Houtzwam met stekels !?!

Gestart door lvanrun, september 25, 2012, 22:14:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

lvanrun

Vorige week gevonden in vochtig bos met overwegend Berk: paddenstoelen op een liggende bemoste stam (in ieder geval loofhout). Van boven af gezien denk je enigszins aan Ruig elfenbankje, Trametes hirsuta, maar de onderkant vertoont stekels en geen porieën en dat is vreemd voor op hout groeiende paddenstoelen ??? . De "dingen" vertonen doorelkaar groeiende hoeden en hoedjes, ook niet echt iets voor Ruig elfenbankje. Ze zijn nogal dunvlezig 1 à 2 mm. Kan iemand aan de hand van de foto's (niet ter plaatse genomen, maar later thuis in het gras) enige suggesties spuien?
Laurens van Run

xenion

Hmmm, erg vreemd geval, als deze buisjes had gehad zou ik het Grijze buisjeszwam hebben genoemd, alleen is de hoed wel erg fluwelig. Hoe groot is de hoed?
Groeten,
Martin

lvanrun

Afgebeelde stuk is een cm of 4 - 5.
Laurens van Run

Ismael

vermoedelijk een steccherinum maar lastig te zeggen
Groeten Ismaël Wind

xenion

Niet dat ik een beter idee heb, maar een Steccherinum met grote hoedjes en grijze stekels?
Als je nog materiaal hebt zou ik het in ieder geval drogen en misschien is het nuttig op zoek te gaan naar iemand die er naar wil kijken.
Groeten,
Martin

loest

 
Laurens,
Heb je een geur waargenomen?
Groet, Loes

Ismael

Citaat van: xenion op september 26, 2012, 20:50:49 PM
Niet dat ik een beter idee heb, maar een Steccherinum met grote hoedjes en grijze stekels?
Als je nog materiaal hebt zou ik het in ieder geval drogen en misschien is het nuttig op zoek te gaan naar iemand die er naar wil kijken.
ik weet het maar het zou kunnen..
Groeten Ismaël Wind

lvanrun

Sorry voor late reactie, was even druk. Geen merkbare geur. Heb inderdaad gedroogd materiaal. Heb het ding al laten zien aan Menno Boomsluitet en Atte van den Berg; hadden geen idee. Stuk meegegeven aan André Houter en Gerad ten Have, een week geleden, maar ook van hen geen oplossing.  ???  Zal er werk van maken om een houtzwammendeskundige ernaar te laten kijken.
Laurens van Run

xenion

Groeten,
Martin

Melchior van Tweel

Hallo Laurens,

PJ Keizer is de NL- houtzwammendeskundige. Heb je zijn adres?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Ismael

grappig, ik heb dat stukje gezien bij gerard! Ik heb hem gezegd dat het een raspzwam zou kunnen zijn of eventueel een doolhofelfenzwam. Denk nog steeds aan raspzwam
Groeten Ismaël Wind

Dieter

Waar is die boomstam eigenlijk op de foto?  :huh:
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

lvanrun

Dieter, die boomstam staat niet op de foto; ik heb die foto's pas later thuis genomen. Stond in mijn eerste bijdrage.
Heb inderdaad mail naar P.J. Keizer gestuurd; nog geen antwoord. Begin na vondst van Roze raspzwam (niet de eerste keer) zelf ook in richting Steccherinum  te denken, maar die zijn doorgaans sterk resupinaat met maar heel bescheiden hoedjes. Vindplaats is helaas nogal ver weg, dus kan ik niet simpelweg even terug om de boel nader te bekijken.
Laurens van Run

Dieter

Ah oké, weer eens te snel geweest.  :rolleye:
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

lvanrun

Van Peter-Jan Keizer de volgende reactie ontvangen:
"Naar mijn mening is het Trametes hirsuta, het Ruig elfenbankje. Zoals je zelf ook hebt opgemerkt is in plaats van een buisjeslaag een stekel-achtige laag ontwikkeld. Dat is nogal ongewoon, maar geregeld zie ik bij polyporen die gewoonlijk met ronde gaatjes ontwikkeld zijn ook vormen of afwijkingen met onregelmatige gaatjes, tot zelfs een soort "irpicoide" structuur. Je hebt dus een interessante waarneming gedaan, waarvoor dank."
Laurens van Run

ratje

Citaat van: lvanrun op oktober 12, 2012, 13:55:13 PM
Van Peter-Jan Keizer de volgende reactie ontvangen:
"Naar mijn mening is het Trametes hirsuta, het Ruig elfenbankje. Zoals je zelf ook hebt opgemerkt is in plaats van een buisjeslaag een stekel-achtige laag ontwikkeld. Dat is nogal ongewoon, maar geregeld zie ik bij polyporen die gewoonlijk met ronde gaatjes ontwikkeld zijn ook vormen of afwijkingen met onregelmatige gaatjes, tot zelfs een soort "irpicoide" structuur. Je hebt dus een interessante waarneming gedaan, waarvoor dank."
Leuk als je dergelijke vondsten doet. De natuur staat vol verassingen.  :rolleye: