Hoofdmenu

Gelderlander

Gestart door frankw, maart 15, 2007, 18:30:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankw

Zeldzame paddensoort in Park Sonsbeek

ARNHEM - In Park Sonsbeek in Arnhem is onlangs de Bombina Variegata, de zeldzame geelbuikvuurpad, ontdekt.

Niet de aangetroffen pad, maar een voorbeeld van een geelbuikvuurpad.
De pad, met zijn kenmerkende gele buik en ongeveer 4 centimeter in lengte, werd gevonden bij onderzoek naar andere, meer voorkomende padden soorten in het Arnhemse park. Van de geelbuikvuurpad werd tot nog toe gedacht dat hij alleen nog in delen van Limburg voorkwam. Onderzoekers denken dat de verhuizing van de pad mede veroorzaakt is door de klimaat- en temperatuursveranderingen die op dit moment in de wereld plaatsvinden. Hoeveel geelbuikvuurpadden er precies in Park Sonsbeek te vinden zijn en wat hun overlevingskansen zijn, is niet bekend.
De zeldzame pad werd ontdekt door een aantal natuurliefhebbers, onder andere twee biologiedocenten en enkele amateurbiologen. Via websites als waarneming.nl houden zij contact over verschillende dierenpopulaties en waarnemingen in Nederland. Onlangs hielden zij een velddag in Park Sonsbeek. Vanwege het zachte weer van de laatste maanden zijn de padden vroeg uit hun winterslaap gekomen.
Bij dit onderzoek troffen zij een pad aan die ze niet verwacht hadden te zien, de genoemde geelbuikvuurpad.
Informatie is ingezonden door Berend Voorts uit Arnhem.

toch aardig dat waarneming.nl erbij wordt gemeld..

egilio

Het lijkt me waarschijnlijker dat de dieren daar losgelaten zijn dan dat ze er op eigen houtje naartoe gekropen zijn.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Tim Asbreuk

CiteerHet lijkt me waarschijnlijker dat de dieren daar losgelaten zijn dan dat ze er op eigen houtje naartoe gekropen zijn.

Ja, mij ook kijk alleen al is naar de hoeveelheid (snel)wegen en grote rivieren er tussen.

Maar het kan ook zijn dat er eitjes (dril) van de padden zijn blijven kleven aan poten van watervogels. (ik weet niet of dit bij amphibiƫn ook kan maar bij vis had ik het al wel eens gehoord.)

Lijkt me dat Freek dat wel weet.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jeroen Nagtegaal

#3
het zou kunnen maar dan is de afstand nog steeds een kleine 120Km, en dan denk ik dat het er toch ik afgevallen, verder zijn in de kleine poeltjes en karresporen waar de eieren gelegd worden heel weinig vogels, de kan is dus 0,0 dat het beesten zijn die er op een natuurlijke wijze zijn gekomen, verder is het park absoluut geen natuurlijke biotoop,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Geert-Jan Kroon

#4
Citeerhet zou kunnen maar dan is de afstand nog steeds eeb kleine 120Km, en dan dek ik dat het er toch ik afgevallen, verder zijn in de kleine poeltjes en karresporen waar de eieren gelegd worden heel weinig vogel, de kan is dus 0,0 dat het beesten zijn die er op een natuurlijke wijze zijn gekomen, verder is het park absoluut geen natuurlijke biotoop,
Niet onvriendelijk bedoeld, maar misschien dat je volgende keer iets beter op je spelling kan letten? Dat leest wat makkelijker. ;)

Dit lijkt mij persoonlijk een typisch gevalletje van een losgelaten gbvpadje. Volgens mij is het in iedergeval onmogelijk dat deze uit de Limburgse populatie afkomstig is. Maar ja, zeg nooit nooit.. -_-
Groet,

Geert-Jan Kroon

huysse

Het hoeft niet zo heel precies!

Groet,
Marijke




Geert-Jan Kroon

CiteerHet hoeft niet zo heel precies!

Groet,
Marijke
De volgorde is is misschien wel niet zo belangrijk. Het veranderd wanneer er andere letters staan of zelfs letters ontbreken ^_^  
Groet,

Geert-Jan Kroon

huysse

#7
Het was meer om aan te geven dat het brein kennelijk toch aardig flexibel is, maar inderdaad, bij mijn voorbeeld gaan ze er wel van uit dat alle letters aanwezig zijn.
Wat zei je ook al weer over spelling?  :D

Groet,
Marijke

margriet

hallo allemaal,

kan iemand me misschien helpen aan een link naar de plek waar er dan overlegd wordt?

Via websites als waarneming.nl houden zij contact over verschillende dierenpopulaties en waarnemingen in Nederland. Onlangs hielden zij een velddag in Park Sonsbeek. [/QUOTE]

Ik woon namelijk in Arnhem (net als meerdere bos en natuurbeheer studenten) en hang wel eens met mooi weer in dat park, er zijn natuurlijk veel manieren waarop er dril meegekomen kan zijn uit limburg, ik ben wel benieuwd naar de mening van die biologen over de manier waarop deze mooie padjes hier terecht zijn gekomen.

(misschien moet het topic dan ook verplaatst naar ergens anders?)

groetjes margriet
groetjes,

Margriet

grunsven

Dat de pad daar op min of meer natuurlijke wijze gekomen is, is ongeveer 0. Ik geloof er niets van dat de eieren aan poten van vogels zo ver komen. Dan moet de vogel in een van de weinige poeltjes met GBVpad staan, zo'n eitje oppikken en dan naar Arnhem vliegen zonder zo'n klodder van zijn poten te vegen. Bovendien mag het eitje niet uitdrogen en dan in een geschikte poel terecht komen (die er naar alle waarschijnlijkheid niet is).
Wat waarschijlijker is is dat iemand GBVpadden heeft gevangen in Frankrijk (of in Nederland) en ze na een tijd zat was. Verkopen mag niet want je mag ze niet eens in je bezit hebben en dus zijn ze in een parkje gedumpt.

Aan het buikpatroon kan gecontroleerd worden of het een van de padden uit Limburg is (er zijn er daar een aantal gestolen).

Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

grunsven

Citeerer zijn natuurlijk veel manieren waarop er dril meegekomen kan zijn uit limburg

De enige die ik kan bedenken is met een bakje in een auto/trein.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

margriet

Citeer
Citeerer zijn natuurlijk veel manieren waarop er dril meegekomen kan zijn uit limburg

De enige die ik kan bedenken is met een bakje in een auto/trein.
Ik doelde ook op het feit dat er in het park veel mensen komen (waar onder vissers, studenten e.d.)

maar ik ben wel benieuwd wat de biologen gezegd hebben over wat de verwachtingen verder zijn

groetjes,

Margriet