2e kj Zilver/Geelpoot in Groningen

Gestart door Jos Welbedacht, september 25, 2012, 17:42:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jos Welbedacht

Hey allemaal,

Deze vogel fotografeerde ik vandaag (25-09-12) in Selwerd, Groningen. Nu vermoed ik dat het gewoon een 2e kj Zilvermeeuw is, maar ik vind de mantel- en schouderveren wel wat blauw ipv blauwgrijs, en de tekening op de dekveren vind ik vrij donkerbruin. Tevens heeft de vogel iig al 9 handpennen geruid, of zie ik dat verkeerd? Ook heeft de vogel in mijn optiek een wat hoekige kop. De snavel lijkt me echter te contrastrijk voor een Geelpoot èn misschien zouden er dan meer dekveren geruid moeten zijn.
Kortom: ik kom er niet uit. Over 2e kj (en 3e kj) vogels kan ik in de literatuur en op de websites te weinig aanduidende kenmerken vinden, of althans niet overzichtelijk genoeg. Kan iemand mij vertellen hoe ik de determinatie in het geval van een 2e kj grote meeuw moet aanpakken? Het zou een grote hulp zijn! Alvast bedankt!

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht

Ps: de ring heb ik niet kunnen lezen, noch scherp op de foto kunnen krijgen.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

nlzorg01

Hoi Jos,

Het is inderdaad een 2 kj zilvermeeuw. Kijk maar eens op de volgende site voor vergelijkbare voorbeelden: http://www.gull-research.org/hg/HG2CY10.htm.
Jammer dat je de metalen ring niet hebt kunnen aflezen? Dan had je daarmee ook de identificatie kunnen afmaken.

Groeten,
JanZ

Jos Welbedacht

Hey JanZ,

Dank voor je reactie. Ik heb gull-research.org uiteraard al bekeken, maar met name de september pagina. Daar viel mij op dat mijn vogel toch wel meer uitgesproken grijs op de mantel- en schouderveren heeft (zoals bv. deze Geelpoot: http://gull-research.org/ylg1cy2cy/2cysept/micha6586.htm, maar die heeft dan wel meer dekveren vervangen). Op gull-research.org zie ik dat pas terug bij vogels die al ver in oktober zijn gefotografeerd. Mijn vogel lijkt ook al de handpenrui te hebben voltooid, iets dat eind september niet gebruikelijk is voor Zilvers, of zie ik dat verkeerd?
Kortom: als ik zelf op onderzoek uit ga kom ik er niet voldoende uit want de bovenstaande argumenten verwarren me. Zijn er zaken die ik verkeerd beoordeel, en/of past dit gewoon binnen de variatie van Zilvermeeuw (zoals gebruikelijk  ;) ).

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Klaas van Dijk

hoi Jan en Jos,

Waarom is het geen 3KJ Zilvermeeuw? In Groningen zitten in ieder geval een aantal 3KJ Zilvermeeuwen met een stalen ring aan de rechter tarsus (net als deze vogel). Dit zijn Zilvermeeuwen die in de winter van 2010/11 door Frank Majoor bij de Oostersluis zijn geringd (slagnetvangsten tijdens barre winterse omstandigheden).

Een paar uur geleden heb ik nog zo'n vogel op de Vismarkt gezien (Arnhem 5.463.203, stalen ring, rechts tarsus, 3KJ). In mijn herinnering lijkt deze vogel wel wat op de vogel op de foto.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Mars Muusse

De ontwikkeling van de kleur van de bovendelen kan sterk varieren bij zowel zilver- ass geelpootmeeuw. Voor het bepalen van de leeftijd is het beter te kijken naar handpennen, armpennen en staart, in combinatie met naakte delen. Armpennen en binnenste handpennen zijn in het veld soms lastig te zien, maar met een beetje geduld (meestal binnen 1 1/2 uur) gaat een vogel wel eens poetsen of vliegen. Een stukje brood wil ook nog wel eens helpen.
Op org staan enkele geringde vogels die in verschillende kleden zijn gefotografeerd, dan zie je de ontwikkeling mooi:
http://www.gull-research.org/hg/2011b/h161237.html
http://www.gull-research.org/hg/tatus/clarbluesep2cy.html

Jos Welbedacht

Dank voor de reacties!
@ Klaas, ik ga toch voor een 2e kj, omdat een 3e kj al een grote hoeveelheid aan nieuwe, 3e generatie dekveren zou moeten hebben. Dat is hier naar mijn mening niet het geval. Ook zou een 3e kj grote witte toppen aan de handpennen hebben. Jammer dat ik geen foto's heb waarop de vogel vliegend, of met gespreide vleugel is te zien, want dat zou meer duidelijkheid geven. Ik blijf dus maar bij 2e kj Zilvermeeuw, maar ik hoor het graag als ik er naast zit.

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

adriaens

Citaat van: Jos Welbedacht op oktober 01, 2012, 20:50:10 PM
ik ga toch voor een 2e kj, omdat een 3e kj al een grote hoeveelheid aan nieuwe, 3e generatie dekveren zou moeten hebben. Dat is hier naar mijn mening niet het geval. Ook zou een 3e kj grote witte toppen aan de handpennen hebben.

Hier een exemplaar zonder grijze dekveren en zonder grote witte handpentoppen. Met zekerheid 3de kj en niet niet 2kj op basis van de kleurring!
https://plus.google.com/photos/115659792470435170210/albums/5420407133157386369/5458958762783587826

Mars Muusse

Of bekijk de laatste foto's eens in deze sessie:
http://www.gull-research.org/hg/hg1cy/yalbaug.html

Het is maar goed dat de foto erboven de binnenste handpennen toont in de vlucht, nietwaar?

Jos Welbedacht

Dank heren! Ik zal het eens bestuderen, misschien toch een 3e kj dan.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Mars Muusse

#9
Hier even 3x staart, armpennen en binnenste handpennen van een 1cy, 2cy (bovenste foto) en 3cy vogel (onder). Foto's van Katwijk, eergisteren 9 okt 2012.
Nou is bij de vogel van Jos de buitenvlag van P4 te zien, en in combinatie met de lichte rand op de top zou dat wellicht goed passen op 2cy. Zilvermeeuw 3cy heeft op P4 soms wel een vaal bruin patroon, maar dan wel vaak als een komma, eigenlijk een eerste indicatie van een sub-terminale bandje. Dat loopt dan niet zo ver door naar boven, zie bijgevoegde foto van YALB met 3e gen P4 (YALB is echt een trage Henkie qua kleedontwikkeling voor argenteus).



Jos Welbedacht

Een heldere uitleg, Mars. Ik begrijp dat op mijn foto's p4 de laatst zichtbare handpen is (en dat p10 dus nog niet volgroeid is, en in dit geval onzichtbaar). Met jouw uitleg kom ik dan ook op een 2e cy vogel. Ik kwam er echter net achter (vergeef me B) ) dat er één foto is waarop de staart enigszins is te beoordelen, en die spreekt die leeftijd juist weer tegen. Zo'n staart past eerder op een 3e kj, lijkt me?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Mars Muusse

Jos,
Het staartpatroon is nogal variabel, maar kan in sommige dieren wel een indicatie zijn. Ik heb nog een hele trits extra foto's bij mijn waarneming van 09 Okt gezet van 2cy en 3cy vogels. Helaas allemaal ongeringd, en sommige foto's vertonen hetzelfde individu.
http://waarneming.nl/waarneming/view/71602690
Al snel zal je opvallen dat de binnenste handpennen van al die bovenste 2cy beesten verschillen van de 3cy vogels in de laatste foto's. Een lastige vogel (als je hem zou zien staan) is deze vogel: een 3cy met nieuwe (P10 bijna volgroeid) buitenste handpennen waar geen tipje aan te ontdekken is. Echter: binnenste handpennen wijzen toch op 3cy (net als staart, dekveren en secondaries):