turkse tortel over leden na aanval kat. wat vindt u over katten die los lopen?

Gestart door la2re, september 29, 2012, 15:26:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

la2re

Citeer
CiteerIedere dag drie uur lang eieren van weidevogels eten en dan naar huis komen  om de krullen van de trap te krabben is ook een ritme.
Volgens mij is er geen wetenschappelijk bewijs dat katten de krullen van de trap krabben!
;D
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 04, 2012, 17:31:43 PM
Citaat van: HPM op oktober 04, 2012, 17:00:37 PM

Iedere dag drie uur lang eieren van weidevogels eten en dan naar huis komen  om de krullen van de trap te krabben is ook een ritme.


Volgens mij is er geen wetenschappelijk bewijs dat katten de krullen van de trap krabben!


Als je het maar vaak genoeg snel achterelkaar kan uitspreken gelooft iedereen het.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op oktober 04, 2012, 18:44:43 PM
Als je het maar vaak genoeg snel achterelkaar kan uitspreken gelooft iedereen het.

Goed, ik ga het proberen;

De kat vrat zich zat aan het weidevogelei uit het vat.
De kat vrat zich zat aan het weidevogelei uit het vat.
De kat vrat zich zat aan het weidevogelei uit het vat.
De kat vrat zich zat aan het weidevogelei uit het vat.
De kat vrat zich zat aan het weidevogelei uit het vat.
De kat vrat zich zat aan het weidevogelei uit het vat.
De kat vrat zich zat aan het weidevogelei uit het vat.
De kat vrat zich zat aan het weidevogelei uit het vat.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Ja, foutloos op- of overschrijven kunnen de meeste mensen wel, Bart. Maar nu nog uitspreken.

Herman van der Meer

augustvansteensel

August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

la2re

ja dat denk ik ook augustvansteensel

maar dwalen we niet een beetje af van het onderwerp?

met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: la2re op oktober 04, 2012, 22:29:48 PM
maar dwalen we niet een beetje af van het onderwerp?
Zeker, maar dat geeft wel aan dat ieder zijn zegje heeft gedaan en de discussie laat voor wat het is.

Waar doe je trouwens Bos en Natuurbeheer?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Volgens mij is een discussie als dit per definitie oever-, richting- en doelloos.
Herman van der Meer

joostheeremans

Citaat van: HPM op oktober 04, 2012, 23:15:31 PM
Volgens mij is een discussie als dit per definitie oever-, richting- en doelloos.
Bedoel je vanwege het onderwerp of vanwege de aanleiding?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

vastenhouw

En dan zijn er ook nog mensen met ruiten, waar allerlei vogels tegenaan vliegen.
Dat is vast ook niet natuurlijk, maar wel weer een andere discussie.  :rolleye:
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

HPM

Citaat van: joostheeremans op oktober 04, 2012, 23:37:04 PM
Citaat van: HPM op oktober 04, 2012, 23:15:31 PM
Volgens mij is een discussie als dit per definitie oever-, richting- en doelloos.
Bedoel je vanwege het onderwerp of vanwege de aanleiding?

Ach, ik kan me best voorstellen dat iemand het niet leuk vindt om een vogel dood te zien gaan, maar om nou op grond daarvan een soort kruistocht tegen katten te beginnen lijkt me wat overdreven. Verhalen over katten als bedreiging voor de weidevogelpopulatie omdat ze de eieren op zouden eten zijn natuurlijk onzinnig. Als je ergens een oplossing voor wil bedenken (kattenbelasting) zal je toch eerst een goed probleem moeten definieren. Wat huiskatten uitspoken is peanuts vergeleken met de invloed van het autoverkeer.
Herman van der Meer

la2re

met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

RasManen

Wim Nap

joostheeremans

Citaat van: HPM op oktober 04, 2012, 23:57:53 PM
Citaat van: joostheeremans op oktober 04, 2012, 23:37:04 PM
Citaat van: HPM op oktober 04, 2012, 23:15:31 PM
Volgens mij is een discussie als dit per definitie oever-, richting- en doelloos.
Bedoel je vanwege het onderwerp of vanwege de aanleiding?

Ach, ik kan me best voorstellen dat iemand het niet leuk vindt om een vogel dood te zien gaan, maar om nou op grond daarvan een soort kruistocht tegen katten te beginnen lijkt me wat overdreven. Verhalen over katten als bedreiging voor de weidevogelpopulatie omdat ze de eieren op zouden eten zijn natuurlijk onzinnig. Als je ergens een oplossing voor wil bedenken (kattenbelasting) zal je toch eerst een goed probleem moeten definieren. Wat huiskatten uitspoken is peanuts vergeleken met de invloed van het autoverkeer.


http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/4691098/Kattenleger-zaait-dood-en-verderf.ece , hierin wordt gesteld dat katten meer doden maken dat het verkeer. Ik denk dat dat lastig is te beoordelen. Met 8 miljoen auto's zijn we een erg druk land, maar dat geldt ook voor het aantal katten.

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

HPM

Raar artikel. Eerst hebben ze het over alle katten (drie miljoen) en dan gaan ze verder met zwerfkatten in steden. Steriliseren lijkt me ook niet echt een oplossing want ook gesteriliseerde katten moeten eten.
Ze hebben het over 90 miljoen vogels, muizen enz. per jaar. Het overgrote deel daarvan zullen wel muizen en ratten zijn. Ik denk niet dat de bevolking dat erg zal vinden.

Op Waarneming zijn meer dan 7000 doodgereden Egels ingevoerd, 26 doodgereden Otters, 302 Boommarters, 667 Steenmarters, 437 Eekhoorns, 1214 Hazen, 558 Konijnen, 35 Bosmuizen, enz. 34 Bosmuizen zijn door een kat gepakt. Houtduif: 86 verkeersslachtoffers en 0 door kat gepakt.

Zoals ik al eerder schreef zit er slecht één door een kat gepakte Merel in het bestand. Ik gok dat het totaal aantal door kat gepakte vogels in het bestand niet meer dan enige tientallen zal zijn. Het is me veel teveel werk om dat uit te zoeken want het kan alleen per soort. Hisko zou het gemakklijker kunnen doen. Soortgroep vogels, gedrag 'vangst door kat', 'verkeersslachtoffer' en hetzelfde voor zoogdieren.

Ik heb een landelijke huiskat gekend die dagelijke een bos-, woel- of spitsmuis thuisbracht, maar ook wel eens een Wezel of jonge Haas. In dat gezin zijn meerder katten door een auto doodgereden of zwaar verminkt, op een niet bepaald drukke weg.
Herman van der Meer

joostheeremans

Citaat van: HPM op oktober 05, 2012, 10:26:40 AM
Raar artikel. Eerst hebben ze het over alle katten (drie miljoen) en dan gaan ze verder met zwerfkatten in steden. Steriliseren lijkt me ook niet echt een oplossing want ook gesteriliseerde katten moeten eten.
Ze hebben het over 90 miljoen vogels, muizen enz. per jaar. Het overgrote deel daarvan zullen wel muizen en ratten zijn. Ik denk niet dat de bevolking dat erg zal vinden.

Op Waarneming zijn meer dan 7000 doodgereden Egels ingevoerd, 26 doodgereden Otters, 302 Boommarters, 667 Steenmarters, 437 Eekhoorns, 1214 Hazen, 558 Konijnen, 35 Bosmuizen, enz. 34 Bosmuizen zijn door een kat gepakt. Houtduif: 86 verkeersslachtoffers en 0 door kat gepakt.

Zoals ik al eerder schreef zit er slecht één door een kat gepakte Merel in het bestand. Ik gok dat het totaal aantal door kat gepakte vogels in het bestand niet meer dan enige tientallen zal zijn. Het is me veel teveel werk om dat uit te zoeken want het kan alleen per soort. Hisko zou het gemakklijker kunnen doen. Soortgroep vogels, gedrag 'vangst door kat', 'verkeersslachtoffer' en hetzelfde voor zoogdieren.

Ik heb een landelijke huiskat gekend die dagelijke een bos-, woel- of spitsmuis thuisbracht, maar ook wel eens een Wezel of jonge Haas. In dat gezin zijn meerder katten door een auto doodgereden of zwaar verminkt, op een niet bepaald drukke weg.


Ja het is inderdaad geen sterk artikel. Overigens is de optie vangst door kat denk ik niet representatief voor het aantal vangsten, ik weet ook niet hoe lang de optie al bestaat en of die wel bekend is bij mensen. Daarnaast zal er ook een gedeelte vondst (dood) door een kat zijn gedaan, maar niet zo worden ingevoerd. Maar of het aantal kattenslachtoffers peanuts is vergeleken bij het aantal verkeersslachtoffers betwijfel ik. Ik denk dat 1 kat per jaar gemiddeld meer slachtoffers maakt dan 1 auto.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

MarianneW

Wat de weidevogels betreft en katten op boerderijen (die toevallig meestal in de buurt van die weilanden liggen). Bij de boeren die ik ken/langskom, wandelt een flink legertje katten rond, die overigens ook (bijna) altijd buiten lopen. Waarschijnlijk om de muizen te vangen maar met de wetenschap dat er ook andere dieren gevangen worden. Op de vraag 'waarom alweer een nest?' of 'zou je het beest/beesten niet eens laten steriliseren?' wordt ontkennend geantwoord, nee het is wel best zo want 'dat is natuurlijk'. Volgens mij betekent het 'het is te duur'.

Waarmee ik niet alle boeren bedoel. Er zijn ook boeren die zich inzetten voor de weidevogels en de bescherming ervan. Ik spreek over wat ik bij sommige boeren in deze polders zie. Met het gevolg dat het dus goed kan zijn dat de (vele) katten van die boerderijen weidevogels belagen en vangen. En daar hebben (gesteriliseerde) huiskatten in bebouwd gebied in mijn optiek toch een iets andere rol. Overigens snap ik het volkomen dat zwerf- of verwilderde katten worden 'opgeruimd'. Ben ik voor het invoeren van kattenbelasting en tegen het (veelvuldig) 'natuurlijk' laten vermenigvuldigen van katten (op boerderijen).

Overigens gisteren een stukje gelezen dat de meeste slachtoffers onder de dieren worden veroorzaakt door het verkeer (het gaat hier over België maar in Nederland zal het niet heel veel anders zijn) over een resultaat van http://www.dierenonderdewielen.be/ . In de top tien staan zowel merel als houtduif. Je kunt zelf overzichten opvragen, de site is onderdeel van waarnemingen.be.

De asiels zitten overigens volgens de media steeds voller (met zieke dieren), niet alleen katten maar ook honden e.a. omdat de baasjes de kosten van de dierenarts niet meer kunnen betalen.

Uiteindelijk is het allemaal een kwestie van geld, toch?!

Met vriendelijke groet,
Marianne

HPM

Citaat van: joostheeremans op oktober 05, 2012, 10:35:03 AM
Citaat van: HPM op oktober 05, 2012, 10:26:40 AM
Raar artikel. Eerst hebben ze het over alle katten (drie miljoen) en dan gaan ze verder met zwerfkatten in steden. Steriliseren lijkt me ook niet echt een oplossing want ook gesteriliseerde katten moeten eten.
Ze hebben het over 90 miljoen vogels, muizen enz. per jaar. Het overgrote deel daarvan zullen wel muizen en ratten zijn. Ik denk niet dat de bevolking dat erg zal vinden.

Op Waarneming zijn meer dan 7000 doodgereden Egels ingevoerd, 26 doodgereden Otters, 302 Boommarters, 667 Steenmarters, 437 Eekhoorns, 1214 Hazen, 558 Konijnen, 35 Bosmuizen, enz. 34 Bosmuizen zijn door een kat gepakt. Houtduif: 86 verkeersslachtoffers en 0 door kat gepakt.

Zoals ik al eerder schreef zit er slecht één door een kat gepakte Merel in het bestand. Ik gok dat het totaal aantal door kat gepakte vogels in het bestand niet meer dan enige tientallen zal zijn. Het is me veel teveel werk om dat uit te zoeken want het kan alleen per soort. Hisko zou het gemakklijker kunnen doen. Soortgroep vogels, gedrag 'vangst door kat', 'verkeersslachtoffer' en hetzelfde voor zoogdieren.

Ik heb een landelijke huiskat gekend die dagelijke een bos-, woel- of spitsmuis thuisbracht, maar ook wel eens een Wezel of jonge Haas. In dat gezin zijn meerder katten door een auto doodgereden of zwaar verminkt, op een niet bepaald drukke weg.


Ja het is inderdaad geen sterk artikel. Overigens is de optie vangst door kat denk ik niet representatief voor het aantal vangsten, ik weet ook niet hoe lang de optie al bestaat en of die wel bekend is bij mensen. Daarnaast zal er ook een gedeelte vondst (dood) door een kat zijn gedaan, maar niet zo worden ingevoerd. Maar of het aantal kattenslachtoffers peanuts is vergeleken bij het aantal verkeersslachtoffers betwijfel ik. Ik denk dat 1 kat per jaar gemiddeld meer slachtoffers maakt dan 1 auto.

Er zijn ongeveer 8 miljoen personenauto's in Nederland.
70% van de huishoudens heeft een auto, 25% meer dan een.

"Iets meer dan de helft van het aantal huishoudens in Nederland heeft één of meer huisdieren. Naar schatting bedraagt het totale aantal in ons land 30 miljoen. Per jaar besteden de Nederlandse dierenliefhebbers ongeveer 1,1 miljard euro aan hun huisdieren."

(Bron CBS)

"Jaarlijks worden vele dieren in ons land slachtoffer van het verkeer. Het aantal slachtoffers onder egels wordt geschat op 100.000 - 300.000 per jaar."

"Grote aantallen verkeersslachtoffers worden onder andere gevonden onder vogels als eenden, kraaien, fazanten en meeuwen en onder zoogdieren als konijnen, hazen en egels. Ook minder algemene soorten waaronder roofvogels zoals buizerd, torenvalk, ransuil en kerkuil en zoogdieren zoals bunzing, reeen vos zijn in aanzienlijke aantallen gevonden.\
In ruim vijf procent van het totaal aantal gevonden dieren ging het om egels. Onder de zoogdieren vormen egels 11 (Noord-Nederland) tot 15 procent (Zeeland) van het aantal gevonden slachtoffers. Dit aandeel kan bij afzonderlijke rijkswegen oplopen tot meer dan 25 procent."

(Bron Bureau Waardenburg)
http://www.buwa.nl/fileadmin/buwa_upload/publicaties/NL/Artikel_Lutra_verkeersslachtoffers.pdf

"Top 10 dierlijke verkeersslachtoffers (aantallen gevonden tijdens het project)

1. Gewone Pad - 7118   
2. Egel - 3446   
3. Vos - 1407   
4. Merel - 991
5. Bruine Kikker - 969
6. Eekhoorn - 952
7. Bunzing - 912
8. Konijn - 765
9. Steenmarter - 758
10. Houtduif - 542"
http://www.natuurpunt.be/nl/vereniging/actua/-resultaten-studie-verkeersslachtoffers-onder-wilde-dieren_836.aspx

"een gemiddeld aantal verkeersslachtoffers van 11,9 per kilometer en per jaar tot een schatting van 2 tot 8,7 miljoen vogelslachtoffers op jaarbasis, enkel buiten de bebouwde kom"
""een gemiddelde van 13,5 verkeersslachtoffers (vogels, zoogdieren en amfibieën) per kilometer per jaar."
" een minimum aantal jaarlijkse verkeersslachtoffers van vier miljoen grotere dieren."
http://www.vogelbescherming.be/site/index.php?option=com_content&view=article&id=239:jaarlijks-aantal-verkeersslachtoffers&catid=30:fauna-en-wegverkeer&Itemid=118


De invloed van het autoverkeer op de natuur is niet beperkt tot het doodrijden van dieren. Denk bijvoorbeeld aan ruimtebeslag, versnippering, geluids- en luchtbelasting.

Herman van der Meer

HPM

Citaat van: HPM op oktober 05, 2012, 10:26:40 AM
Raar artikel. Eerst hebben ze het over alle katten (drie miljoen) en dan gaan ze verder met zwerfkatten in steden. Steriliseren lijkt me ook niet echt een oplossing want ook gesteriliseerde katten moeten eten.
Ze hebben het over 90 miljoen vogels, muizen enz. per jaar. Het overgrote deel daarvan zullen wel muizen en ratten zijn. Ik denk niet dat de bevolking dat erg zal vinden.
...

Correctie: Die (bijna) 3 miljoen zijn niet alle katten in Nederland maar het geschatte aantal huiskatten, waarvan een deel niet buiten komt en dus ok geen vogels vangt.
Herman van der Meer

Norman

Als bijlage heb ik een ontheffing bijgevoegd voor de dierenbescherming.
Ik vind het een grote schande.

la2re

CiteerAls bijlage heb ik een ontheffing bijgevoegd voor de dierenbescherming.
Ik vind het een grote schande.

ben ik met je eens.
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

Tim Asbreuk

#141
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 04, 2012, 17:31:43 PM
Citaat van: HPM op oktober 04, 2012, 17:00:37 PM
Iedere dag drie uur lang eieren van weidevogels eten en dan naar huis komen  om de krullen van de trap te krabben is ook een ritme.

Volgens mij is er geen wetenschappelijk bewijs dat katten de krullen van de trap krabben!


Dat komt omdat op de geplande presentatie van het onderzoek, de onderzoeker noch de conferentie deelnemers, niet instaat bleken te zijn de resultaten te bediscussiëren.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Botervlieg

Citaat van: MarianneW op oktober 05, 2012, 10:45:39 AM
Overigens gisteren een stukje gelezen dat de meeste slachtoffers onder de dieren worden veroorzaakt door het verkeer (het gaat hier over België maar in Nederland zal het niet heel veel anders zijn) over een resultaat van http://www.dierenonderdewielen.be/ . In de top tien staan zowel merel als houtduif. Je kunt zelf overzichten opvragen, de site is onderdeel van waarnemingen.be.

Verkeersslachtoffers op waarneming.nl

HPM

Citaat van: M. Baltus op oktober 06, 2012, 12:18:09 PM
Citaat van: MarianneW op oktober 05, 2012, 10:45:39 AM
Overigens gisteren een stukje gelezen dat de meeste slachtoffers onder de dieren worden veroorzaakt door het verkeer (het gaat hier over België maar in Nederland zal het niet heel veel anders zijn) over een resultaat van http://www.dierenonderdewielen.be/ . In de top tien staan zowel merel als houtduif. Je kunt zelf overzichten opvragen, de site is onderdeel van waarnemingen.be.

Verkeersslachtoffers op waarneming.nl

Die kende ik niet. Blijkt onder  'Projecten' te staan.
Raar eigenlijk dat bij  'alle soorten' alleen zoogdieren worden getoond.
Reptielen en amfibien leveren ook wel wat op.
http://waarneming.nl/vs_lijst_species.php?diergroep=3
Als je op een soort klik krijg je de statistieken.
Herman van der Meer


augustvansteensel

hoe briljant is dit?!
ik heb echt zitten lachen,maar: '' als een kat mensen zou eten, dan zou die 4 procent van de wereld populatie doden'', is dat niet een beetje overdreven?!
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

joostheeremans

Citaat van: augustvansteensel op oktober 09, 2012, 21:58:30 PM
hoe briljant is dit?!
ik heb echt zitten lachen,maar: '' als een kat mensen zou eten, dan zou die 4 procent van de wereld populatie doden'', is dat niet een beetje overdreven?!


Het is zelfs 41 % volgens the oatmeal. Maar het moge duidelijk zijn dat dat een nogal bizarre extrapolatie is  ;) .
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

la2re

dit was misschien wel een van de grappigste topic's die er geweest zijn op waarneming.....
met vriendelijke groet,
Larse Claessens (student opleiding: bos en natuur beheer )

jva

Citaat van: andrestr op september 29, 2012, 23:39:51 PM
En wat te denken van die mensen die gewoon hun hond in natuurgebieden los laten rennen.
Zie bijgevoegde foto voor wat er gebeurde tijdens de twitch van de Terekruiter op 27/05 dit jaar in Zeeland.
Moest hier toch ook even op inhaken. Ook ik zit me soms gigantisch te irriteren aan hondenbezitters die de regels massaal aan hun laars lappen. Ik voel me soms aangesproken om er iets van te zeggen (ook al heb ik geen enkele bevoegdheid), wat bij verscheidene hondenbezitters al meer dan eens kwaad bloed heeft gezet. Maar goed, er lijkt ook geen kruid tegen gewassen! Ik kom ze letterlijk overal tegen, ook midden in de rustgebieden van NM (waar ik als vrijwilliger mag komen). Zie hier enkele voorbeelden (dassenmonitoring met cameraval):

Video

Video

Foto

Mensen hebben vaak geen enkel benul...of erger nog...hebben er sch**t aan..
Jelle

Norman

Zo heb ik helaas ook nog enkele voorbeelden:

Hier een paar honden die structureel bij deze dassentunnel struinen, dagen na elkaar. NM tracht de eigenaren op te sporen, maar is nog niet succesvol.

Hier een burcht in Groningen die op veel aanloop mag rekenen. Ik begrijp de interesse als geen ander voor een dassenburcht, maar iets omzichtiger zo wenselijk zijn.