Hoofdmenu

Bandzwever?

Gestart door spectator, mei 29, 2006, 12:04:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

spectator

Kan het een bandzwevertje zijn? Mij intrigeert het zwarte stipje op het achterste segment, ik vond nergens een identieke. Het is een klein beestje, ca 4 mm
vr. groet
Arend Breukel

lo.troisfontaine

Epistrophe melanostoma, zou ik toch denken en van uitgaan.
het zwarte puntje is ook op een foto van Roy Kleukers terug te zien in het Nederlands Soortenregister. Verder ook op een Duitse site. Soms is het ook niet duidelijk of de afzonderlijke segmenten in of uitgeschoven zijn, waardoor details niet geheel overeenkomen of zichtbaar zijn. Dus een zweefvlieg Syrphus spec.

Mark van Veen

Het is een bandzwever van het genus Epistrophe. De determinatie melanostoma is wat te snel: E. nitidicollis lijkt als twee druppels water (mar schildje zwart behaard en vleugel deels zonder microtrichenbeharing, dat zie je op de foto niet). De antennes lijken behoorlijk donker, maar het glimmende borststuk suggereert toch dat het geen E. grossulariae is. Ik houd het op een Epistrophe nitidicollis/melanostoma. De vlekkenpatronen zijn overigens wat variabel. Het zwarte puntje is het gevolg van de vlekkenband op dat segment, die aan de achterrand ingebocht is.
groet,

Mark van Veen