Automatisch vervagen van enkele pluk-soorten

Gestart door Melchior van Tweel, september 24, 2012, 22:07:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Violet (en Remco)

Hoorde gisteren van mijn zusje dat ze vorige week ergens bij Hilversum 2 Oost-Europese vrouwen lopen met goed gevulde tassen.
Mooiste was nog dat de vrouwen aan haar vroegen of 'deze paddenstoel' eetbaar was...
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Corryabbink

Citaat van: Melchior van Tweel op oktober 25, 2012, 17:02:13 PM
Citaat van: Corryabbink op oktober 25, 2012, 14:33:26 PM
leeggeroofd ;D
Hallo Corry,
Moet dat niet  :'(  of  >:(  zijn?
Dag Melchior,
Klopt. Voor mij betekent het dat ik doe alsof er niets aan de hand is maar tandenknarsend verder ga........Ik had niet naar de letterlijke betekenis van het symbool gekeken. Er valt inderdaad niets te grijnzen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

JW_2all

Citaat van: Geum rivale op oktober 25, 2012, 17:08:54 PM
Bovendien hebben we nog niets gehoord over dat Waarneming.nl gebruikt zou worden door plukkers... Waarschijnlijk gaan die koks enzo gewoon, gewapend met een emmer, evt. een mes en de nodige veldkennis op pad.

Het lijkt mij een noodzakelijk besluit om gebieden te vervagen voor consumabele soorten.

Was even bezig met excursies geven, en miste dit draadje compleet.
Vorig jaar was ik bij de presentatie van een nieuw kookboek. Vertelde er iemand dat hij altijd eerst op waarneming zocht, en dan pas ging zoeken.
In sommige gebieden loopt het plukken mijns inziens compleet uit de hand.
Mercedessen staan in de berm. Mensen vullen vuilniszakken vol.
Een vrachtwagen met veilingkistjes heb ik een keer zien staan in het stuifzand.
Het zijn de enige momenten dat ik er spijt van heb geen mobieltje te hebben genomen.
Boswachterscentrales zijn blij met elke tip die kan leiden tot  een heterdaadje.

Het omgekeerde merkte ik dit jaar. Rioolwerkzaamheden op de hei, dus permanente bewaking.
De cantharellen daar heb ik in geen jaren zo groot zien worden. Het leken wel Zuid-Franse exemplaren. Normaal is dat zelfs de kleinste hoedjes nog uit de vegetatie lijken te worden gekrabd.
Groet,
Jan

Melchior van Tweel

Hallo Jan,
Bedankt voor je bericht. Dit is het eerste echte bewijs dat waarneming hiervoor misbruikt wordt/werd. Kan je wat aangeven om welke soort het ging?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

JW_2all

Groet,
Jan

Melchior van Tweel

Naar aanleiding van een melding van Jan (bedankt!) de volgende link: http://oogstenzonderzaaien.nl/wiki/Categorie:Paddenstoel
Hier staat een overzicht van plukbare paddenstoelen. Mede naar aanleiding van deze lijst, maar ook opmerkingen die eerder op het forum gemaakt zijn stel ik voor om de volgende soorten te vervagen: Trechtercantharel, Heksenboleten en Kleine trompetzwam. Goed idee?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Observant

Beste mensen,

Ook wij hebben wel eens mensen Hanenkammen zien plukken. Het tasje zat al aardig vol. De personen aangesproken en ze bleken een groentenwinkel te hebben. Er werd eigenlijk vrij open over gesproken. Dit deden ze al heel lang en het past in het gebruik van de natuur zoals deze mensen dat vroeger ook al deden. Zo zien zij dat tenminste. Vervagen heeft alleen zin voor nieuwe plukkers. De oude plukkers weten natuurlijk wel waar ze te vinden zijn.
Natuur beschermen is denk ik iets dat we binnen dit platform allemaal nastreven. Automatische vervaging van oogstbare paddenstoelen is denk ik een zeer goede stap. Tegelijkertijd is dit een onderwerp dat misschien breder moet worden besproken. Zo zorg ik er bijvoorbeeld zelf voor dat reeen vervaagd worden. Zinloze jacht wil ik ook niet faciliteren.


johnbreugelmans

vervagen prima,hier bij ons west brabant de laatste jaren wel mee gemaakt dat er s avonds een paar uur voor zonsondergang groepjes  voornamelijk poolse mensen het bos af struinden op zoek naar eetbare paddenstoelen.

groeten john


Melchior van Tweel

Ik zie voor als nog geen aanleiding om over te gaan tot vervagen. Het is een algemene soort en is wellicht maar eenmalig. Of denken jullie daar ander over?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

marcel123

Het vruchtlichaam groeit niet elk jaar opnieuw, dus als je een mooie zwam kwijt bent moet je weer 20 jaar wachten..

Gert Kremer

Citaat van: optilete op augustus 28, 2013, 16:59:37 PM
Tondelzwammenroof:
http://www.nu.nl/algemeen/3561166/roof-van-zwammen-bossen-breidt-zich-uit.html
http://www.nu.nl/binnenland/3549508/rovers-hakken-zwammen-van-veluwse-bomen.html

nou.... de boswerkers kunnen het ook hoor. ik schrok van de kaalslag in Ommen. 
Houtwinning: veel, heel veel mooie oude, grote tondels te gronde gegaan.
1 foto: deze was zo groot als mijn paraplu in 2008.
Ik was er kapot van zodat ik binnen een 1 weer thuis was.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Melchior van Tweel

Naar aanleiding van een bericht van verdwijning van grote hoeveelheden Morieljes in Noorbeek twee jaar geleden, overweeg ik ook Morieljes automatisch te laten vervagen. Wat vinden jullie daarvan?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

xenion

Groeten,
Martin

Menko87

Een geheel bospad in Beetsterzwaag totaal ontdaan van eekhoorntjesbroden. Er zijn wel 40 ex weggesneden.. :(

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje

vanavond was op het nieuws dat je best een beetje paddenstoelen mag plukken. Joepie!!!!!! :-[

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

HPM

Ook in Duitsland en de UK wordt geklaagd over grootschalig en georganiseerd plukken van paddestoelen.
Herman van der Meer

Corryabbink

De jeugd zoekt nu zelfs Kaalkopjes voor eigen gebruik..........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

HPM

Citaat van: Corryabbink op oktober 22, 2013, 16:55:51 PM

De jeugd zoekt nu zelfs Kaalkopjes voor eigen gebruik..........

Dat doet de Jeugd van Tegenwoordig al tientallen jaren.
Herman van der Meer

Violet (en Remco)

Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

HPM

Citaat van: Violet (en Remco) op oktober 23, 2013, 23:01:00 PM
20 kilo paddo's geplukt bij Doorn!!!
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1086917/paddestoelendieven-betrapt-in-doorn.html#.Umegx1hyPvE.twitter

Dat doet sterk denken aan wat ik vorige week uit Engeland of Duitsland hoorde. Daar ging het om grote groepen die in linie door het bos gingen en elke paddenstoel die ze tegenkwamen plukten. Daarna werden op een centraal punt op een parkeerplaats de eetbare eruit gehaald en gesorteerd en de onbruikbare werden ter plekke gestort. De eetbare werden verkocht aan restaurants e.d. Er staat me bij dat er 30 euro/pond per kilo werd genoemd.
Herman van der Meer

WijnandvB

Pruikzwam mag ook vervaagd worden.
Die hele grote bij het Planken Wambuis is onlangs ook geroofd (is goed eetbaar....!)
De bijgevoegde foto kreeg ik onlangs toegezonden.

Mvrgr, Wijnand.


ArjanH

Ik vind het absoluut gerechtvaardigd dat de waarnemingen van sommige (goed eetbare) paddestoelen automatisch vervaagd worden. Ik was in de herfst van 2013 op een niet nader te benoemen locatie waar enkele tientallen exemplaren van het Gewoon Eekhoorntjesbrood stonden. Echter: op 1 of 2 exemplaren na was van alle paddestoelen de hoed verdwenen, terwijl de steeltjes er nog gewoon stonden. Dat vind ik geen toeval meer.

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

WijnandvB

 :duim: :duim: :duim:
Ben erg benieuwd hoe gereageerd wordt.

Mvrgr, Wijnand.

tjerk


JW_2all

Groet,
Jan