Ha Roy,
Fijn dat je meekijkt
Phyllodromica had ik ook al een paar keer naar gekeken, maar telkens laten vervallen - niet in de laatste plaats omdat ik geen gegevens kan vinden over
Phyllodromica in het noordwesten van FR - zijn die in FR niet beperkt tot grofweg het uiterste zuiden?
Zelf had ik deze zomer een vergelijkbaar nimfje opgepikt in Charente-Maritime (beetje noord-oost van Bordeaux zegmaar) in een tuin waar ik eerder
deze E. pallidus (vermoedelijk?!?) ben tegengekomen. Let op, de beesten in de 2/3e serie zijn allemaal (op sterven na?) dood - zaten gevangen in een frisdrankfles en dus wat "apart" qua habitus. Ik heb ze destijds helaas niet bewaard (meen ik?) omdat ze al niet meer "representatief" waren, maar zou nog eens m'n potjes moeten doorwoelen.
Probleem is dat ik sterk twijfel aan de determinatie van die volwassenen en de bruine nimf met witte rugstreep. Ik vind erg tegenstrijdige info en plaatjes over de kleur/kenmerken van
pallidus-nimfjes. Veel foto's van oudere nimfen lijken die witte band bijvoorbeeld helemaal niet te hebben. Op wrn staat geen enkele nimf met zo'n band en ook op de
pagina van Aloys Staudt niet. Probleem met de pagina van Aloys is (een beetje?) dat hij in zijn onderzoeksgebied (s.l.) kennelijk
wellicht ook Ectobius eckerleini heeft rondlopen, maar deze zelf vooralsnog niet als zodanig identificeert. Hoe zeker zijn de foto's van zijn nimfen dan?

Ik had hem daar lang geleden al eens op aangeschreven, maar toen was hij met andere dingen bezig en had geen tijd om erin te duiken.
Het zou me niks verbazen als mijn volwassen beesten uit Charente-Maritime wat anders dan
pallidus zouden blijken te zijn. In dat opzicht zou je aan iets
vittiventris-achtigs kunnen denken, maar dat kan ik er ook niet zondermeer van maken (o.a. vleugels dame te kort). Over de nimfjes van
vittiventris vind ik ook tegenstrijdige info. Worden soms als geheel geel-bruin beschreven, maar ik ben ook foto's tegengekomen van nimfen met zo'n rugbandje en dan de naam
vittiventris erop geplakt, maar door wie en waarom(?!).
Op insecte.org staan veel meer van deze jonge zwarte nimfjes met witte dwarsstreep - soms als
Ectobius sp., soms als "indet". De discussies daarover in het forum blinken ook niet uit door duidelijkheid/zekerheid. De hoofdzakelijke reden om ze "indet" te geven ipv
Ectobius sp. is omdat
panzeri uit
Ectobius is gehaald. Maar een nimfje
panzeri zie ik er ook niet meteen in - die hebben bijvoorbeeld, voor zover ik ze correct in beeld heb, op het pronotum centraal wat lichte vlekjes.
Mijn theorie is voorlopig dat mijn nimfje (dat verrekte veel op het beestje van Meint lijkt) bij de volwassen beesten uit dezelfde tuin hoort. Maar ik heb dus, vooral op basis van de oudere nimf met rugstreep twijfels over de ID als
pallidus 
Ken jij de nimf-stadia van
pallidus goed genoeg om op dat punt helderheid te verschaffen?