Boktor Roemenië

Gestart door LakeSide, september 27, 2012, 18:39:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

LakeSide

Op een eeuwenoude eikenboom. Alleen deze foto. Is er iets van te maken?



beetlestitch

c. cerdo dame. groeten toon
Toon Keukelaar


KorHaan

Nu we het toch over Heldenbok hebben (zo vaak komt die hier niet voorbij)....

Ik heb twee vragen. Hoe onderscheid je man en vrouw? Is dat door de lengte van de voelsprieten?

En de tweede vraag: ik herinner me van een vakantie in Zuid-Frankrijk ergens in de jaren zeventig van de vorige eeuw, dat ik een groot aantal dode Heldenbokken op een kiezelstrand van de Middellandse Zee aantrof. Ik heb er toen zelfs één meegenomen naar huis. Ik had als jongen nog nooit zulke grote kevers gezien, maar vooral het aantal viel me op. Ze leken overal te liggen, gewoon op een kiezelstrandje. Is daar een oorzaak voor aan te wijzen?


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

beetlestitch

inderdaad is de sprietlengte een goed onderscheid. verder de stranding van grote hoeveelheden kevers komt vaker voor en wordt vaak aan onweersbuien met aflandige wind geweten. bij warm drukkend weer zijn deze vaak zeer actief en in de vlucht windgevoelig. de helden bok is in de warmere delen van europa beslist geen zeldzaamheid maar meestal schemings actief dus je moet er gericht naar zoeken. meestal is het een toeval dat je een ex. tegen komt overdag. soms in aantal op rottend fruit of iets dergelijks. groeten toon.
Toon Keukelaar

KorHaan

Dank je wel, Toon.

Is dat na al die jaren ook eindelijk opgelost.  :duim:


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo