Andricus gemmeus en Andricus malpighii 2012

Gestart door rkoops, september 30, 2012, 15:33:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

rkoops

Hoi Allemaal,
Misschien kunnen jullie bij een volgend veldbezoek eens uitkijken naar Andricus malpighii (ongesteelde knopgalwesp), welke vernoemd is naar de vader van de Cecidology (gallenleer) en Andricus gemmeus (stompe schorsknopgalwesp). Ik ben beide soorten regelmatig tegengekomen in de bossen rond Dalfsen (Ov). Ik heb het idee dat ze landelijk goed verspreid zijn, maar dat het beperkt aantal waarnemingen van deze soorten het verspreidingsbeeld beïnvloed. Beide zijn lastig te vinden door de meestal beperkte aantallen per gebied en de typische groeiplaats van deze soorten. Je moet dus ook op de juiste plekken zoeken:
De locaties waar je beide soorten vindt liggen in de meeste gevallen in de (soms diepe) schaduw en bevinden zich op takken en twijgen die kort op de stam zitten. Volle zon of takken met enorm veel blad lijken gemeden te worden door deze typische najaarssoorten.  A.gemmeus vind je ook dicht bij de grond (30-40 cm +mv)). A. malpighii vind je in de schaduw, vaak op twijgen die een matige groei vertonen.
Voor de volledigheid voeg ik nog even twee foto´s toe (A. gemmeus is hier ingedroogd).
Succes met het opsporen van deze jongens!
Hartelijke groet,

Roelof Jan

Volker

Hoi rkoops

Andricus Malpighii Ik heb nog niet gevonden, maar Andricu gemmeuss ik heb onlangs gevonden :).

Groet Volker

rkoops

Hoi Volker,
Mooie foto's. Waar heb je de A. gemmeus gevonden?
Bijgevoegd nog een foto als voorbeeld waar je moet zoeken naar zowel A. gemmeus als A. malpighii.

Groeten Roelof Jan Koops
Hartelijke groet,

Roelof Jan

Volker

Hoi

De gal vond ik in Erfweiler- Ehlingen (Duitsland) op verschillende eiken soorten, altijd in de schaduw. Ik heb veel plaatsen zoals dat op je foto, maar Andricus malpighii nog niet gevonden.

Groet Volker

MC

Op de gallenexcursie van half september in Amersfoort hadden we stompe schorsgal 3 exemplaren.
http://waarneming.nl/waarneming/view/71174337

we hadden wel gesteelde knopgal op dezelfde locatie, geen ongesteelde...
http://waarneming.nl/waarneming/view/71172465
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Jan vH

Vandaag ben ik twee keer een Ongesteelde knopgal (Andricus malpighii) tegengekomen, op landgoed Appel (gem. Nijkerk). Ondanks goed zoeken heb ik sinds de gallenexcursie in Amersfoort geen Stompe schorsknopgal meer gezien, maar ik ben ook niet in heel veel geschikte gebieden geweest.

Andere leuke dingen vandaag in het gebied waren twee blaadjes met Niergalletjes, en twee Ramshoorngallen (nieuw voor de gemeente Nijkerk, en nieuw Uurhok).
Jan van Harten
Validator Plantengallen

henkjanvdkolk

#6
De Ongesteelde knopgal nog niet gevonden, maar vandaag in Planken Wambuis wel Niergal, Gesteelde knopgal en Eikenwondgal gevonden! De Gesteelde knopgal vond ik trouwens op precies zo'n plek als je beschrijft voor Ongesteelde knopgal, dicht bij de stam dus.

Edit: Of zou mijn 'Gesteelde knopgal' van vandaag toch een Ongesteelde zijn? Als ik nu de foto's bekijk van beide soorten zit hij er een beetje tussenin, andere meningen zijn welkom:



Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

rkoops

Hoi,
Gesteelde knopgal en ongesteelde knopgal zijn inderdaad makkelijk door elkaar te halen. Voor de zekerheid moet je ze uitbroeden en dan de wespen op naam brengen, maar als je in oktober nog soortgelijke gallen aan de boom ziet hangen is het vrijwel zeker de ongesteelde (A. malpighii). Misschien leuk om dit toch eens goed te onderzoeken en materiaal te verzamelen. We zijn nu wat laat. Misschien voor komend jaar?
Redfern et al, 2011: Both of these galls fall from the tree A. callidoma (gesteelde) in July or August, A. malpighii (ongesteelde) in September. And the adult wasps emerge the following, or a subsequent spring. To confirm identity, the adults should be reared and identified
Groet, Roelof
Hartelijke groet,

Roelof Jan