turkse tortel over leden na aanval kat. wat vindt u over katten die los lopen?

Gestart door la2re, september 29, 2012, 15:26:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Nou, als je mijn verhaal begrepen hebt, staat daar dus dat katten een nadeel zijn voor vogels die in de stad komen, maar dat wij mensen ook voor veel voordelen zorgen. Dus ja, waarom niet... Moeten de vogels ook nog een beetje uitkijken.


Al zijn belletjes natuurlijk best aardig en zou het niet erg zijn om de kat in het broedseizoen binnen te houden.


Groeten, Arjen

Douwe van der Ploeg

Citaat van: la2re op oktober 01, 2012, 18:49:06 PM
het gaat zich ook helemaal niet om die 'ene turkse tortel' maar om het prencipe dat in woonwijken waar veel katten lopen veeeeeel minder vogels zitten dan in woonwijken zonder katten. vooral kleine vogels als pimpelmezen,koolmezen,mussen zijn slachttofer maar ook groter vogels als in dit geval de turkse tortel.

Ik betwijfel dat ten zeerste, en zou sowieso wel eens harde gegevens hierover willen zien. De meeste wijken waar ik veel vogels zie, zijn typische volksbuurten waar ook elk ander gezin minstens één kat lijkt te hebben.
Douwe van der Ploeg

Maarte5n

Citaat van: la2re op oktober 01, 2012, 18:49:06 PM
het gaat zich ook helemaal niet om die 'ene turkse tortel' maar om het prencipe dat in woonwijken waar veel katten lopen veeeeeel minder vogels zitten dan in woonwijken zonder katten. vooral kleine vogels als pimpelmezen,koolmezen,mussen zijn slachttofer maar ook groter vogels als in dit geval de turkse tortel.

het gaat zich er puur om..... zou je de kat rond mogen laten lopen en vogels laten vangen?
of moet je de kat binnen houden en behandelen als een hond ( dus met uitlaten en zo)

daar hebben ze de kattenbak voor uitgevonden dus voor uitlaten hoef je niet bang te zijn :),
en de gemmidelde huis is groot zat voor een kat(zeker als ze ook naar de 2e verdieping mogen rennen)

en een kat aanlijnen aan een lijn van 5 meter is geen schande, bij honden gebeurt dat toch ook?
net als kennels katten kunnen toch ook in kennels?

als iemand niet wil dat bij kat gebeurt mag het ook niet bij konijn kat cavia enzovoorts.
Maarten vd Berg

Maarte5n

Citaat van: la2re op oktober 01, 2012, 18:49:06 PM
het gaat zich ook helemaal niet om die 'ene turkse tortel' maar om het prencipe dat in woonwijken waar veel katten lopen veeeeeel minder vogels zitten dan in woonwijken zonder katten. vooral kleine vogels als pimpelmezen,koolmezen,mussen zijn slachttofer maar ook groter vogels als in dit geval de turkse tortel.

het gaat zich er puur om..... zou je de kat rond mogen laten lopen en vogels laten vangen?
of moet je de kat binnen houden en behandelen als een hond ( dus met uitlaten en zo)



ook hier twijfel ik, de kat is niet de grootste oorzaak van minder vogels, maar meer dat mensen moderne tuinen aanleggen zonder heggen struiken en gras.

met tegels moderne meubels schutingen, zie ik steeds meer opkomen
vroeger zag ik vaak nog tuinen die voor de helfd met struiken en beuken hagen stonden nu na 15 jaar veel en veel minder.
Maarten vd Berg

HPM

Citaat van: la2re op oktober 01, 2012, 18:49:06 PM
het gaat zich ook helemaal niet om die 'ene turkse tortel' maar om het prencipe dat in woonwijken waar veel katten lopen veeeeeel minder vogels zitten dan in woonwijken zonder katten. vooral kleine vogels als pimpelmezen,koolmezen,mussen zijn slachttofer maar ook groter vogels als in dit geval de turkse tortel.

...

IK denk niet dat jij cijfers hebt over verschillende hoeveelheden katten per wijk. Ik denk dat er niet eens woonwijken zonder katten bestaan. In mijn wijk zijn bijzonder weinig broedvogels. Dat komt door een gebrek aan groen, niet door een overschot aan katten. De reproductie van boiedende mezenhier is laag, waarschijnlijk door gebrek aan (goed) voedel als gevolg van een gebrek aan groen., niet door de aanwezigheid van katten .Er vliegen daardoo niet of nauwelijks jongen uit.  De reproductie van broedende stadsduiven is hoog. Door een kat gepakte duiven heb ik nog nooit gevonden, door auo's platgereden duiven zie ik wekelijks.

43% van de Nederlandse huishoudens heeft een of meer katten met een gemiddelde van 1.7. Het gaat naar schatting om zo'n 3 miljioen katten. Het aantal Turkse Tortels in Nederland zal wel in de richting van een half miljoen gaan.


Herman van der Meer

vuurvlinder

Naar mijn mening horen katten niet in de natuur omdat dat ze toch behoorlijk wat schade aanrichten. Ik heb zelf 3 katten en die komen de deur niet uit. Bij zomerdag mogen ze als we zelf buiten zitten, af en toe een kwartiertje naar buiten op ons omheinde terras. Onze tuin is zeer groen en er broeden een hoop vogels. Onze buren hebben 2 katten die in onze tuin schijten en regelmatig vogels vangen. Zo af en toe worden er zelfs complete nesten uit de bomen getrokken. Ik kan daar niet vrolijk van worden!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

ArjenDrost †

Citaat van: vuurvlinder op oktober 01, 2012, 20:54:17 PM
Naar mijn mening horen katten niet in de natuur
Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar je kunt je dus afvragen hoeveel natuur er is in de plekken waar onze katten komen.


Groeten, Arjen

la2re

ik ben het met Maarte5n eens. de tuinen spelen ook een grote rol.
maar katten zeer zeker ook.

als je weet dat wij een tuin van 20 bij 25 ongeveer hebben en daar al 5-6 verschilende soorten katten doorlopen waarvan een zelfs regelmatig lange tijd aan wezig is. en je ziet tijdens tellingen de de vogels steets dalen! en je vind bijna wekelijks vogellijkjes dood of halflevend . ben ik toch van conclusie dat katten toch wel samen met de tuinen boven op 1 staan.... die enkele keer dat er een sperwer in de tuin zit ( wat ik trouwens maar 1 keer dit jaar heb meegemaakt) zal echt niet veel uitmaken.

katten zijn gewoon jagers en exoten die hier niet thuis horen. en er zijn er in veel wijken momenteel te veel !

ps. wij wonen in een redelijk groene beurt. dat is misschien wel belangrijk om even te vermelden.
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

la2re

Citeer
CiteerNaar mijn mening horen katten niet in de natuur
Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar je kunt je dus afvragen hoeveel natuur er is in de plekken waar onze katten komen.

Vergis je er niet in! zo als ik al meerde malen heb zegt. het zal niet de eerst keer zijn dat ik hier langs de eijsdenerbeemde loop en in een keer een kat zie met een putter in zijn bek. of dat ik over de meinweg loop (natuurgebied bij roermond) en dat ik daar katten tegen kom.
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

gerdwichers8

Citaat van: lesley van loo op oktober 01, 2012, 14:05:18 PM
ik vervang even katten voor auto's (en in principe dus mensen).

auto's zijn additionele predatoren die in veel situaties ook nog eens in veel te grote dichtheden voorkomen en daardoor ongewenst.

Gewoon een waslijn laag (1 cm) boven de grond maken en via een oogje de trekhaak van Grondpredator auto aan de waslijn vastmaken. Grondpredator auto kan dan dus wel heen en weer rijden in de tuin, maar niet zomaar onverhoeds een vogel te grazen nemen.

auto's horen in Nederland niet in het wild. In landen als Thailand krijg je mensen wel zover om hun broodje met auto te beleggen. Hier kost het alleen tijd en geld om ze op te ruimen; wie krijg je dan zover?

Mensen die de vrijheid van zo'n duif ingeperkt willen zien omwille van zo'n auto, stellen de auto boven de duif maar ook boven de natuurlijke predator van de duif. Een autoliefhebber is in dat geval geen natuurliefhebber.

Weer een mooi voorbeeld waarom mensen auto's binnen moeten houden..   Een huisauto die 24 uur per dag 7 dagen in de week buiten rijdt kan behoorlijk invloed hebben op diens omgeving. Laat staan meerdere auto's. Iets verantwoordelijker gedrag van auto eigenaren zou op zijn plaats zijn, maar helaas is dat nagenoeg onbespreekbaar.

maar als die *** auto's hier niet in zo'n grote gelaten rondreden was het helemaal niet nodig geweest!

het zou niet voor het eerst zijn dat ik midden in een natuurgebied een auto tegen kom.

het is natuurlijk met een kleine glimlach bedoeld maar volgens mij slaat het hier af en toe een beetje door op het forum.
en ja: ik heb een kat en nee: hij komt niet buiten de tuin en alleen in de tuin als ik thuis ben.
heeft dus nog geen vogeltjes gevangen, wel een muis en af en toe een vlinder, ik weet het, ik vind het ook zielig.
en ik denk dus dat ik met de auto (ongewild) meer slachttoffers heb gemaakt dan mijn kat (uiteraard zonder auto).

geldt de volgende zin dan ook voor mij:
Volgens Tinkebell kun je van Lesley een mooie (en volgens mij ook een heel doelmatige) tas maken.  :duim:


..ga toch fietsen man!

la2re

ik moet gerdwichers8 gelijk geven.
die opmerking met de auto is wel echt slecht! en een beetje flauw een een discussie
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

Norman

Citaat van: ArjenDrost op oktober 01, 2012, 21:51:20 PM
Citaat van: vuurvlinder op oktober 01, 2012, 20:54:17 PM
Naar mijn mening horen katten niet in de natuur
Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar je kunt je dus afvragen hoeveel natuur er is in de plekken waar onze katten komen.


Groeten, Arjen

Wat is natuur? Dat is nogal subjectief. Voor mij is natuur al te vinden onder een stoeptegel waar de insecten floreren. Een stenen tuin kent ook natuur met de hierbij behorende flora en fauna. Weliswaar veelal andere soorten dan in een rijk beplante tuin, maar het blijft natuur; dieren en planten die zich spontaan vestigen en verdwijnen.

lesley van loo

#72
@ Gerd: daar hoorde geen  :)  achter? want dan vond ik hem wel grappig.

@ la2re: ik vond hem wel leuk eigenlijk, bovendien blijf ik bij mijn standpunt dat er hier op het forum af en toe (lees vaak) wat teveel wordt overdreven.
  ik zie namelijk echt veel meer dode dieren langs de weg liggen dan dat ik katten (met) slachtoffers zie.
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

gerdwichers8

Zekers Lesley want mijn reactie impliceert sympathie en geen minachting (omdat ik zelf geen auto rijd maar enkel fiets, mede vanuit principe)
Voorts nuanceer ik die principiële houding zeker wel, want als ik in mijn eigen westerse huishouding anno 2012 kijk, is de auto niet af te schaffen zonder dat mijn hele leven op de kop zou komen te staan :)  (maar ook daar kijk ik wel naar uit)

vuurvlinder

Citaat van: Norman op oktober 01, 2012, 22:30:48 PM
Citaat van: ArjenDrost op oktober 01, 2012, 21:51:20 PM
Citaat van: vuurvlinder op oktober 01, 2012, 20:54:17 PM
Naar mijn mening horen katten niet in de natuur
Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar je kunt je dus afvragen hoeveel natuur er is in de plekken waar onze katten komen.


Groeten, Arjen

Wat is natuur? Dat is nogal subjectief. Voor mij is natuur al te vinden onder een stoeptegel waar de insecten floreren. Een stenen tuin kent ook natuur met de hierbij behorende flora en fauna. Weliswaar veelal andere soorten dan in een rijk beplante tuin, maar het blijft natuur; dieren en planten die zich spontaan vestigen en verdwijnen.

Ik ben een beetje te lui om te typen vandaag maar hier sluit ik mij in grote lijnen bij aan.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

HPM

Allemaal leuk en aardig maar ik geloof niet dat katten een bedreiging vormen voor de beestjes die onder tegels zitten.

Herman van der Meer

vuurvlinder

Citaat van: HPM op oktober 02, 2012, 00:01:11 AM
Allemaal leuk en aardig maar ik geloof niet dat katten een bedreiging vormen voor de beestjes die onder tegels zitten.

Nee, maar wel voor alles wat boven de tegels leeft!  ;)
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

KorHaan

Norman zei eerder: 'Wat is natuur? Dat is nogal subjectief'.

Als je de mens beschouwt als deel uitmakend van die natuur, wat niet zo'n vreemde veronderstelling is vanuit evolutiebiologisch oogpunt, dan is de mens die een kantoorgebouw neerzet, net zoiets als een kolonie termieten die een termietenheuvel bouwen. Omdat de mens deel uitmaakt van de natuur, zet de mens zijn omgeving naar zijn hand. Dat dat enorme impact heeft op zijn omgeving, zal de mens een zorg zijn. Het is evolutionair aangestuurde overlevingsdrang. De mens staat niet boven de evolutie, maar maakt er deel van uit. En is als zodanig op dit moment de meest succesvolle diersoort ooit. Dus in een tuin waar katten lopen, vallen vogels ten prooi, die ervoor gekozen hebben zich in dit door mensen geschapen biotoop te vestigen, of er ander voordeel uit te putten.
De discussie van 'voor' en 'tegen' buitenlopende katten is beperkt tot voor- en tegenstanders van katten t.o.v. vogels. Ik vind het een subcultureel verschijnsel, dat in het niet valt bij de overheersende impact die de mens op zijn omgeving heeft. Ook nog een verschijnsel, dat prima past in de tijdgeest van collectieve ontevredenheid die we dit laatste decennium hebben zien opkomen.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


PS: ook het feit, dat in de poll de gedoogconstructie : wèl buiten, maar met een bel, de meeste stemmen krijgt, is volgens mij cultureel bepaald (typisch Nederlands).

la2re

het gaat nu even niet wat wel en wat geen natuur is!
het gaat erom dat katten er veel gevaarlijker zijn voor vogels dan wat men denk!
katten nemen wel zeker schaden aan.
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

Botervlieg

Je kunt, als je een huiskat ziet, deze registreren op waarneming.

Een mogelijkheid om in kaart te brengen in welke gebieden er (veel) zitten.

Sommige(n) vinden dat dat alleen gaat om katten in natuurgebieden. Ik weet niet hoeveel kilometer een kat van zijn eigen huis is. Maar ook in een stad/dorp kunnen ze mijn inziens "impact hebben op onze inheemse fauna". 

Bij informatie staat:
CiteerHuiskatten kunnen enkele kilometer van hun huis op jacht gaan in de vrije natuur, waardoor ze een enorme impact hebben op onze inheemse fauna. Doe je huiskat daarom een belletje aan of beter nog, hou haar 's nachts binnen! Sommige huiskatten hebben een kleurpatroon dat sterk lijkt op dat van de wilde kat, en kunnen hier mee verward worden, des te meer omdat er ook kruisingen tussen beide soorten kunnen voorkomen (zoals reeds vastgesteld werd in Duitsland). In Vlaanderen gaat het bijna steeds om huiskatten, maar in Wallonië is de kans groter dat je een echt wilde kat tegenkomt. De kenmerken van de wilde kat vind je bij de bespreking van deze soort.

Edit:
Ik ben zelf katten ook gaan registreren, zowel in natuurgebieden als in stad/dorp. Omdat ik wilde weten hoeveel katten hier zitten, of het aantal toeneemt/afneemt, of het steeds dezelfde zijn, etc. Mijn buurman gooit geregeld eten het raam uit, daar kwamen ook vaak/veel katten op af. Mijn waarnemingen van huiskat

Ik heb zelf ook twee katten, die meld ik uiteraard niet op waarneming, bovendien zijn het binnenkatten die af en toe aan een riempje naar buiten gaan.

Groetjes, Marleen

la2re

@ M. Baltus

goed idee...
om een goed beeld te krijgen ga ik ook vanaf nu waarnemingen doen van huiskatten.
zodat we een goed beeld krijgen! van waar en hoeveel katten het gaat.

slim idee!
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

joostheeremans

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=173824.0 Larse, ik weet niet of je dit topic kent, wordt ook het nodige over katten gezegd en wordt bovendien naar wetenschappelijke artikelen verwezen waar je misschien iets mee kan.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

la2re

Citeerhttp://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=173824.0 Larse, ik weet niet of je dit topic kent, wordt ook het nodige over katten gezegd en wordt bovendien naar wetenschappelijke artikelen verwezen waar je misschien iets mee kan.

kende ik niet dankje wel!
bedankt voor de info.
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

Douwe van der Ploeg

Citaat van: la2re op oktober 02, 2012, 09:28:22 AM
het gaat nu even niet wat wel en wat geen natuur is!
het gaat erom dat katten er veel gevaarlijker zijn voor vogels dan wat men denk!
katten nemen wel zeker schaden aan.

Daar gaat het zeker wel om, aangezien jij insinueert dat het een slechte zaak is dat katten af en toe een vogeltje doden. Als katten natuur zijn (en ik ben het eens met Dhr. Sinoo), dan is dat een heel ander geval dan wanneer je katten niet als natuur beschouwt. Mits je wil zorgen dat de "natuur" (wat dat in jouw ogen ook mag zijn) zo min mogelijk extern wordt beïnvloed.
Douwe van der Ploeg

RamonVerstraaten

Als een buurt voldoende nestgelegenheid biedt dan overleven de vogels het wel. In mijn buurt - groen - lopen ook veel katten, maar toch zie ik jaarlijks jonge vogels in en rond de tuin. De afgelopen die jaar heb ik rond mijn tuin diverse nesten gezien, pimpelmezen, koolmezen, merels (die laatste werd door kauwen leeggeroofd). In de 22 jaar dat ik katten heb, hebben ze 4 of 5 vogels gevangen. Als ze al wat vangt, dan is het meestal een kikker, muis of libel.

met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Jeroen Nagtegaal

Opvallend vind ik dat veel katteneigenaren hier zeggen. 'mijn poes vangt (bijna) vogels maar Kikkers, Libellen etc.'.
Lijkt me zeker ook iets om rekening mee te houden... Persoonlijk vind ik katten prima, zolang ze binnen zijn. Vind je dat een kat echt naar buiten moet, dan aan een lijntje of je tuin/balkon maar zo inrichten dat ie er niet uit kan.

Honden-eigenaren laten hun hond toch ook niet vrij door de wijk lopen?...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tom1980

Ja aan de lijn, en anders niet vind ik prima.
Moet zeggen de poes die bij me vijver kwam, een tijd niet meer gezien.
De kinderen van school hadden mijn vrouw,een verboden voor katten bord gegeven(zelf gemaakt natuurlijk)
Me vrouw bord voor in de plantenbak gestoken(en 3 dagen laten zitten)
Volgens mij heeft de kat het gesnopen......Of moet ik de overburen zeggen ;D
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

joostheeremans

Overigens, katten veroorzaken ook nog weleens aanrijdingen met auto's. Bedenk dat je als eigenaar aansprakelijk bent voor de schade van die kat aan de auto. Hoe cru het ook mag overkomen als je huisdier aan gort is gereden, juridisch heb je geen poot om op te staan en ben je verantwoordelijk voor de schade die je huisdier aanricht. Afgezien daarvan zou het risico dat je kat dood wordt gereden wat mij betreft al genoeg reden moeten zijn om hem binnen te houden of slechts begeleid naar buiten te laten gaan (als je echt zoveel om dat beest geeft).
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

la2re

Citeer
Als een buurt voldoende nestgelegenheid biedt dan overleven de vogels het wel. In mijn buurt - groen - lopen ook veel katten, maar toch zie ik jaarlijks jonge vogels in en rond de tuin. De afgelopen die jaar heb ik rond mijn tuin diverse nesten gezien, pimpelmezen, koolmezen, merels (die laatste werd door kauwen leeggeroofd). In de 22 jaar dat ik katten heb, hebben ze 4 of 5 vogels gevangen. Als ze al wat vangt, dan is het meestal een kikker, muis of libel.

zoals ik al vaker zeg.
katten laten Vogel vaak liggen omdat ze de kleine veertjes niet fijn vinden in hun bek.
dus het lijkt als of uw kat niet vaak vogels vangt maar dit is zeker niet waar.
katten vangen meer vogel en brengen meer schaden aan dan u denkt.

trouwens zoals u net schreef. katten vangen regelmatig kikkers.
waar wij hele constructies voor bouwen om ze in de paar tijd niet te laten over rijden door auto's.
en een kat ze met gemak kan vangen. en als een kat kikkers vangt waarom dan ook geen hagedissen of salamanders. die in grote tuinen/parken of landgoederen ook zitten.
dus nog een goede reden om katten binnen te houden niet alleen voor de vogels maar ook voor reptielen en amfibieën .
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

joostheeremans

Larse, als student heb je ongetwijfeld toegang tot wetenschappelijke literatuur. Dit is een aanrader wat mij betreft http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1365-2907.2003.00017.x/abstract 
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-