Das, geluiden van ~

Gestart door Maarten Kubbe, oktober 01, 2012, 15:00:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten Kubbe

Wie heeft een link naar geluiden van de Das?
Ik hoorde gisteravond iets dat ik niet thuis kan brengen (geen Vos) en dacht aan Das.

Ik hoor graag (in meerdere betekenissen),


Maarten Kubbe
Maarten

De Natuur kan zonder ons, wij kunnen niet zonder de Natuur.

Maarte5n

Citaat van: mkubbe op oktober 01, 2012, 15:00:30 PM
Wie heeft een link naar geluiden van de Das?
Ik hoorde gisteravond iets dat ik niet thuis kan brengen (geen Vos) en dacht aan Das.

Ik hoor graag (in meerdere betekenissen),


Maarten Kubbe

het geluid is een mix van zwaar knorren en grommen in verschilende toonhoogte maar vooral heel laag.
Maarten vd Berg

Norman

Hier een link naar het geluid van een Das. Mocht je het geluid hebben gehoord van een Das is dat erg leuk.
Ik observeer vele tientallen uren per jaar vele tientallen Dassen en hoor slechts enkele malen per jaar Dassen grommen.

Maarten Kubbe

Norman,
Bedankt. Grappig geluid. Maar ik denk dat het geluid door iets anders werd voortgebracht.
Wanneer ik deze link afluister, dan vermoed ik
- afstand Das <-> microfoon is niet groot (een paar meter?)
- Dassengeluid draagt niet ver.
En mijn inschatting is dat het zeker zo'n 100 meter was dat "mijn" bron zich van mij bevond. Bos bij Oosterbeek.
Een uur geleden (23:30)was ik op dezelfde plaats en heb niets gehoord. Nu regende het en gisteren niet, het was ook een uur vroeger.

Groet,

Maarten
Maarten

De Natuur kan zonder ons, wij kunnen niet zonder de Natuur.

Norman

Citaat van: mkubbe op oktober 02, 2012, 00:26:10 AM
Norman,
Bedankt. Grappig geluid. Maar ik denk dat het geluid door iets anders werd voortgebracht.
Wanneer ik deze link afluister, dan vermoed ik
- afstand Das <-> microfoon is niet groot (een paar meter?)
- Dassengeluid draagt niet ver.
En mijn inschatting is dat het zeker zo'n 100 meter was dat "mijn" bron zich van mij bevond. Bos bij Oosterbeek.
Een uur geleden (23:30)was ik op dezelfde plaats en heb niets gehoord. Nu regende het en gisteren niet, het was ook een uur vroeger.

Groet,

Maarten

Das maakt een laag geluid, lage tonen dragen beduidend verder dan hoge tonen (Roerdomp v.s. Goudhaantje), maar met alle geluiden die we in Nederland hebben is het horen van een Das op honderd meter wellicht te enthousiast.

Een andere optie zou kunnen zijn dat je een burlend Damhert hebt gehoord? Of komen die niet voor in die regio? Of een varkensboerderij in de omgeving?

Maarte5n

Citaat van: Norman op oktober 01, 2012, 22:45:18 PM
Hier een link naar het geluid van een Das. Mocht je het geluid hebben gehoord van een Das is dat erg leuk.
Ik observeer vele tientallen uren per jaar vele tientallen Dassen en hoor slechts enkele malen per jaar Dassen grommen.

maar het klopt wel wat ik zij, een mix van knorren en grommen? ik heb maar 1 keer gehoort en ze ook gezien 5 stuks en hoorde ook van grommen ,maar niet veel ze zijn overal gemeen heel erg stil.
Groet Maarten
Maarten vd Berg

Vincent Martens

Churr, purr, wail, chitter, kecker, growl, snarl, yelp, squeak, snort, bark, cluck, hiss, coo, chirp, grunt...

Voor een mooi overzicht (met geluidsopnamen) van alle bekende  dassengeluiden kijk op de volgende site over Badger Vocal communication:

http://www.wildcru.org/research/research-detail/?project_id=58


Vincent



groeten, Vincent

Maarte5n

Citaat van: Vincent Martens op oktober 09, 2012, 18:41:44 PM
Churr, purr, wail, chitter, kecker, growl, snarl, yelp, squeak, snort, bark, cluck, hiss, coo, chirp, grunt...

Voor een mooi overzicht (met geluidsopnamen) van alle bekende  dassengeluiden kijk op de volgende site over Badger Vocal communication:

http://www.wildcru.org/research/research-detail/?project_id=58


Vincent

:duim: vet :) die geluiden herken ik wel bij mijn burcht. hoop nog eens een keer te luisteren daar. eens kijken of ik ook verschillende geluiden opmerk.

Gr M
Maarten vd Berg