Naar de Haaien!

Gestart door Bart van Hoogstraten, september 28, 2012, 19:34:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Aw man, iedereen weet dat de Witte Haai bijna is uitgeroeid en dat hij alleen bij de kust mensen aanvalt of eet omdat zijn eigenlijke jachtgebied door den Mensch totaal is leeggevist. Ik zou zeggen GA TOCH ERGENS ANDERS SURFEN, STELLETJE GEKKEN! GUN DAT BEEST ZIJN LAATSTE DAGEN IN HET LAATSTE STUKJE WAT HIJ NOG HEEFT!!! GRRRRR  :angry: :angry: :angry: :angry: :angry:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

augustvansteensel

 :duim: je hebt helemaal gelijk!
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

KorHaan

Ik dacht dat die beesten wel meer eten dan alleen vis; voor de kust van Zuid-Afrika bijvoorbeeld zeehonden, waar spectaculaire beelden van op youtube zijn te vinden. Dat het slechter gaat met Carcharodon carcharias, wil ik best aannemen, maar hij komt wereldwijd voor, niet slechts voor de Australische westkust.

Het lijkt me natuurlijk wel erg overdreven om die haaien te gaan afschieten, alleen om die dombo's van surfers ongestoord hun hobby te laten uitoefenen.
Allicht is er voor zwemmers een betere oplossing denkbaar, in de vorm van fysieke afscheidingen van het zwemgedeelte met de rest van de oceaan. Wie daarbuiten wil gaan zwemmen, die doet dat dan maar fijn op eigen risico. En ook nog zoiets: waarom zijn die surfpakken altijd zo mooi glanzend zwart? Zodat elke surfer op zijn plank er als een smakelijke zeehond uitziet, vanuit haaienperspectief? De meeste aanvallen komen van Witte haaien die één keer bijten (uit nieuwsgierigheid), omdat ze dat nu eenmaal doen. Het feit, dat ik al tig documentaires heb mogen aanschouwen, waarin duikers zonder kooi gewoon tussen de Witte haaien zwemmen, moet toch wel aangeven, dat er beter nagedacht moet worden over de risico's als je gaat zwemmen of surfen. Als je je verkleedt als zeehond, is dat vragen om moeilijkheden.

Het zijn trouwens vaak andere soorten haaien, die mensen aanvallen. Tijgerhaai, Stierhaai, dat zijn van die soorten. Maar kennelijk heeft Steven Spielberg in 1975 definitief de Witte haai als volksvijand nummer 1 op de kaart gezet.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


PS: Als je ziet, hoe die Chinezen hun haaienvinnen oogsten, heb je meteen sympathie voor welke haai dan ook.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: KorHaan op september 28, 2012, 20:31:35 PM
Ik dacht dat die beesten wel meer eten dan alleen vis; voor de kust van Zuid-Afrika bijvoorbeeld zeehonden

En wat eten die Phocidae dan zoal?  :rolleyes:

Het blijft in ieder geval wel raar dat er dit jaar 5x zoveel dodelijke ongelukken gebeurd zijn (5 doden ipv 1). Lijkt me stug dat er plots in 1 jaar 5x zoveel surfers zijn... Ik kwam op internet wel tegen dat ze graag in zuurstofrijk water blijven hangen (minder inspanning). Misschien is daar een andere verklaring te vinden dan de totale leegvangst van zijn jachtgbied.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Freek Verkerk

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 28, 2012, 21:07:16 PM
Citaat van: KorHaan op september 28, 2012, 20:31:35 PM
Ik dacht dat die beesten wel meer eten dan alleen vis; voor de kust van Zuid-Afrika bijvoorbeeld zeehonden

En wat eten die Phocidae dan zoal?  ::)

Het blijft in ieder geval wel raar dat er dit jaar 5x zoveel dodelijke ongelukken gebeurd zijn (5 doden ipv 1). Lijkt me stug dat er plots in 1 jaar 5x zoveel surfers zijn... Ik kwam op internet wel tegen dat ze graag in zuurstofrijk water blijven hangen (minder inspanning). Misschien is daar een andere verklaring te vinden dan de totale leegvangst van zijn jachtgbied.


Ze eten eigenlijk alles bahalve planten: [size=78%]http://en.wikipedia.org/wiki/Great_white_shark[/size]

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Bart van Hoogstraten

#5
Citaat van: Freek Verkerk op september 28, 2012, 21:23:40 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 28, 2012, 21:07:16 PM
Citaat van: KorHaan op september 28, 2012, 20:31:35 PM
Ik dacht dat die beesten wel meer eten dan alleen vis; voor de kust van Zuid-Afrika bijvoorbeeld zeehonden

En wat eten die Phocidae dan zoal?  ::)

Het blijft in ieder geval wel raar dat er dit jaar 5x zoveel dodelijke ongelukken gebeurd zijn (5 doden ipv 1). Lijkt me stug dat er plots in 1 jaar 5x zoveel surfers zijn... Ik kwam op internet wel tegen dat ze graag in zuurstofrijk water blijven hangen (minder inspanning). Misschien is daar een andere verklaring te vinden dan de totale leegvangst van zijn jachtgbied.


Ze eten eigenlijk alles bahalve planten: [size=78%]http://en.wikipedia.org/wiki/Great_white_shark[/size]

Phocidae zijn Robben, Freek. Naast het lievelingskostje (Vis) ook 'n prooidier van de Witte Haai. En die Robben eten visss... (die er dus niet meer isss...  ;) ).

De kans dat je een aanval van een Haai overleeft doordat er een kokosnoot op zijn hoofd valt is in ieder geval astronomisch klein.  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Freek Verkerk

ok, nu begrijp ik de gedachtengang :) De vis is weggevisd, zeehonden eten vis, dus gaan ook dood en de witte haaien hebben honger en eten mensen omdat die op zeehonden lijken. Nou dat is dan een tijdelijk gebueren omdat kennelijk de vissen op zijn en de zeehonden kennelijk ook al, dan zullen de haaien ook wel snel dood gaan. Dat verminderd het risico vanzelf.


:)

Maar als er geen vissen meer zijn wie eten dan de dieren en planten die normaal het voedsel van de vissen zijn? Dan krijg je een wildgroei aan voor mensen oneetbare planten en dieren.

De natuur past zich gewoon aan. Flexibel.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Aad G.

#7
Inderdaad erg jammer van de Australiers,had ik niet verwacht eigenlijk.
Gezien hun veroordeling van de walvisvangst door vnl. de Japanners voor 'wetenschappelijke doeleinden' en de bescherming van zoutwater krokodillen(die nu ook niet echt kieskeurig zijn en naast een hoop huisdieren af en toe ook een baasje voor lunch gebruiken)had ik gehoopt op een soortgelijke natuurconserverende houding tov de Carcharadon carcarias. :-[
Erg vreemd en zeer jammer!

Bart van Hoogstraten

Ik ben ooit eens op Borneo per bootje een eindje het binnenland in geweest vanuit Sandakan. Stukje langs de kust en daarna een riviertje op tegen snelstromend koffie-met-veel-melk-kleurig water in (van de erosie?) waarbij we voortdurend afval-kaphout moesten ontwijken (je kon bijna letterlijk over het drijfhout van de ene naar de andere oever lopen). In de secundaire vegetatie langs de steile oevers zagen we om de haverklap groepjes Neusapen en ook zelfs een echte wilde Orang Oetan waarop een Engelse reisgenoot opmerkte hoe iedereen er toch bij komt dat die beesten zo zeldzaam zijn want het "stikte" immers ervan. Toen we aanlegden voor een plaspauze beklom ik even de steile oever om te kijken wat erachter te zien was... Echt om te janken: zover het oog reikte ki-lo-me-ters aan jonge oliepalmen in een schaakbord-patroon. Die beesten zaten gewoon hun laatste dagen uit te zitten in het allerlaatste stukje ongekapte vegetatie. Volgens mij trekken die Auzi's soortgelijke verkeerde conclusie als mijn Engelse reisgenoot -> er zitten meer Haaien aan de kust dan ooit dus heeft de bescherming ervan vruchten afgeworpen en kunnen we er op schieten.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Het voedingspatroon van de Witte Haai blijkt af te hangen van zijn leeftijd en er lijkt sprake te zijn van een persoonlijke voorkeur per individu: http://news.ucsc.edu/2012/09/white-sharks.html
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/