Leiobunum rupestre?=>L. religiosum

Gestart door johanb., oktober 02, 2012, 13:41:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

johanb.

Is dit een Leiobunum rupestre, of toch Mitopus morio?
http://waarneming.nl/waarneming/view/71453544
Hooiwagen onbekend - Opiliones indet. gezien op 2012-09-30 Maasvlakte - Slag Maasmond
Foto's:








Groet,
      Johan

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

johanb.

Nee,..  een rond led usb lampje onder binoc.
Groet,
      Johan

Weia

Mitopus heeft kortere poten toch?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Weia

Niet dat ik er wat vanaf weet hoor. Die Leiobunum staat niet in het soortenregister, nieuw vvor Nederland, indien die het is?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

jvogels

is het geen heel donker uitgevallen canestrinii???

johanb.

Die heeft toch altijd wel iets van stekels op de oogheuvel!?
Groet,
      Johan

Douwe van der Ploeg

Misschien een domme vraag, maar wat is er mis met rotundum?
Douwe van der Ploeg

Arp

#8
Citaat van: Douwe van der Ploeg op oktober 02, 2012, 20:18:29 PM
Misschien een domme vraag, maar wat is er mis met rotundum?
De lichte trochanters zijn wat verwarrend ;) Je zou bijna aan een Nelima gaan denken, maar deze tekening ken ik van geen enkele, ook niet van buitenlandse. Het zal inderaad een subadulte dame rotundum zijn, maar iets in de tekening zit me niet helemaal lekker, vooral de "neus" - op zich is één van de buitenlandse Leiobunum-soorten met lichte trochanters geen hele bizarre gedachte (religiosum??), maar wel minder waarschijnlijk dan gewoon een subadulte rotundum. Ga vannacht voor de zekerheid nog even graven naar vergelijkingsmateriaal.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Tsjonge, het lijkt inderdaad wel verrekte veel op een religiosum  :o

Logeert het beestje nog bij je Johan?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)


johanb.

#11
Ja, ik heb 'r hier nog in een bakje staan.
Is er iets wat ik op de foto kan zetten wat een doorslag kan geven?
Groet,
      Johan

Arp

#12
Onderkant zou een aanvulling kunnen zijn, voor de rest moet ik de diagnose voor religiosum (en andere?) eerst even opgraven.

Ik ben niet helemaal zeker van Adult of Sub-Adult. In het laatste geval zou het beter zijn om het beest volwassen te laten worden voordat het overlijdt (of isse al hemelen?)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

johanb.

Ik zal een foto van de onderkant maken.
Met opkweken van hooiwagens niet veel ervaring ,tot nog toe niet succesvol geweest. (tips?)
Heb het idee dat hooiwagens niet zo stressbestendig zijn.
Groet,
      Johan

Arp

Ze zijn vreselijk gevoelig voor uitdroging, dus wat je ook doet - vochtig houden, maar niet zeiknat, dat is het belangrijkste. In een bak met vochtig substraat en wat klim/hang mogelijkheden (voor vervelling). Ze vreten vanalles, maar zorg in elk geval voor wat dooie vliegjes en misschien wat geprakte banaan of dergelijke. En vochtig houden. Of had ik dat al gezegd? ;)

Ik heb Hay ingeseind om even mee te kijken misschien heeft hij nog specifieke Leiobunum-tips ...

Enneh ... morgen terug naar de vindplaats en de andere exemplaren ophalen hè  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#15
Johan, pik deze even op:

Schönhofer, A.L.; Hillen, J. (2008) Leiobunum religiosum Simon, 1879: neu für Deutschland (Arachnida: Opiliones).Arachnologische Mitteilungen, Vol.35, pp.29-34. (PDF)

P.S. De beschrijving van Simon uit 1879 is ook online - zie deze PDF
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#16
Het zou zomaar kunnen dat het beest (als ei?) met de basalt is aangevoerd, misschien zelfs wel uit de groeve in Duitsland? Zou aardig zijn om te informeren waar de gebruikte basalt op dat deel van de Maasvlakte vandaan is gekomen  :blink:

Heb je ook naar pissebedden gezocht? Kijk misschien eens of Cylisticus convexus er ook zit  ;D


P.S. Eeeeuuuuhhm .... ben ik nou scheel of is er op google maps inderdaad niks van Maasvlakte2 te zien? Anyway, de vindplaats is bij nader inzien Maasvlakte 1 - toch? Dan ligt het basalt er al een tijdje lijkt me. Zou er dan inderdaad een populatie zitten die het al wat langer volhoudt? Wow  :huh:  :o  :P

P.P.S. Heb een mailtje de deur uit gedaan naar het havenbedrijf - eens kijken of ze nog kunnen achterhalen waar de bouwmaterialen vandaan kwamen en wanneer het spul er is gestort...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

johanb.

Ik denk dat je helemaal goed zit met Leiobunum religiosum, Arp.
Als ik onderstaande foto naast die uit Duitsland leg zijn ze bijna identiek.

Ja, Google loopt ver achter met zijn (vrij toegankelijke) kaarten.
Volgens mijn navigatie heb ik hele stukken door zee gereden! ;D
Maar ik heb deze inderdaad op Maasvlakte 1 gevonden,daar is de laatste jaren niet veel veranderd.
Ik ben komend weekend waarschijnlijk niet in staat om er weer heen te gaan, maar dat ga ik zeker nog eens doen.
Groet,
      Johan

johanb.

Poot II  ongeveer 60mm.
Groet,
      Johan

Arp

Mag ik je alvast feliciteren Johan?  ;D

Stomme vraag misschien, ik ben er nooit geweest, maar is de Maasvlakte vrij toegankelijk of heb je een pasje van het havenbedrijf nodig ofzo? En staat de pointer bij de waarneming goed (middenberm van de weg) ?

Niet dat ik zelf gelgenheid zou hebben om er te gaan kijken, maar de mannen van EIS zitten dichter in de buurt ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

johanb.

Dank je Arp, en bedankt voor de juiste determinatie.
Als je op de kaart inzoomd zie je dat de locatie iets van de weg ligt, en is vrij exact.
Dit deel van de Maasvlakte is vrij toegankelijk.
Groet,
      Johan

Arp

#21
Ha Johan,

Hoewel ik er echt niks anders voor kan verzinnen, moet je mijn geneuzel niet als definitieve determinatie opvatten - ik ken bij lange na alle mogelijk in een wereldhaven aangevoerde Leiobuninae niet, maar het lijkt allemaal wel erg in die richting te wijzen. Helaas blijkt uit het stuk van Schönhofer & Hillen ook dat identificatie langs genitaal, zelfs als het een mannetje was geweest, ook niet per se soelaas biedt.

Ik vind echter mijn "aanvoer met basalt"-theorie redelijk plausiebel en eventueel kan info van het havenbedrijf over de herkomst van de stenen daar nog meer duidelijkheid over verschaffen.

Heb ondertussen Axel Schönhofer ook ingeseind en het één en ander in het Duits samengevat.

Kom toch wel erg in de verleiding om budget te zoeken voor een ritje naar het westen :P

Leuk hoor  :blink:

P.S. Mag ik je hier op het forum toegevoegde foto's ook als cc-by-nc-nd gebruiken? Het zou sowieso goed zijn om minimaal een onderkantfoto (met de zwarte bandjes op de coxa) bij de waarneming te zetten als "bewijslast" ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

johanb.

#22
Snap ik,...  maar ik hou het voorlopig bij L. Religiosum ;)
Ja hoor, je mag de foto's wel gebruiken.
Groet,
      Johan

Arp

#23
Inmiddels kreeg ik van Axel Schönhofer antwoord en mag dat doorgeven. Het origineel (Duits) heb ik hier geciteerd.

Hij vind dus ook dat het er alles van weg heeft dat het religiosum zal zijn en noemt vooral tisicae als mogelijke soort om deze mee te verwarren, maar geeft ook verschillen aan. Zelf had ik tisciae al af laten vallen. Wel zou hij voor een degelijke determinatie liefst een menneke zien.

Kennelijk is L. religiosum ondertussen ook een aantal keer in Luxemburg gevonden - daar moet ik nog even naar zoeken dadelijk. Hij houdt er dus rekening mee dat de soort zich noordwaarts aan het uitbreiden is, al zijn er nog steeds bijzonder weinig vondsten buiten de Alpen (=originele verspreidingsgebied).

Ondertussen zet hij vraagtekens bij de theorie over de gebondenheid aan een specifiek biotoop, zoals gepubliceerd in Schönhofer & Hillen (2008 - zie PDF hierboven). Dit vooral op basis van eigen waarnemingen in de Alpen waar de soort een flexibelere indruk maakte, al werd ze daar ook niet in bebouwd gebied, c.q. aan gebouwen aangetroffen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Kreeg zojuist bericht terug van Projectorganisatie Maasvlakte 2

Ze hebben zelf momenteel geen mensen paraat die de vraag over de herkomst van o.a. het basalt kunnen beantwoorden, maar het ligt er al "meerdere decennia" (?!)

De vraag is doorgestuurd naar de natuurafdeling van het havenbedrijf c.q. bureau Stadsnatuur en ik heb even doorgevraagd of het mogelijk is om met de aannemers in contact te komen.

Tot zover.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Nog een antwoord van Gijs Warmenhoven (Projectorganisatie Maasvlakte 2)

Volgens hun gegevens zou het volgende gelden:

  • Op de vindplaats zelf is geen materiaal opgeslagen geweest dat gebruikt is bij de aanleg van Maasvlakte 2.
  • De stenen voor Maasvlakte 2 zijn/waren overwegend uit het Noorse Bremanger afkomstig.
  • Deze hebben opgeslagen gelegen op een tijdelijk depot ten zuiden van de Yangtzehaven en zijn daarvandaan vervoerd naar de harde zeewering van Maasvlakte 2.
Zie kaartje in bijlage (toestemming verleend)

Nu ben ik nog verder op zoek naar gegevens over de aanleg van Maasvlakte 1 - wordt vervolgd :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Ze kan inmiddels op de juiste plek worden ingevoerd, cq. daarin veranderd dus: Leiobunum religiosum.

Jinze had de mannetjes gevonden, maar zit niet op waarneming. Het zou leuk zijn als Johan of Jan (of allebei) de mannetjes invoeren zodat we daar ook foto's van hebben :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Pierre55


Jan van Duinen

Citaat van: Arp op oktober 15, 2012, 20:49:00 PM
Het zou leuk zijn als Johan of Jan (of allebei) de mannetjes invoeren zodat we daar ook foto's van hebben :)
Hoi Arp, heb een foto van de man ingevoerd.

Arp

Helemaal top (bedankt ook Johan) - ze staan erbij :)

Nu alleen nog de Nelima's compleet krijgen - mijne zijn helaas niet uit Nederland.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)