Kleine Mantelmeeuw/Geelpootmeeuw - Leeuwarden

Gestart door Yeronimo, oktober 01, 2012, 19:03:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

En ik ga er maar weer eens een gooi naar doen om de meeuwenkennis te verbeteren na het zien van een volgend twijfelgeval.

Vanmiddag in de lichte regen samen met een medevogelaar naar een melding van een Witoogeend gefietst (die er niet zat) en onderweg kwamen we een groep meeuwen tegen. Vanaf de fiets sprong er al een eerste kalenderjaar meeuw uit die een lichtere kop/nek/buik had en de tertails spraken van ver af Zilvermeeuw al tegen.
Ik besloot te stoppen en de meeuw te controleren met de telescoop. Al snel zag ik dat de meeuw al flink bezig was met ruien en de binnenste paar grote dekveren waren zeer sterk gekarteld net als dat de smalle witte veerrand bij de tertails die niet doorliep naar de basis van de veer.
In detail bekeken zag ik dat de meeuw erg licht op de borst en daarboven was met weinig streping (enkel in de hals), de snavel vond ik nog vrij dun, niet heel lang en gonyshoek was (niet heel sterk) aanwezig. De handpennen hadden ook een lichte top en de kop kwam vooral rond over.
De meeuw wilde niet vliegen en bleef maar drijven op het water. Aangezien ik met een ander aan het vogelen was die niet in de meeuwen zit en we een Witoogeend en de tijd in ons achterhoofd hadden maar doorgefietst na een tiental minuten. Ook zouden we er op de terugweg nog langs komen. Op de terugweg zat de meeuw er helaas niet meer waardoor ik het enkel moet doen met de foto's en het beeld in mijn eigen hoofd van de meeuw in het water.

Veel foto's gecontroleerd en ook het nodige gelezen. Ik kan niet veel vinden over de rui van een Kleine Mantelmeeuw. Is dit individu verder dan een Kleine Mantelmeeuw zou zijn of valt het precies goed?
Met beiden soorten nog niet voldoende ervaring in deze kleden om snel kenmerken in te kunnen schatten. De tertails, wit uiterlijk, gezichtsmasker en grote dekveren vind ik richting Geelpootmeeuw wijzen, al kan een Kleine Mantelmeeuw ook vele daarvan bezitten en past de snavel + ronde kopprofiel misschien beter op deze meeuw. Ik heb niet genoeg literatuur en voorbeelden om een individu te vinden die gelijk is aan deze, ook zou een Geelpootmeeuw verder in de rui zijn (van vooral de schouderveren) en de Kleine Mantelmeeuw juist minder ver (als ik vele foto's op vooral waarneming.nl zie).

Ik hoor graag tips, opmerkingen en natuurlijk wat het uiteindelijk voor meeuw is. Bedankt!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Martijn Bot

Een vrij standaard Kleine Mantel. Alle grote meeuwen kunnen inmiddels al flink wat scaps geruid hebben, maar Geelpoot heeft door de bank genomen al de hele mantel vernieuwd. Patroon van de paar verse schouder/mantelveren is typisch Kleine Mantel.

Yeronimo

Zoals ik al dacht Martijn qua rui-patroon. Maar dit valt nergens te vinden in literatuur, wel redelijk in de foto's.
Ik wilde de twijfels even wegnemen gezien het erg lastige beestjes blijven en ik erop blijf concentreren meeuw voor meeuw te determineren. Kleine Mantelmeeuw heb ik pas dit jaar beetje onder de loep genomen. De kleden en rui-patroon zijn dus voor mij aardig nieuw. Visies van anderen kunnen mij helpen om verder te komen in het leerproces en steeds een stapje dichterbij meerdere goede determinaties te doen van de lastige kleden.

Bedankt!
(De waarneming van Harlingen ook verwijderd, dat zal ook een Kleine Mantel geweest moeten zijn door die rui-kenmerken ondanks dat die wat verder was)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Martijn Bot

De heren van Gull-research hebben anders aardig hun best gedaan om e.e.a. te beschrijven en inzichtelijk te maken. Ook in Gulls is er het nodige over na te slaan, maar er kan niets op tegen veel, heel veel zelf naar meeuwen kijken.

theomuusse

Hier 2 geelpootjes van vandaag.

Theo

theomuusse

Maar ook een vervelende...

Theo

Yeronimo

Bedankt Theo en Martijn  :duim:! Ben nog lang niet uitgekeken naar meeuwen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Martijn Bot

Maar of het nou Geelpoten of, zoals op bijgevoegd plaatje van vanmiddag, Kleine Mantels zijn: beide soorten zijn de moeite van het bekijken best waard.

Yeronimo

Zekers! Steeds intensiever ga ik ermee aan de gang :)
Zojuist ook een vuilnisbelt gecheckt in Leeuwarden waar ik nog nooit eerder was geweest (uithoek van Leeuwarden...). Meer dan 150 Zilvermeeuwen en 30 Kleine mantels aanwezig. Opvallend is dat de Kleine Mantelmeeuwen geen enkele adult bevatte! Een plek om vaker in de gaten te houden. Ook nog een Zilvermeeuw met een metalen ring die helaas te ver weg zat. Op de terugweg was het wel geluk hebben met een Poolse Kokmeeuw.
Moet ik die nu melden bij de PVV of maar gewoon bij de Poolse ringcentrale?  :-X
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Klaas van Dijk

hoi Jeroen,

Er zijn een heleboel Polen die Kokmeeuwen kleurringen in Polen (en er zijn ondertussen ook een heleboel gekleurringde Kokmeeuwen uit Polen). Op http://www.tbop.org.pl/badania/ring/larrid/ stond altijd een mooi overzicht, maar die website doet het niet meer. Je kunt ook een e-mail sturen naar gullspl@gmail.com (dat e-mail adres hoorde ook bij deze website).

Maar de andere Jeroen heeft vast ook nog wel ideeën. Hier in de stad Groningen zijn op dit moment ook nog maar nauwelijks adulte Kleine Mantelmeeuwen aanwezig.

Groetjes, Klaas

Yeronimo

Ha Klaas,

Vorige winter had ik ook al vier Poolse kokmeeuwen (twee gekleurringd en twee enkel metaal). In totaal eigenlijk maar 17 ringen volledig afgelezen vorige winter. Grofweg genomen was afgelopen winter 23,5% van de geringde kokmeeuwen in Leeuwarden een Pool. De steekproef is alleen erg klein geweest om een goed beeld te krijgen van het percentage Poolse geringde meeuwen en daardoor waarschijnlijk niet betrouwbaar. Ik ben benieuwd hoe de aantallen geringde Poolse kokmeeuwen in Groningen zijn?

Groet,
Jeroen
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Klaas van Dijk

hoi Jeroen,

Even snel gekeken, maar in Groningen 4-5 uit Polen (afhankelijk of je de laatste meetelt)

Gdansk
FN 84.183 (wit T9TR)
wit E8YS (met poolse ring)
wit E8ZN (Gdansk FN 28.005)
wit T94J
wit TEHA (met Frank metalen ring)

Veel meer uit andere landen en m.i. meer dan 100 geringde Kokmeeuwen (individuen) met een buitenlandse ring. In Leeuwarden moet wel meer af te lezen zijn, maar kost allemaal wel veel tijd (en deels ook geluk).

Groetjes, Klaas

Klaas van Dijk

Citaat van: Yeronimo op oktober 01, 2012, 23:51:13 PMBedankt Theo en Martijn. Ben nog lang niet uitgekeken naar meeuwen.

Idem. Zeer bedankt voor de leuke en illustratieve foto's. Martijn, vermoedelijk heb ik zoiets gister nog zitten te bekijken. Was bij de Platinalaan? Ik ben ook nog lang niet uitgekeken.

Klaas