Hoofdmenu

kommetjes

Gestart door spanjool, maart 16, 2007, 20:44:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

op hepoxilon fragiforme? ze waren wel heel klein, max.2mm.
Maar het gaat nu even om die kleine vleeskleurige kommetjes.
1 streepje is 0,02222mm, die kommetjes varieƫren van 3 tot 7 streepjes.
Ik heb nu uiteindlijk van een van 3 streepjes, is dus 0,066 mm een asco met sporen kunnen fotograferen. Dat was niet eenvoudig en zonder stereomic denk ik onmogelijk.
Bijkomend probleem was dat de kommetjes waren vastgegroeid op een substraat van verm algen soms de hypoxylon, waarvan dus resten meekwamenin het preparaat. Om zeker te zijn van de goede sporen heb ik dus een asci met sporen gefotografeerd.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

asci met sporen 1000x vergr. de sporen zijn in ieder geval met 1 tussenschotje met 8 tegelijk in een asci. spore c.a. 9-12 x 2,5-3 mu geschat.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

#2
paraphysen van het kommetje, en er zitten hier ook sporen van het substraat in, die dus niet bij het kommetje horen.

Meest beroerde is dat ik in Breitenbach deel 1 niets kan vinden dat met het kommetje en z'n sporen overeenkomt, kijk ik er overheen?
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Corryabbink

Polydesmia pruinosa?? Heb je die al bekeken?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

spanjool

Hoi Corry,

Ja die had ik ook bekeken, sporen lijken er sterk op, maar als er 100 paraphysen zijn dan zijn er daarvan maar 2 zo kenmerkend gegaffeld als op de afbeelding in Breitenbach, daar moet je echt heel lang naar zoeken maar ze zitten er wel in.
De macroscopische kenmerken komen erg ver overeen, de kleur is met een beetje goeie wil ook nog wel wit te noemen, sommige meer naar beige.
Eigenlijk moet het deze dus wel zijn. De macroscopische en microscopische kenmerken komen zeer ver overeen.
Zullen we het daar maar op houden. Kan er echt niet meer van maken.

groeten Henk G.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Corryabbink

Dag Henk,
De kleur bracht mij ook in verwarring maar die kan natuurlijk enigszins afwijken. De sporenkenmerken leken er zo sterk op en dan de parafysen, die kon ik niet goed inschatten maar ik meende iets in de richting van Breitenbach te zien. Nog even in Nordic gekeken maar dat leek ook te kloppen. Al met al hou ik het ook op Polydesmia pruinosa. Geen dank hoor ik leer er alleen maar van :rolleyes:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"