Hoofdmenu

Epilobium ...

Gestart door Willemien Troelstra, oktober 04, 2012, 00:32:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Willemien Troelstra

Ik kom niet op een soort uit. Jullie wel?
1. Hij is niet met lange afstaande haren, hij kruipt niet en de bladeren zijn niet extreem lang.
2. Hij heeft heel veel klieren
Dan kom je bij beklierde of bleke basterwederik. En ik vond een mooie mix in kenmerken
Voor de Bleke pleit:
a. De zaden hadden geen aanhangsel
b. Het stempel was kruisvormig
Voor Beklierde pleit
a. De bloemen vond ik duidelijk roze.
b. De knoppen stonden volgens mij rechtop
c. De bladeren zijn volgens mij weinig gesteeld en eerder afgerond dan versmald.
Nu weet ik dat Basterdwederikken niet makkelijk zijn en kruisen. Maar, hoe voer ik deze dan in?

http://waarneming.nl/waarneming/view/71477918
Basterdwederik (alle soorten) - Epilobium spec. gezien op 2012-10-03 Leiderdorp - Park de Houtkamp
Foto's:










Toelichting:
Heel veel klieren, kruisstempel, ongesteeld blad. Kom met de flora niet op een soort uit.
bij voorbaat dank Willemien Troelstra
groet, Willemien Troelstra

rapunzel

Ook bij E. roseum is de stempel knotsvormig, dus E. roseum niet zo waarschijnlijk
Misschien toch parviflorum ?
E. roseum ken ik vooral van meer beschaduwde, parkachtige situaties.
Koos
Koos Ballintijn

Pieter Stolwijk

Blad en stengel passen niet bij E. parviflorum. Ik zou toch aan E. ciliatum denken ondanks de vierlobbige stempel.

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Niko Buiten

@ Willemien. Kijk eens hier: http://waarneming.nl/waarneming/view/70047266 .

Ik vond er wel Viltige basterdwederik en Bergbasterdwederik, maar geen Beklierde of Bleke basterdwederik. Bleke basterdwederik is hier sowieso een zeldzaamheid (niet bekend uit het hok).

Maar om er vanaf te zijn zou je hem hier (Waarneming.nl) kunnen dumpen bij Basterdwederik spec?

(Leidraad van een oude dc: als je er niet uitkomt niet invoeren, dan blijft er wat te doen voor de volgende inventarisant.)
Groet,

Niko Buiten.


rapunzel

Ik vind de opmerking van Nico dat het mogelijk om een hybride gaat, de moeite van het overwegen waard. Heukels besteedt heel weinig aandacht aan het voorkomen van hybriden en daarom wordt dat hier zelden serieus in overweging genomen. Stace schrijft bij voorbeeld over E. montanum x ciliatum= E. x interjectum: scattered in Britain, where it is now probably the most commonest hybrid. Qua uiterlijk vind ik de plant het meest op een E. ciliatum lijken, dus zou E. x interjectum wat mij betreft een serieuze candidaat zijn.
Koos
Koos Ballintijn

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Willemien Troelstra

Samenvattend: de plant lijkt een mooie mix van montanum en ciliatum eigenschappen te hebben. (E. x interjectum volgens Stace.)
a. Vier stempellobben 4 (montanum)
b. Zaden zonder aanhangsel: montanum?
c. De bloemen roze (montanum)
d. De knoppen stonden volgens mij rechtop (ciliatum)
e. Veel klieren (ciliatum)
e. De bladeren zijn weinig gesteeld en eerder afgerond dan versmald (ciliatum of montanum)

Dus nu is de vraag of waarneming.nl deze soort zou wil toevoegen?
Ik zal bovenstaande in ieder geval als aantekening toevoegen bij de waarneming.
groet, Willemien Troelstra

WimV

Plant opsturen naar Leiden is enige optie voor zekerheid. Want we weten het, nietwaar. "Lijken op" maakt kriebelig.
Groetjes,
Wim

Niko Buiten

@ Willemien. Inderdaad opsturen naar Leiden voor opname in het NHN (gebeurd er nog wat met je vondst). Ik denk dat Leiden er ook niet uitkomt, tenzij het opeens een nieuwe soort voor Nederland blijkt te zijn. Volgens mij worden kruisingen niet gesequenced.
Groet,

Niko Buiten.


Erik Simons

Leiden heeft wellicht kruisingen liggen, en/of enkele kruisingen kunnen ook worden opgenomen in de nieuwe Heukels'.
dit soort planten zeker verzamelen dus in het vervolg.
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Windekind

#10
Vrijwel identieke ex vond ik vandaag in Amsterdam.
Kenmerken: donkerroze heldere kroon. Stempel kruisvormig. Bladstand niet tegenoverstand. Absoluut geen typisch viltige basterdwederik blad,


Opvallend helderroze bloemen ! Relatief groot !
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

rapunzel

Citaat van: Windekind op oktober 09, 2012, 22:12:13 PM
Vrijwel identieke ex vond ik vandaag in Amsterdam.
Kenmerken: donkerroze heldere kroon. Stempel kruisvormig. Bladstand niet tegenoverstand. Absoluut geen typisch viltige basterdwederik blad,


Opvallend helderroze bloemen ! Relatief groot !
Volgens Heukels staan bij E. montanum alleen de stengelbladen t.o. elkaar, de schutbladen zijn verspringend.
Planten met de bloemkenmerken van E. montanum (gespleten stempel), maar met de bladstand en bekliering van b.v. E. ciliatum of E. roseum graag naar het NHN. Misschien komt er dan wat meer info over E. bastaarden in de volgende Flora.
Koos
Koos Ballintijn

Windekind

Geen tegenoverstaande bladstand, en duidelijke kruisgewijze stempel.
E montanum is bovendien goed herkenbaar met kenmerkend blad, viltige ook, tja..... wat blijft over ???
Helaas vond ik de plant in Amsterdam en heb ik hem niet meegenomen. :o
Next time I will do so , Koos.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins