Keutels en een braakbal

Gestart door Merel, september 30, 2012, 19:44:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Merel

Hallo,
Vandaag in Easterskar Friesland heb ik een aantal keer keutels op het pad zien liggen. Deze bestonden uit bessen, soms keverschilden en een enkele keer ook iets dierlijks, vlees-achtig iets (heb t niet nader onderzocht :P). Nu denk ik dat dit vossendrollen zijn, maar ze verschillen wel heel erg.
Ook lag er op verschillende plaatsen een tak(je) bij, soms met splinters, alsof er op een stuk hout geknaagd is en vervolgens erover heen gepoept is. Ergens was ook een kuiltje gegraven en precies daarin lagen halfverteerde bessen. Weet niet of dat normaal is?? :rolleye:
De foto's van de laatste drol laten een zeer vers, langgerekt lint zien. Er leek niet echt duidelijke resten in te zitten, mogelijk is dit ook niet van een vos?

En de braakbal was zo'n 4-6 cm lang max, rook erg vers (vissig en beetje scherp) en leek uit onder andere schelpresten te bestaan. Lag in riet/gras aan de zijkant van het pad, niet onder een tak ofzo. Ik denk aan mogelijk meerkoet vanwege dat wat op schelprest leek. Maar wil ook zoogdier niet uitsluiten. Ik weet dat in het gebied otter voorkomt/er sporen van zijn aangetroffen. Echter deze braakbal of wat het dan ook was rook niet zo zoet zoals otterspraints ruiken. Ik denk daarom niet aan otter.

Graag hoor ik jullie gedachten/meningen. :)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Merel

Hier nog even het lintvormige uitwerpsel en de braakbal.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

Dat lintvormige uitwerpsel zou wel eens van een konijn kunnen zijn. Volgens mij heeft er al weer een tijdje geleden in Zoogdier of Zoogmail een stukje over een vergelijkbare keutel gestaan. De braakbal met schelpen/visresten is m.i. duidelijk van een vogel afkomstig. De keutels die grotendeels uit bessen bestaan zijn moeilijk aan een bepaalde soort toe te schrijven. Vos zou kunnen, maar ook andere soorten, waaronder vogels, hebben dergelijke uitwerpselen.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Beste Rob, nog even in reactie op je uitleg. Je zegt dat ook andere soorten zulke keutels kunnen produceren als degene die ik nu aan vos toeschrijf. Ik begrijp dat de lijst eindeloos gaat worden als we alle vogels gaan proberen op te noemen die zulke keutels produceren, maar welke zoogdieren zouden er nog meer voor kunnen zorgen?
Bijvoorbeeld marter, das, eten die ook bessen en insecten? Voor das zeg ik ja, maar lijkt me niet dat die in het gebied voorkomt, veel te nat. Eten marterachtigen ook bessen?

Graag nog even reactie en alvast bedankt voor je eerste reactie. :)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

#4
Ook marterachtigen eten bessen. De vorm, kleur, geur en en formaat van keutels van vos en marterachtigen [inclusief das] worden voor een belangrijk deel bepaald door wat er gegeten is. Zijn dit bessen, dan ziet een keutel er heel anders uit dan als er dierlijk voedsel is gegeten.

In uitwerpselen met veel bessen van vogels zitten in principe geen haren, in uitwerpselen van zoogdieren met bessen zitten deze (vaak) wel. Dit is een van de manieren om bij twijfel dergelijke keutels te onderscheiden.

Wat betreft jouw keutel met bessen: vos lijkt mij een goede kandidaat, maar dat is niet zeker. Je zou deze keutel daarom kunnen invoeren als onzekere vos.

Overigens kunnen dassen wel degelijk voorkomen in natte gebieden, voor zover het gaat om foeragerende exemplaren. In de directe omgeving zal dan wel ergens een hoog en droog gelegen plek (bebost zandkopje o.i.d.) moeten zijn waar de burcht ligt.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging

Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Bedankt! Ik heb 1 keutel ingevoerd. De overige verschillen toch weer enigszins van elkaar, dus alleen die met dierlijke resten erin zet ik als onzekere vos neer. De rest kan ook van vogels zijn, denk ik dan.
Ook de braakbal laat ik in het midden.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer