Porcellio scaber

Gestart door Floppy, maart 14, 2007, 21:01:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

N.a.v. de oranjekleurige Osellio's van Pudding hier een waarneming van zondag jl. (Nisse, Zuid-Beveland, poelengebied). Bij mij in de tuin zijn ze doorgaans donkergrijzig, maar deze heeft een zomerkleed aan, zo te zien.
N.m.m. ondanks de kleur een Porcellio scaber.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Arp

#1
Geinig kleurtje Floris. Zelf ben ik nog ietsjes huiverig om zulke als Porcellio scaber vast te pinnen, maar het zou in elk geval ook mijn inschatting zijn - voor wat die waard is dan.

Jouw diertje gaat inderdaad erg in de richting van onder andere deze diertjes. In  deze waarneming zitten ook kleurrijke ruwe pissebedden en in deze kluwe zitten soort van vergelijkbaar gekleurde exemplaren  ^_^

Het vlekkenpatroon lijkt mij in elk geval niet regelmatig genoeg voor een kleipissebed en een Porcellio spinicornis zal het ook niet zijn...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Het is inderdaad Porcellio scaber (ruwe pissebed). De vlekken zijn te onregelmatig gerangschikt voor Trachelipus rathkii. Porcellio scaber is een uiters variable beest. De grondkleur is mat grijs. Bij een deel van de vr is een vlekkenpatroon aanwezig in grijsgroen, grijsgeel, grijsbruin en grijsoranje. Meestal is er naast het grijs maar 1 kleur aanwezig.

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Floppy

#3
CiteerGeinig kleurtje Floris. Zelf ben ik nog ietsjes huiverig om zulke als Porcellio scaber vast te pinnen, maar het zou in elk geval ook mijn inschatting zijn - voor wat die waard is dan.
Hallo Arp,

Die pissebedden zijn interessante dieren. Jij springt er wel helemaal in, zeg !  
Ik volg het met belangstelling, want als amateur kan ik veel leren van de discussie hier.  :duim:

Matty,
Hartelijk dank voor de bevestiging en uitleg ! :)
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Arp

Citeer... want als amateur kan ik veel leren van de discussie hier.
Ik ook  :gap:  (vooral dankzij mensen als Matty dus)  :duim:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)