ik heb ook al meerdere wilde speculaties gehoord en gelezen. Ik zelf vind vogels de meest plausibele verklaring.(waarschijnlijk kraaien, reigers zullen zo'n kleine prooi eerder in zijn geheel doorslikken?) Zij zouden via de buik gaan om de klieren aan de rugzijde te ontlopen. Eerst dacht ik dat het alleen om volwassen(eierdragende) vrouwtjes ging maar er liggen ook mannetjes bij.
Dit is overigens niet het zelfde verschijnsel als het "ontploffende padden mysterie" wat weer aan een infectie te wijden zou zijn.
Micha van de Weg

Northwinds

Citeer
Dit is overigens niet het zelfde verschijnsel als het "ontploffende padden mysterie" wat weer aan een infectie te wijden zou zijn.
Volgens mij is dit wel verwant.

Hier een quote van een Duitse wetenschapper:

CiteerDe Berlijnse amfibie-deskundige Frank Mutschmann, die twee kadavers kreeg van het Instituut voor Hygiëne en Milieu, denkt echter dat er een simpele verklaring is. Volgens hem worden de padden namelijk 'lekgeprikt' door kraaien die uit zijn op hun lever. Als gevolg van hun verwondingen kunnen ze dan ontploffen.

"Padden zwellen van nature op als een vorm van zelfverdediging. Maar wanneer hun lever wordt afgepikt en hun maag wordt doorboord, exploderen bij die tactiek hun bloedvaten. Dan ontploffen ook hun longen en spatten vervolgens hun ingewanden uiteen", aldus Mutschmann.

Mutschmann denkt niet dat er veel kraaien nodig zijn om de duizenden padden te doen ontploffen. Hij schat namelijk dat drie tot vijf kraaien al voldoende zijn voor honderden dode padden in een korte tijd. "Kraaien zijn intelligente dieren. Ze leren heel snel hoe ze de lever van een pad kunnen bemachtigen."

Micha

#9
Dat was de oplossing! Ik herriner mij dit verhaal inderdaad nog(lacerta aktueel).
Toch kan ik niet zeggen dat deze dieren er "ontploft" of opgeblazen uitzagen maar eerder gewoon leeggegeten. Vermeldenswaard is dat ze heel vers waren en sommigen bleken zelfs nog in leven.
Omdat deze dieren dus helemaal geen zwelling vertoonden had ik de twee verschijnselen niet direkt gelinkt.
Micha van de Weg

Robert

ik zal wel even foto`s maken als ik morgen tijd heb
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)