Wat zit hier in?

Gestart door lily, mei 10, 2007, 17:20:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

lily

Deze bobbeltjes zitten op onze goud-iep.
Het zijn gallen.
Een was aangepikt door 'n vogel, heb er in gekeken en er zit een piepklein diertje in, haast niet met de ogen te zien.

Groetjes Lily

spinnenvrouw

Er zijn bladluizen die op iep dergelijke gallen maken, ze kunnen enkele centimeters groot worden.  Als er nog maar één diertje in zit is dat de jonge fundatrix, de stammoeder. Later zit de gal vol met haar dochters, allemaal gevleugeld.
Openmaken is leuk, maar als de gal groot is moet je dat doen boven een bakje, niet boven een boek of boven je nette kleren. Ze produceren namelijk veel honingdauw. In de gal hebben ze er geen last van omdat ze ook was produceren. Maar als zo'n klodder er uit valt ...
Kortom, hou ze in de gaten!
Jacomijn Prinsen

Floppy

Ik denk dat het hier gaat om de gallen veroorzaakt door de galmijt Tetraneura ulmi (L.)
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

spinnenvrouw

Oei!
Nu maar hopen dat Lily elke week even kijkt en voor ons een foto op dit draadje zet ...  Dan zien we vanzelf wie gelijk heeft.
Jacomijn Prinsen

Floppy

CiteerOei!
Nu maar hopen dat Lily elke week even kijkt en voor ons een foto op dit draadje zet ...  Dan zien we vanzelf wie gelijk heeft.
Haha, ik zeg ook maar wat ik denk, hoor. :)
Maar heb je een suggestie welke bladluisgal het dan zou kunnen zijn ?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

lily

Citeer
CiteerOei!
Nu maar hopen dat Lily elke week even kijkt en voor ons een foto op dit draadje zet ...  Dan zien we vanzelf wie gelijk heeft.
Haha, ik zeg ook maar wat ik denk, hoor. :)
Maar heb je een suggestie welke bladluisgal het dan zou kunnen zijn ?

Hoi,

Ik heb gekeken wat er in de gal zit.
Hier dan een foto de bewoners van de gal op onze goud-iep.
Plus eentje onder microscoop gelegt.

Groetjes Lily

spinnenvrouw

Dankjewel Lily voor de nieuwe plaatjes.  Duidelijk een bladluismoeder met kroost.

En was ik vanochtend wel wakker? Ik reageerde op "galmijt"  en zag blijkbaar de naam over het hoofd.  Sorry Floris!  -  of heb je je bijdrage geedit?

Tetraneura ulmi kan heel goed, maar op iep zitten veel galvormers die voor een zekere determinatie moeten worden uitgekookt, platgeslagen en onder de microscoop gelegd.  
Jacomijn Prinsen

gardensafari

Citeerdie voor een zekere determinatie moeten worden uitgekookt, platgeslagen en onder de microscoop gelegd.
Heuh.....
Eerst soep van trekken, dan verschnitzelen en tenslotte visueel consumeren?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Floppy

#8
Inderdaad, ongetwijfeld bladluis.  :)

CiteerEn was ik vanochtend wel wakker? Ik reageerde op "galmijt"  en zag blijkbaar de naam over het hoofd.  Sorry Floris!  -  of heb je je bijdrage geedit?

Nee, niks ge-edit, hoor.
Maar ooksorry mijnerzijds, Jacomijn.
Dat galmijt geeft aan dat ik (ook?) niet wakker was.
Geef ik de naam van een bladluisgal en laat 'm vervolgens veroorzaken door een mijt (!).
Ik moet misschien maar eens wat vroeger gaan slapen.  :lol:
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

gardensafari

Citeer
Ik moet misschien maar eens wat vroeger gaan slapen.  :lol:
Kunnen jullie dan mooi samen doen!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Floppy

Tenminste eerst: "soep van trekken, dan verschnitzelen en tenslotte visueel consumeren".  :lol:  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

gardensafari

Nou, dat wordt een dolle nacht..... :whistle:  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.