turkse tortel over leden na aanval kat. wat vindt u over katten die los lopen?

Gestart door la2re, september 29, 2012, 15:26:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

Citaat van: la2re op oktober 03, 2012, 18:06:00 PM




trouwens zoals u net schreef. katten vangen regelmatig kikkers.
waar wij hele constructies voor bouwen om ze in de paar tijd niet te laten over rijden door auto's.





Dat is voor padden. En katten lusten geen padden.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

MarianneW

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 03, 2012, 17:07:59 PM

Honden-eigenaren laten hun hond toch ook niet vrij door de wijk lopen?...

Jeroen, even wakker worden! En verder, niet in het bijzonder voor Jeroen:

Honden lopen heel vaak NIET aan de lijn en richten óók schade aan. Ik heb al meerdere keren een hond het water in zien plonsen om vervolgens een eend of gans te grijpen en te verdrinken. Zelfs in een natuurgebied waar 10 bordjes staan met 'verboden voor honden'.

Maar ja, ik ben een kattenmens.... Met 2 (gecastreerde) katers met een belletje die van mij mogen in en uitlopen wanneer ze willen. Het belletje helpt misschien soms wel maar zeker niet altijd. Mijn katten vangen wel eens wat en nemen het dan ook nog bij voorkeur mee naar huis, cadeautje voor de baas. Het ene jaar meer dan het andere. Blijkbaar is er wel een kwestie van vraag en aanbod. Dit jaar heb ik een 2 keer een kikker, een Turkse tortel en één spreeuw (eergisteren) gevonden onder de tafel.
Natuurlijk vind ik het zielig voor het slachtoffer, ik ben óók een vogelliefhebber, maar ik vind het ook zielig om mijn katten op te sluiten als ik zie hoe graag ze af en toe buiten zijn.
Verder woon ik in een groene wijk met veel vogels, veel katten en veel honden. In mijn tuin hebben de koolmezen dit jaar weer succesvol gebroed, ondanks de katten en ondanks de mensen in de tuin. Uiteraard heb ik mijn katten nog wel eens tot de orde geroepen als ze verlekkerd naar de nestkast gluurden. Veel vaker zitten ze echter binnen op de vensterbank zich te verlekkeren aan al het vliegende spul buiten. Of lekker op schoot, zoals nu.

Wij hebben veel vogels in de tuin en in de wijk. Dat vind ik fijn en ik geniet daarvan. Maar ik geniet ook van mijn katten, die in mijn leven, en ongetwijfeld geldt dat voor veel mensen, een belangrijk rol spelen en een sociale functie hebben. Net als een hond, konijn, cavia of welk huisdier dan ook.....
Overigens is het kattenbelastingidee niet slecht. Als men maar niet denkt dat ik daarom mijn katten wegdoe ;-)

En inderdaad zie ik heel regelmatig doodgereden dieren langs de weg liggen, de auto's zijn idd ook niet onschuldig. Uiteindelijk is alles het gevolg van het fenomeen 'mens' op deze aardbol, zoals iemand in andere bewoordingen al schreef.

MVG,
Marianne

joostheeremans

Kattenbelasting is niet zo eenvoudig in te voeren, aangezien de wet expliciet is gemaakt voor honden. Overigens is dat in het leven geroepen vanwege het grote aantal zwerfhonden, exact de reden waarom het nu inderdaad ook voor katten een goed idee is. Jaarlijks worden er meer dan 10.000 katten geschoten omdat ze verwilderd zijn, al zullen er ook huiskatten per abuis de kogel krijgen.


Volgens mij rennen honden ook liever buiten dan dat ze binnen zitten. Het argument dat het zielig zou zijn voor de kat als ze binnen worden gehouden vind ik daarom eerlijk gezegd onzinnig. Alleszins is het zieliger voor de dode spreeuw of tortel onder je tafel, dan voor je kat die lijdzaam moet toekijken vanaf de vensterbank naar de vogels die hij niet kan vangen.


Ik onderschrijf de sociale functie van huisdieren, maar vind niet dat je daarmee de natuur of je buren moet opzadelen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

MarianneW

Citaat van: joostheeremans op oktober 03, 2012, 19:44:54 PM

Volgens mij rennen honden ook liever buiten dan dat ze binnen zitten. Het argument dat het zielig zou zijn voor de kat als ze binnen worden gehouden vind ik daarom eerlijk gezegd onzinnig. Alleszins is het zieliger voor de dode spreeuw of tortel onder je tafel, dan voor je kat die lijdzaam moet toekijken vanaf de vensterbank naar de vogels die hij niet kan vangen.


Ik onderschrijf de sociale functie van huisdieren, maar vind niet dat je daarmee de natuur of je buren moet opzadelen.

Ik schreef dat IK het zielig vind om mijn katten binnen te houden en dat is MIJN interpretatie van het gedrag van MIJN katten. Ik schreef ook dat het zielig vind voor het slachtoffer maar in deze een keuze maak. En die zal soms ongunstig uitpakken voor een vogel of ander dier. Overigens loop ik daarmee ook het risico dat mijn kat aan- of doodgereden wordt, verdrinkt of noem het maar. Voornoemde situaties heb ik meegemaakt en zijn ook een gevolg van die keuze.

Overigens kun je natuurlijk vinden dat je natuur/buren/anderen niet moet opzadelen met jouw huisdieren maar ik denk dat het zo niet werkt in Nederland. Wat dat betreft mogen we wel eens wat toleranter zijn naar elkaar.  Want dat hondje van hiernaast dat bijna de hele dag blaft? Of die hondenpoep die ik dagelijks tegenkom op de stoep? Om nog maar te zwijgen van de agressieve gevallen die mij tijdens mijn werk belagen?
En zo zullen diverse anderen zich ergeren aan de kattenpoep in de tuin als ze bollen planten.
De andere buren klagen omdat ik de vogels voer en dat er daarom teveel kauwen zijn en er vogelpoep op de auto's ligt. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Kinderen die huilen en schreeuwen, mensen die geluidsoverlast voor hun buren veroorzaken, auto's.... Ook daarmee worden natuur en buren ongevraagd opgezadeld.
In een klein landje is het nu eenmaal 'behelpen'.

Maar ik dwaal af. Mijn antwoord is denk ik wel duidelijk op de vraag 'wat vindt u over katten die los lopen?'

MVG,
Marianne

joostheeremans

Je antwoord is duidelijk, je maakt een afweging en beslist in het voordeel van je huisdier en die beslissing kan negatief uitpakken voor de natuur ( of de verkeersveiligheid). En je hebt nog gelijk ook, want loslopende katten worden toegestaan (in tegenstelling tot honden of slangen bijvoorbeeld). Feit blijft dat het effect van katten op hun omgeving groot kan zijn, en dat dat (wat mij betreft) zeer onwenselijk is. De studie waar ik eerder al naar linkte onderschrijft dit, in de vijf maanden van onderzoek kwamen ze op bijna 100 miljoen slachtoffers in Engeland, waar 9 miljoen katten zijn. In Nederland hebben we geloof ik iets minder dan 4 miljoen katten, hoewel Nederland niet 1 op 1 met Engeland is te vergelijken, zou zelfs een conservatieve schatting tot een schrikbarend aantal slachtoffers leiden. In een tijd dat vossen worden bestreden 'omdat er teveel zijn' vind ik het gek dat de kat, die qua aantal de vos meerdere malen overtreft, geen strobreed in de weg wordt gelegd.


Op je andere ergernissen ga ik verder niet in, die doen hier niet ter zake en vind ik niet vergelijkbaar met het vrij rondlopen van katten.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

la2re

@ joostheeremans  bedankt voor de link, ik ga het eens goed door kijken :micro:


CiteerDat is voor padden. En katten lusten geen padden.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

dat klopt, maar katten maken paden wel dood. opeten is een 2de.
ik weet niet als u een kat heeft? maar onze beuren wel. een kat reageert op bijna alles. ook op paden.
de kat zal de pad nooit op eten maar zeer zeker wel doden.

dit geld trouwens ook voor salamanders

CiteerJe antwoord is duidelijk, je maakt een afweging en beslist in het voordeel van je huisdier en die beslissing kan negatief uitpakken voor de natuur ( of de verkeersveiligheid). En je hebt nog gelijk ook, want loslopende katten worden toegestaan (in tegenstelling tot honden of slangen bijvoorbeeld). Feit blijft dat het effect van katten op hun omgeving groot kan zijn, en dat dat (wat mij betreft) zeer onwenselijk is. De studie waar ik eerder al naar linkte onderschrijft dit, in de vijf maanden van onderzoek kwamen ze op bijna 100 miljoen slachtoffers in Engeland, waar 9 miljoen katten zijn. In Nederland hebben we geloof ik iets minder dan 4 miljoen katten, hoewel Nederland niet 1 op 1 met Engeland is te vergelijken, zou zelfs een conservatieve schatting tot een schrikbarend aantal slachtoffers leiden. In een tijd dat vossen worden bestreden 'omdat er teveel zijn' vind ik het gek dat de kat, die qua aantal de vos meerdere malen overtreft, geen strobreed in de weg wordt gelegd.


Op je andere ergernissen ga ik verder niet in, die doen hier niet ter zake en vind ik niet vergelijkbaar met het vrij rondlopen van katten.

dit ben ik helemaal met u eens!
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: MarianneW op oktober 03, 2012, 19:24:22 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 03, 2012, 17:07:59 PM

Honden-eigenaren laten hun hond toch ook niet vrij door de wijk lopen?...

Jeroen, even wakker worden! En verder, niet in het bijzonder voor Jeroen:

Honden lopen heel vaak NIET aan de lijn en richten óók schade aan. Ik heb al meerdere keren een hond het water in zien plonsen om vervolgens een eend of gans te grijpen en te verdrinken. Zelfs in een natuurgebied waar 10 bordjes staan met 'verboden voor honden'.

Klopt zeker dat Honden ook overlast veroorzaken. Die komen daarbij over het algemeen niet in andermans tuin. Ongevraagd! Daarbij keur ik loslopende honden ook af, ondanks dat we bij mijn ouders twee honden hebben.
Ik vind het persoonlijk dan ook onacceptabel dat er beheerders zijn die een niet-schrijven-beleid uitvoeren vanwege gastvrijheid...

Zelf los ik het probleem van loslopende honden vaak wel op, soms wel met wat confrontatie met de eigenaar, maar dat vind ik het waard. Doodsoorzaak 1 in het stedelijk gebied van watervogels is de Hond...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

Ik vind toch wel dat er verschil zit tussen loslopende honden en katten. Honden zijn op te voeden en katten niet. Mijn katten komen de deur niet uit en mijn honden lopen bijna altijd los.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

KorHaan

Citaat van: la2re op oktober 03, 2012, 21:22:54 PM



ik weet niet als u een kat heeft?




Jazeker heb ik een kat! En die loopt lekker in de tuin, ook. Daar geniet ik van, dat die kater een normaal katerbestaan heeft. En ik geniet ook van de vogels in mijn tuin. De birdfeeder hangt hoog genoeg dat mijn kater er niet bij kan, zodat de huismussen rustig kunnen eten terwijl mijn kater buiten is.

Ik geniet dus dubbel, net als MarianneW.
Als je een kat geen normaal bestaan kan geven, moet je geen kat nemen. Hij mag van mij ook gewoon binnen aan de bank krabben, als-ie daar zin in heeft.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Botervlieg

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 04, 2012, 00:06:34 AM
Zelf los ik het probleem van loslopende honden vaak wel op, soms wel met wat confrontatie met de eigenaar, maar dat vind ik het waard. Doodsoorzaak 1 in het stedelijk gebied van watervogels is de Hond...

Laatst een discussie gehad met een man.
Zwanen zijn volgens hem zeer gevaarlijke beesten. Want een zwaan viel een keer zomaar zijn hond aan, toen die hond gewoon lekker in de sloot aan het zwemmen was.  :rolleye:

Citaat van: vuurvlinder op oktober 04, 2012, 00:39:40 AM
Ik vind toch wel dat er verschil zit tussen loslopende honden en katten. Honden zijn op te voeden en katten niet.

Nee, een oerinstinct (kat moet eten - vangt daarvoor dingen die bewegen) krijg je er niet uit nee. Maar katten kun je écht wel dingen leren / opvoeden hoor!

Groetjes, Marleen

HPM

Herman van der Meer

la2re

CiteerKeurig opgevoedde belastingbetalers in een stadspark

ze zijn niet aan de lijn..... dus zo keurig is het ook weer niet...
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

Melchior van Tweel

Volgens mij zijn alle punten al wel gemaakt. Eruit komen doen we toch niet. Door schade en schande ben ik erachter gekomen dat er een paar zaken van andere mensen zijn waar je beter niet tegen kan ageren: auto, kinderen en huisdieren. Als je daar iets van zegt, reageren ze als een stier op een rode doek. Dat doe ik dus ook niet meer...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

HPM

Citaat van: la2re op oktober 04, 2012, 09:33:13 AM
CiteerKeurig opgevoedde belastingbetalers in een stadspark

ze zijn niet aan de lijn..... dus zo keurig is het ook weer niet...

Ze blaften met twee woorden.
Herman van der Meer

joostheeremans

Citaat van: Melchior van Tweel op oktober 04, 2012, 09:41:58 AM
Volgens mij zijn alle punten al wel gemaakt. Eruit komen doen we toch niet. Door schade en schande ben ik erachter gekomen dat er een paar zaken van andere mensen zijn waar je beter niet tegen kan ageren: auto, kinderen en huisdieren. Als je daar iets van zegt, reageren ze als een stier op een rode doek. Dat doe ik dus ook niet meer...
Ik zou me niet te veel laten remmen door die heilige huisjes, zeker niet als die heilige huisjes op de verkeerde gronden zijn gebouwd.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

la2re

met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

Stan.

CiteerHonden-eigenaren laten hun hond toch ook niet vrij door de wijk lopen?...

Nee, maar wel vrij door natuurgebieden.. Ik ben nog nooit in een gebied geweest waar honden aan de lijn moeten of zelfs verboden zijn waar ik géén loslopende honden ben tegengekomen. Ik heb nog nooit een kat gezien midden in een wat groter natuurgebied. Dat betekent niet dat ze er niet zijn, maar ik denk dat er voor elke loslopende kat in natuurgebieden misschien wel duizend loslopende honden rondlopen.
Heide- en strandbroedvogels zijn zo goed als verdwenen uit Nederland, mede door continue verstoring van loslopende honden. Noem mij eens één Nederlandse diersoort die door katten in eenzelfde positie is geraakt?
Groeten,
Stan van Remmerden

joostheeremans

Ik heb nog nooit een hond gezien in een weidevogelgebied, maar dat is totaal niet relevant. De eigenaar van een loslopende hond wordt beboet, omdat dat onwenselijk is een natuurgebied. De eigenaar van een loslopende kat niet, terwijl dat minstens zo onwenselijk is.


Overigens zou ik jouw conclusie over het verdwijnen van de strand- en met name van de heidebroedvogels nog maar eens tegen het licht houden. Ik denk dat de hond hier een marginale rol in speelt, zeker wanneer je kijkt naar hoe veel heidevelden er tegenwoordig nog zijn en dat vergelijkt met 70 jaar terug.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

la2re

CiteerNee, maar wel vrij door natuurgebieden.. Ik ben nog nooit in een gebied geweest waar honden aan de lijn moeten of zelfs verboden zijn waar ik géén loslopende honden ben tegengekomen. Ik heb nog nooit een kat gezien midden in een wat groter natuurgebied. Dat betekent niet dat ze er niet zijn, maar ik denk dat er voor elke loslopende kat in natuurgebieden misschien wel duizend loslopende honden rondlopen.
Heide- en strandbroedvogels zijn zo goed als verdwenen uit Nederland, mede door continue verstoring van loslopende honden. Noem mij eens één Nederlandse diersoort die door katten in eenzelfde positie is geraakt?

nou ik kom katten vaak tegen in natuurgebieden.
en daarnaast zullen het niet alleen de honden maar ook de katten zijn die heide-strandbroedvogels laten verdwenen.
katten hebben vooral heel veel invloed op weide vogels die hun nestjes maken in het gras.
veel boerderijen hebben katten en het is een feit dat katten deze eitjes graag eten.

katten brengen wel degelijk schaden aan! en niet zo'n beetje.
en zoals net al even werdt aangehaalt. katten doden alles wat beweegt en klein is.
katten doden dus ook salamanders , padden , kikkers , libellen , vlinderers , enc enc
en katten maak geen onderscheiding van zeldzaam en niet zeldzaam

ALS JE HET ECHT GOED WILT DOEN. EN JE WILT JE KAT PERSE BUITEN LATEN LOPEN.
DAN DOE HEM EEN HALSBAND MET BEL OM.
EN LAAT HEM NIET LANGER ALS 3 UUR BUITEN.
EN LAAT HEM TIJDENS HET BROEDSEIZOEN  BINNEN
EN HOU HEM S'AVONDS BINNEN.

dan hebben beide partijen een beetje hun zin.
maar het blijft natuurlijk een verzoek en geen wet.

ik hoop wel dat er in de toekomst iets komt van katten belasting dat zou het grote aantal katten al flink terug dringen!
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

HPM

Citaat van: la2re op oktober 04, 2012, 12:49:46 PM
...
katten hebben vooral heel veel invloed op weide vogels die hun nestjes maken in het gras.
veel boerderijen hebben katten en het is een feit dat katten deze eitjes graag eten.


Je vergist je. Het zijn de paashazen die dat doen.
Paashazenbelasting is dus e oplossing.

Citeer
...
ALS JE HET ECHT GOED WILT DOEN. EN JE WILT JE KAT PERSE BUITEN LATEN LOPEN.
DAN DOE HEM EEN HALSBAND MET BEL OM.
EN LAAT HEM NIET LANGER ALS 3 UUR BUITEN.
...


Katten kunnen geen klok kijken. Ik heb er ook nog nooit een met een horloge gezien.
Misschien kun je in plaats van een bel beter een wekker om zijn nek hangen die na drie uur afgaat.
Dan schrikt de kat zo erg dat hij heel hard naar zijn baasje rent (als hij zich geen hartverlamming is geschrokken).
Herman van der Meer

MarianneW

Citaat van: HPM op oktober 04, 2012, 13:38:56 PM

Katten kunnen geen klok kijken.

HA, die ene van mij wel Herman, dat is superkat. Die weet precies wanneer het 17.00 uur is..... Mocht ik dus vergeten dat het 17.00 uur is, dan komt mijn kat mij daar wel even aan herinneren. Hij is nu net naar buiten en blijft dus maximaal 2 uur en 10 minuten weg...

Met vriendelijke groet,
Marianne

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op oktober 04, 2012, 13:38:56 PM
Misschien kun je in plaats van een bel beter een wekker om zijn nek hangen die na drie uur afgaat.

Dat is nou eens goed idee! (maar dan wel zo'n HEMA-wekker op 220 volt die je moet insteken in het stopcontact met een snoer van 1.20 mtr.  ;D ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

Citaat van: MarianneW op oktober 04, 2012, 14:52:17 PM
Citaat van: HPM op oktober 04, 2012, 13:38:56 PM

Katten kunnen geen klok kijken.

HA, die ene van mij wel Herman, dat is superkat. Die weet precies wanneer het 17.00 uur is..... Mocht ik dus vergeten dat het 17.00 uur is, dan komt mijn kat mij daar wel even aan herinneren. Hij is nu net naar buiten en blijft dus maximaal 2 uur en 10 minuten weg...

Met vriendelijke groet,


Mijn kater ook. Katten hebben een ingebouwde atoomklok als het gaat om etenstijd. Het leven van mijn kater is als dat van Immanuel Kant. Deze filosoof placht zijn wandelingetjes zó strikt te plannen, dat de mensen hun klok gelijkzetten wanneer hij langskwam.
Omdat ik geen kattenluik heb, om andere katten te beletten om 's nachts naar binnen te sluipen en gevechten aan te laten gaan met mijn dan inhuizige kater, moet ik de deur open doen als mijn kater aanbelt. Hij geeft dan met zijn voorpoot een hengst tegen de ijzeren deurhaak (waarmee je de deur op een kier kunt zetten)  en wacht geduldig tot ik opendoe. Of minder geduldig, als het hem te lang duurt.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Melchior van Tweel

Citaat van: joostheeremans op oktober 04, 2012, 10:29:50 AM
Citaat van: Melchior van Tweel op oktober 04, 2012, 09:41:58 AM
Volgens mij zijn alle punten al wel gemaakt. Eruit komen doen we toch niet. Door schade en schande ben ik erachter gekomen dat er een paar zaken van andere mensen zijn waar je beter niet tegen kan ageren: auto, kinderen en huisdieren. Als je daar iets van zegt, reageren ze als een stier op een rode doek. Dat doe ik dus ook niet meer...
Ik zou me niet te veel laten remmen door die heilige huisjes, zeker niet als die heilige huisjes op de verkeerde gronden zijn gebouwd.
Das natuurlijk waar. Maar het scheelt mij heel wat adrenaline.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

la2re

ik bedoel, niet dat we katten een klok moeten leren lezen. (als je dat lukt trouwens zeker een doorbraak :o)
maar dat je een kat in een ritme kan laten wennen.
als een kat gewent is om om 12 naar buiten gelaten te worden en de kat weet dat hij om 3 uur eten krijgt.
zal een kat altijd om 3 uur thuis zijn voor het eten.

zo bedoel ik het.... :duim:


met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

HPM

Citaat van: la2re op oktober 04, 2012, 15:44:16 PM
ik bedoel, niet dat we katten een klok moeten leren lezen. (als je dat lukt trouwens zeker een doorbraak :o )
maar dat je een kat in een ritme kan laten wennen.
als een kat gewent is om om 12 naar buiten gelaten te worden en de kat weet dat hij om 3 uur eten krijgt.
zal een kat altijd om 3 uur thuis zijn voor het eten.

zo bedoel ik het.... :duim:

Waarom zou een kat naar huis komen om te eten als hij zijn buik al heeft volgegeten met eieren van weidevogels?
Herman van der Meer

la2re

wat worden we hier bijdehand op dit forum  ;D :rolleye:

ik bedoel te zeggen wen je kat een ritme aan.

met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

HPM

Citaat van: la2re op oktober 04, 2012, 16:35:17 PM
wat worden we hier bijdehand op dit forum  ;D :rolleye:

ik bedoel te zeggen wen je kat een ritme aan.

Iedere dag drie uur lang eieren van weidevogels eten en dan naar huis komen  om de krullen van de trap te krabben is ook een ritme.
Herman van der Meer

la2re

met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op oktober 04, 2012, 17:00:37 PM
Iedere dag drie uur lang eieren van weidevogels eten en dan naar huis komen  om de krullen van de trap te krabben is ook een ritme.

Volgens mij is er geen wetenschappelijk bewijs dat katten de krullen van de trap krabben!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/