turkse tortel over leden na aanval kat. wat vindt u over katten die los lopen?

Gestart door la2re, september 29, 2012, 15:26:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

la2re

deze turkse tortel is aan gevallen door een kat.
ze leeft nog en is in krietike toestand.

ze ademt nog.

heeft er iemand tips?
de dieren ambulance heeft auto tot beschikkening op dit moment.


met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

la2re

op de wonden zit zalf om te voorkomen dat het gaat ontsteken.
deze zalf gebruik ik ook voor de hond of konijn die we hebben.
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

la2re

hellaas.
de turkse tortel is om 15:54 overleden.
:'( :'( :'(
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

frankw

Weer een mooi voorbeeld waarom mensen katten binnen moeten houden..

la2re

met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

Bart van Hoogstraten

Citaat van: la2re op september 29, 2012, 15:26:57 PM
heeft er iemand tips?

Volgende keer met een stevige ruk het hoofd van de romp verwijderen en dan is alle leed geleden. Klinkt cru maar lijkt me voor een student bos- en natuurbeheer een geschiktere vaardigheid dan pluche kussentjes en voer aandragen.  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

la2re

bart, ik was ook aan het twijfelen om het te doen.
we hebben het ook al met Amerikaanse eekhoorns moeten doen.
maar ik hoopte dat de dieren ambulance nog zou komen opdagen. daarom heb ik hem in leven gehouden.
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

la2re

met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

Norman

Ik ben al sinds juli bezig met een discussie met de Dierenbescherming over deze absurde actie. Het excuus is nu dat ze vergunning hebben hiervoor. Daar neem ik geen genoegen mee en blijf hiermee bezig.

Er is recent een prachtig onderzoek geweest naar het gedrag van huiskatten in hun omgeving en dat liegt er niet om.

Een kat/hond/mens die door de natuur struint kan schadelijk zijn, niet direct het einde van de wereld.
Maar zoals met alles moet het wel proportioneel zijn. Een huiskat die 24 uur per dag 7 dagen in de week buiten loopt kan behoorlijk invloed hebben op diens omgeving. Laat staan meerdere katten. Iets verantwoordelijker gedrag van katteneigenaren zou op zijn plaats zijn, maar helaas is dat nagenoeg onbespreekbaar.

De stelling 'Katten zijn roofdieren en dus dit is gewoon natuur' is een veel gehoord argument (van katteneigenaren), maar gaat niet op. Het gedrag van de kat is weliswaar natuurlijk, maar diens aanwezigheid in de natuur is verre van natuurlijk. Natuurlijke predatoren komen in veel kleinere dichtheden voor dan de dichtheden van huiskatten in sommige straten/wijken/etc.

Het is dan ook erg cru dat veel mensen, zittend in hun leunstoel met de kat op schoot, steen en been klagen over al die Eksters en Kauwen die al die kleine zangvogeltjes oppeuzelen. Dat is natuur en daar moeten we niets aan willen doen!!

la2re

normam
dat ben ik 100% met u eens.
ik durf te wedden dat als er hier geen katten rond lopen de vogel populatie stijgt met meer dan de heft
deze Turkse tortel is maar één voorbeeld omdat ik deze levend heb kunnen reden! hij heeft het nog 3 uur vol gehouden, ik heb men drinken gegeven en wonden verzorgt.

Maar wat ik de dierenambulance schuldig neem IS DAT ZE NIET KWAMEN! ZE GAAN ME NIET WIJS MAKEN DAT JE 3 UUR LANG GEEN TIJD HEBBEN OM LANGS TE KOMEN!
ik ben geen prof in het verzorgen van dieren.

dus de volgende keer zal ik zoals ik dat op school al geleerd heb. het beest meteen uit zijn leiden verlossen. en het diertje de nek om draaien.

maar als die *** katten hier niet in zo'n grote gelaten rond liepen was het helemaal niet nodig geweest!
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

andrestr

En wat te denken van die mensen die gewoon hun hond in natuurgebieden los laten rennen.
Zie bijgevoegde foto voor wat er gebeurde tijdens de twitch van de Terekruiter op 27/05 dit jaar in Zeeland.
Met vriendelijke groet André.

Oenanthe

Citaat van: Norman op september 29, 2012, 20:52:27 PM
De stelling 'Katten zijn roofdieren en dus dit is gewoon natuur' is een veel gehoord argument (van katteneigenaren), maar gaat niet op. Het gedrag van de kat is weliswaar natuurlijk, maar diens aanwezigheid in de natuur is verre van natuurlijk. Natuurlijke predatoren komen in veel kleinere dichtheden voor dan de dichtheden van huiskatten in sommige straten/wijken/etc.

Groot gelijk. Normaal gesproken is het aantal predatoren afhankelijk van het aantal prooidieren. Daarom zeg ik elke katteneigenaar die dit argument naar voren brengt dat hij/zij dan ook direct moet stoppen met het voeren van de kat. Pas als elke katteneigenaar dat doet wordt het aantal katten afhankelijk van het aantal beschikbare prooien. Benieuwd hoeveel er dan overblijven. That's nature!
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

la2re

dat zijn er niet veel meer....
maar dan is het inderdaad wel echt natuur

en dat met die honden, ik heb het ook gezien. hier aan de maan op de eijsder beemde.
maar er is niet tot nauwelijks controle op!
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

la2re

is het mogelijl om via waarneming.nl een kijkje te krijgen in alle geregistreerde vogels waar bij gemeld 'vangst door kat' ik weet dat nog niet eens de helft van alles katten vangsten op waarneming zal staan maar dan hebben we een klein beeld om aantallen.
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

karel

Volgens Tinkebell kun je van een kat een mooie (en volgens mij ook een heel doelmatige) tas maken.
Karel Schipper

August

Citaat van: karel op september 30, 2012, 03:40:47 AM
Volgens Tinkebell kun je van een kat een mooie (en volgens mij ook een heel doelmatige) tas maken.
En van jouw hoofd een mooie Bowlingbal! Dit soort opmerkingen slaan dus nergens op ( geldt ook voor mijn opmerking)
August van Rijn


Tom1980

Ik vindt het allemaal oneerlijk,
Als mijjn kinderen de poort niet goed dichtmaken,
Dan loopt mijn hond weg(komt altijd terug)
Maar ga hem meteen zoeken als ik weet dat ie weg is.
Ruim de poep op,en als ik zie dat ie achter bij iemand in de tuin is geweest bel ik aan.
Maar een paard dat overall drollen achterlaat die kan gewoon met ruiter doorgaan(althans zo gaat het hier)
En de poes die elke avond bij mijn vijver zit,om een vis proberen te pakken(heb genoeg stenen onder water dat ze kunnen schuilen.
Ik vind dat ze toch wel wat kritischer op die baasjes mogen zijn :angry:
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

HPM

Citaat van: Klaas van Dijk op september 30, 2012, 09:31:54 AM
Citaat van: la2re op september 30, 2012, 00:22:38 AMIs het mogelijk om via waarneming.nl een kijkje te krijgen in alle geregistreerde vogels waar bij gemeld 'vangst door kat'.

Ja, kun je zelf doen.
...

In Waarneming kan je het alleen zelf per soort, niet per soortgroep of voor alles.
Er zullen ook maar heel weinig dergelijke waarnemingen zijn want de mogelijkheid om 'Vangst door kat' als "gedrag" in te voeren bestaat nog maar kort. Zelfs van de Merel zit er maar een melding in. Misschien dat er over een jaar of vijftig genoeg meldingen in het bestand zitten om er iets zinvols mee te doen.


Herman van der Meer

la2re

CiteerIn Waarneming kan je het alleen zelf per soort, niet per soortgroep of voor alles.
Er zullen ook maar heel weinig dergelijke waarnemingen zijn want de mogelijkheid om 'Vangst door kat' als "gedrag" in te voeren bestaat nog maar kort. Zelfs van de Merel zit er maar een melding in. Misschien dat er over een jaar of vijftig genoeg meldingen in het bestand zitten om er iets zinvols mee te doen.

dat klopt, en niet iedereen val dat invoeren. omdat ze het 'onnodig vinden'

CiteerIk vindt het allemaal oneerlijk,
Als mijjn kinderen de poort niet goed dichtmaken,
Dan loopt mijn hond weg(komt altijd terug)
Maar ga hem meteen zoeken als ik weet dat ie weg is.
Ruim de poep op,en als ik zie dat ie achter bij iemand in de tuin is geweest bel ik aan.
Maar een paard dat overall drollen achterlaat die kan gewoon met ruiter doorgaan(althans zo gaat het hier)
En de poes die elke avond bij mijn vijver zit,om een vis proberen te pakken(heb genoeg stenen onder water dat ze kunnen schuilen.
Ik vind dat ze toch wel wat kritischer op die baasjes mogen zijn

klopt! ik vind dat katten een bel om moeten hebben dat voorkomt al een groot aantal vogels.
en die vissen... ik zou niet weten hoe je dat krijgt op gelost.

maar katten zijn geen lievertjes en ze brengen veel schaden aan de tuinvogels. maar ik denk ook wel aan bosvogels en weide vogels.
het zou niet voor het eerst zijn dat ik midden in een natuurgebied een kat tegen kom. :(

met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

Klaas van Dijk

Citaat van: la2re op september 30, 2012, 00:22:38 AM(..). maar dan hebben we een klein beeld om aantallen.

Uit http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1365-2907.2003.00017.x/abstract;jsessionid=4C3F5917CD0CCB3593E1B8E3BE9C602A.d01t02?deniedAccessCustomisedMessage=&userIsAuthenticated=false

CiteerA questionnaire survey of the numbers of animals brought home by domestic cats Felis catus was conducted between 1 April and 31 August 1997. A total of 14 370 prey items were brought home by 986 cats living in 618 households. Mammals made up 69% of the items, birds 24%, (..) A minimum of 44 species of wild bird (..) were recorded. (...)

Based on the proportion of cats bringing home at least one prey item and the back-transformed means, a British population of approximately 9 million cats was estimated to have brought home in the order of 92 (85–100) million prey items in the period of this survey, (..) including 27 (25–29) million birds (...).

Grondpredator Poes maakt dus in ieder geval in Engeland heel wat vogels dood.

Certhia

Citaat van: Klaas van Dijk op september 30, 2012, 11:02:00 AM
Citaat van: la2re op september 30, 2012, 00:22:38 AM(..). maar dan hebben we een klein beeld om aantallen.

Uit http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1365-2907.2003.00017.x/abstract;jsessionid=4C3F5917CD0CCB3593E1B8E3BE9C602A.d01t02?deniedAccessCustomisedMessage=&userIsAuthenticated=false

CiteerA questionnaire survey of the numbers of animals brought home by domestic cats Felis catus was conducted between 1 April and 31 August 1997. A total of 14 370 prey items were brought home by 986 cats living in 618 households. Mammals made up 69% of the items, birds 24%, (..) A minimum of 44 species of wild bird (..) were recorded. (...)

Based on the proportion of cats bringing home at least one prey item and the back-transformed means, a British population of approximately 9 million cats was estimated to have brought home in the order of 92 (85–100) million prey items in the period of this survey, (..) including 27 (25–29) million birds (...).

Grondpredator Poes maakt dus in ieder geval in Engeland heel wat vogels dood.


En in Nederland is er geen enkele reden om aan te nemen dat het anders is.

bas waanders

Hoe je het ook bekijkt , katten zijn al eeuwen een gedomesticeerd dier en zal dan ook altijd in de buurt van de mens blijven . En natuurlijk is een kat een huisdier dat ook buiten vertoefd . Ik heb mijn hele leven al katten , en op de boerderij waar ik woonde ruimde die katten ook heel veel schadelijke dieren op . Denk maar eens aan spits- en veldmuizen die per maand een nest wierpen . Wat vogels aangaat : vogels zijn veelal té alert en te snel om door een kat gegrepen te worden , tenzij het een jong of ziek dier is . Ik heb al eens meegemaakt dat een mannetjesmerel op een kat afstoof omdat die kat een jong wilde snappen . De kat zocht het hazepad .
Wat eerder een probleem is , is dat er te pas en te onpas dieren worden aangeschaft en dat is niet alleen op kattegebied : ook honden , konijnen , cavia's , noem maar op . Ik ben er ook voorstander van om katten verplicht te castreren of te steriliseren . Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat mensen nesten kregen en vervolgens werden de kittens gewoon weggegeven en/of gedumpt . Dan is er inderdaad sprake van veel te veel katten . Bovendien zou ELK huisdier een behoorlijk prijskaartje moeten hebben : de manier hoe velen tegenwoordig een dier aanschaffen , maar ook weer met het grootste gemak wegdoen omdat ze zich nooit eens hebben verdiept in de consequenties van het hebben van een dier ! Dat zijn pas harteloze praktijken . Dus het verminderen van het kattenbestand zou inderdaad goed zijn maar dan moet het ook niet zo gemakkelijk zijn om eraan te komen !
Ik denk wel dat een kat als zodanig een plaats hebben in deze (westerse)  wereld . Natuurlijk ruimen ze veel dieren op , maar het feit dat het bestand van bepaalde vogels terugloopt , is volgens mij echt niet te wijten aan katten , daar zijn WIJ schuld aan .

la2re

CiteerDenk maar eens aan spits- en veldmuizen die per maand een nest wierpen
correctie spits muizen zijn erg nuttig.... ze eten alleen insecten en kunnen niet knagen aan kabels en zo....
verder zal een kat niet snel een spits muis nemen omdat deze voor een kat niet lekker ruiken.

daarnaast zijn er voor muizen ook andere ('diervriendelijke') oplossingen.
het nadeel van katten is ze vangen niet alleen muizen. maar ook vogels. en ze eten (vooral op boerderijen ) ook nestjes van weide vogels op.

en een kat maakt een onderscheid tussen een algemene soort of een zeldzame soort.
katten zijn momenteel in te grote aantallen  aan wezig en dat is vooral te merken in woonwijken.
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

slechtvalk07

Als kattenbezitter houd ik mijn katten in het voorjaar 's nachts binnen. Ik heb een actief jagende kat (aanloop zwerfkat) die mollen, ratten en muizen vangt. Geen vogels, wel een keer een konijn. Deze kat heeft een halsband met belletje.
De schade die mijn katten aanrichten is beperkt. In mijn buurt gaat het slecht met de vogels door de toenemende verstening van de tuinen. Diverse buren hebben inmiddels alleen nog maar verharding voor een overdekte en verwarmde zithoek. Geen heg, boom, struik of grasveld, maar dan hangen ze in de winter een vetbol op ter compensatie. Er valt veel voor vogels in de stad te winnen als we die versteningstrend konden omdraaien, maar dat is een ander onderwerp.
Anne Sytske Keijser

henrike1977

Citaat van: baswaanders op september 30, 2012, 11:49:55 AM
Hoe je het ook bekijkt , katten zijn al eeuwen een gedomesticeerd dier en zal dan ook altijd in de buurt van de mens blijven . En natuurlijk is een kat een huisdier dat ook buiten vertoefd . Ik heb mijn hele leven al katten , en op de boerderij waar ik woonde ruimde die katten ook heel veel schadelijke dieren op . Denk maar eens aan spits- en veldmuizen die per maand een nest wierpen . Wat vogels aangaat : vogels zijn veelal té alert en te snel om door een kat gegrepen te worden , tenzij het een jong of ziek dier is . Ik heb al eens meegemaakt dat een mannetjesmerel op een kat afstoof omdat die kat een jong wilde snappen . De kat zocht het hazepad .
Wat eerder een probleem is , is dat er te pas en te onpas dieren worden aangeschaft en dat is niet alleen op kattegebied : ook honden , konijnen , cavia's , noem maar op . Ik ben er ook voorstander van om katten verplicht te castreren of te steriliseren . Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat mensen nesten kregen en vervolgens werden de kittens gewoon weggegeven en/of gedumpt . Dan is er inderdaad sprake van veel te veel katten . Bovendien zou ELK huisdier een behoorlijk prijskaartje moeten hebben : de manier hoe velen tegenwoordig een dier aanschaffen , maar ook weer met het grootste gemak wegdoen omdat ze zich nooit eens hebben verdiept in de consequenties van het hebben van een dier ! Dat zijn pas harteloze praktijken . Dus het verminderen van het kattenbestand zou inderdaad goed zijn maar dan moet het ook niet zo gemakkelijk zijn om eraan te komen !
Ik denk wel dat een kat als zodanig een plaats hebben in deze (westerse)  wereld . Natuurlijk ruimen ze veel dieren op , maar het feit dat het bestand van bepaalde vogels terugloopt , is volgens mij echt niet te wijten aan katten , daar zijn WIJ schuld aan .

Inderdaad!
Ik ben afhankelijk van mijn katten. Ik woon buitenaf, heb paarden, stallen en een hooiopslag.
Dit trekt muizen aan, iets dat ik overigens helemaal niet erg vindt, daardoor heb ik ook een wezel om het huis en steenuiltjes.
Maar de wezel en steenuilen kunnen de muizen niet op.  Mijn katten houden deze beestjes uit de stal, een enkele keer wordt er zelfs een rat gevangen.
Mijn katten zijn nog nooit met een vogel thuisgekomen. Dit komt omdat ik er wel een aantal regels op na houdt. In het broedseizoen mogen ze alleen in de stal of in huis. Mijn tuin is groot en zeer beschut. Ik heb veel klimmers zoals klimop, bruidssluier en klimrozen. Katten vinden het niet fijn klauteren tussen die stekels en de vogels zitten er veilig.
Mijn katten mogen maar enkele uurtjes naar buiten, voor de namiddag wil ik de dames weer binnenshuis hebben. Mijn katten zijn geholpen en voor zover ik kan zien de enige twee katten die hier op een hectare grond rondscharrelen.
In mijn geval zijn ze een aanwinst, en als je ziet hoeveel vogelsoorten ik op het terrein heb, nee ik geloof niet dat de vogels hinder hebben van mijn katten. Oh en de mijne gaan ook op de loop voor een boze merel. Voor de kraaien die in het weiland de paardenmest uit elkaar trekken lopen ze nog veel harder.
Groet Henrike Visser

Certhia

Prachtig om al die rationalisaties te lezen. En dit bedoel ik niet sarcastisch. Gewoon het in werking zien treden van wat dissonantie (in dit geval die van 'ik houd van vogels maar ik heb een kat die buiten komt') met mensen kan doen en de rechtvaardigingen die naar boven komen om die dissonantie op te heffen. En ik steek mn hand in eigen boezem want we doen t allemaal, zo ook ik. Die van mij is namelijk veel te oud om uberhaupt iets te vangen.;)

henrike1977

Citaat van: Certhia op september 30, 2012, 16:01:59 PM
Prachtig om al die rationalisaties te lezen. En dit bedoel ik niet sarcastisch. Gewoon het in werking zien treden van wat dissonantie (in dit geval die van 'ik houd van vogels maar ik heb een kat die buiten komt') met mensen kan doen en de rechtvaardigingen die naar boven komen om die dissonantie op te heffen. En ik steek mn hand in eigen boezem want we doen t allemaal, zo ook ik. Die van mij is namelijk veel te oud om uberhaupt iets te vangen. ;)
Toen ik nog in Nederland woonde in een woonwijk bleven mijn katten binnen. Maar hier heb ik ze nodig.
Ze mogen dus gecontroleerd naar buiten. Niet om complete massamoorden te plegen, maar ik vind het wel fijn dat de muizen en de ratten niet meer alle kanten op schieten als ik het stalgebouw in kom. Er moet ook wat aan muisjes overblijven voor de Uilen en de roofdiertjes, dus mogen ze per dag een uurtje of 4 naar buiten. Het grootste deel van die 4 uurtjes sluit ik ze op in het stalgebouw.
En het gaat hier echt goed met de vogeltjes want ik houd bij wat er rondvliegt.
Groet Henrike Visser

Bart van Hoogstraten

Ik kan in principe wel leven met de tweede optie uit de pol maar voeg eraan toe dat dan dit wel een Zwitserse koebel behoort te zijn.  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

la2re

CiteerIk kan in principe wel leven met de tweede optie uit de pol maar voeg eraan toe dat dan dit wel een Zwitserse koebel behoort te zijn.
hoe zo? dan kan dat beest geen stap meer verzetten....
een klein belletje is voldoene. kost nog geen euro .....

Maar even om te reageren op iedereen die nu op het forum aan het verdedigen is dat hun kat het niet doet!
elke kat vangt vogels alleen hij neemt ze meestal niet mee naar huis omdat katten die veren verveld vinden in de mond.
en op een boerderij is de sitatie anders. maar ook daar zullen ze in de lente broedende weide vogels verstoren. of ze zitten er al niet meer omdat er katten rond lopen.
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )