Amfibieentrek

Gestart door Stijn Schreven, maart 05, 2007, 20:12:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn Schreven

De lente nadert al, dus tijd voor kikkers, padden en salamanders om naar hun paarplaatsen te gaan. Ik heb in de omgeving van Groesbeek (ZO-Gelderland) afgelopen weekeinde al wat rondgekeken, maar er zijn nog nauwelijks of geen amfibieen te bekennen. Weet iemand waar ze blijven en zijn er op andere plaatsen al waarnemingen gedaan met resultaat?

Groeten, Stijn Schreven.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Ben Wielstra

Ik had 24 februari in Limburg Padden, Bruine Kikkers en Kleine Watersalamanders in het water. Die laatste waren al druk aan het baltsen :duim:.

wj_emsens

#2
Ik zet ze elke zondag over. Dit weekend trok er niets, vorig weekend had ik een stuk of honderd padden, en enkele groene en bruine kikkers.

De trek is toch al vrij goed op gang, ook de eerste eieren van de bruine kikkers liggen er al.
Willem-Jan Emsens

Jeroen Nagtegaal

Ik heb de afgelopen jaren een honderden dode amfibien gezien op het fietspad, dit jaar daar pas 2, verder al een paar Kleine watersalamandesr maar verder nog niks,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

klaas van haeringen

Heb ook al heel wat leuks gezien aan amfibieën (voer deze waarnemingen voortaan bij landkaartje en niet op deze site).

vgustings

Vandaag een 60tal amfibien overgezet, terwijl ik er gisteren nog maar twee had. De dieren zijn vorige week begonnen met trekken en nu het wat warmer is geworden zullen ze wat meer uitkomen.

Ik heb zelf altijd gedacht dat padden zo rond de 8-10 graden beginnen met trekken. Vorig jaar is de trek begin maart begonnen. Dit jaar was de winter een stuk warmer en tijdens de carnavalsperiode (rond 19 febr) werden temperaturen gemeten van rond de 13 tot plaatselijk op zuidhelingen 15 graden met een natte periode. Je zou zeggen dat de dieren dus veel eerder zouden beginnen met trekken. De trek is echter pas vorige week op gang gekomen (begin maart dus, net als vorig jaar). Zijn er nog andere componenten die de paddentrek beinvloeden behalve temperatuur en vochtigheid, bijvoorbeeld de daglengte???
Vincent Gustings

www.paddentrek.co.cc

Leon Olsthoorn

Ik heb vorige week donderdag een avondje gelopen en heb toen één paddepaartje overgezet. Ik had zelf vooral het idee dat het daar nog wat te droog voor was. Verder ben ik in de omgeving leiden nog helemaal geen aangereden amfibieën tegengekomen.  
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

nicky hulsbosch

Hallo allemaal,

Ik heb al 2 weken volop padden in Limburg. Iedere dag een 30 stuks. ook dit jaar had ik weer de groene kikker eerder gezien dan de bruine kikker. Het valt me op dat de padden meer verspreid trekken dan andere jaren waar ik meer dan 100 op een dag had.(komt zeker door het vele vocht). Het valt me op dat onder de 5 graden de padden niet te zien zijn en er boven wel.

nicky
Groeten Nicky Hulsbosch

http://waarneming.nl/user/view/1739

Stijn Schreven

Dus toch al best veel waarnemingen. Ik zal komend weekeinde nog eens kijken.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

michel.wissink

Kan de nachtvorst van de laatste dagen de paddentrek hebben stilgelegd?
Ik heb geleerd dat de amfibieën pas bij minimum temperaturen boven 7°C in beweging komen...
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

wj_emsens

Als het te koud is 's nachts trekt er inderdaad helemaal niets meer.
Zo weet ik telkens als ik de emmers ga controleren op voorhand al of er padden zullen zijn of niet, hangt allemaal af van de temperatuur en de vochtigheid.
Willem-Jan Emsens