Gallen op gele Kruisbloemige.

Gestart door zuilim, oktober 01, 2012, 20:26:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Op vrijwel zeker Herik, groeiend in de middenberm van een stedelijke rondweg in het Westen des lands,vond ik uitstulpingen die mogelijk als een gal moeten worden beschouwd.
1. Een verdikking van de stengel, die bij het doorsnijden ervan geen dierelijk leven bleek te herbergen. (Twee eerste foto's)
2. Op een blad vond ik rond de middennerf aan de bovenzijde niervormige bultjes met paarse vlekken. Aan de onderzijde puilen de bultjes ook uit maar daar ontbreken de paarse vlekjes. De bultjes bevatten zeer veel zeer kleine witte korreltjes

Zijn het gallen? en zo ja wat is de naam van de veroorzaker?
Is er een connectie tussen de bladgalletjes en de stengelgal?

Vriendelijke groet,
Karel Brussee.

zuilim

Deze vraag legde ik ook voor aan Willem  Ellis.
Bij de stengelverdikking noemde hij de schimmel Plasmodiophora brassicae als mogelijkheid.
Dat is Knolvoet die normaal bij de wortelhals optreedt. Dat is hier bij deze Herikplant niet het geval.

De bultjes zijn voor hem nog raadselachtiger. Hij schrijft o.a.: Meidogyne, dat is een
geslacht van aaltjes, nematoden. Als mijn gok raak zou zijn, zouden de
bolletjes wijfes zijn, opgezwollen en vol eieren.

De bolletjes waren gevuld met uiterst kleine witte korrels, tot zover steun voor zijn gok.  Met Meidogyne zal hij zeer vermoedelijk het aaltjesgeslacht Meloidogyne bedoelen.

Groeten,
Karel.

Volker

Hoi Karel

Meloidogyne is een mogelijkheid.  :duim:

Groet Volker

zuilim

#3
Volker, dank voor je reactie.
Waar Willem Ellis nog wat voorzichtig is, hij noemt het een gok,
lijk jij vrij zeker te zijn met je goedkeurende smiley  :duim:
Waarschijnlijk zijn de gevlekte bultjes geen gallen maar zwangere aaltjes. Ik voel me een kindermoordenaar.
Als het een Meloidogyne zou zijn, blijft de vraag welke soort. Er zijn er vele. Een vergelijkbare afbeelding vond ik helaas niet op internet.

Groeten,
Karel.