Automatisch vervagen van enkele pluk-soorten

Gestart door Melchior van Tweel, september 24, 2012, 22:07:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Melchior van Tweel

Hallo paddenstoelenvrienden en -vriendinnen,

Het zal jullie zeker wel bekend zijn dat paddenstoelen niet alleen gezocht worden door mensen die benieuwd zijn naar de soorten, maar ook door mensen die ze willen opeten. Hoewel ik geen probleem heb met mensen die hier een daar een enkele boleet snijden voor in de pan, gebeurt het soms ook grootschalig voor de verkoop aan bijvoorbeeld restaurants. Ik vind dat waarnemingen van waarneming.nl daar niet voor gebruikt/misbruikt mogen worden en zou daarom voor willen stellen om voor een beperkt aantal soorten alle waarnemingen automatisch te laten vervagen. Dat wil zeggen dat voor iedereen de waarnemingen van die soorten alleen op kilometerhok te zien zijn. Alleen de admins en de waarnemer zelf zien wel de nauwkeurige locaties.

Het zou kunnen gaan om de volgende soorten:
* Gewoon eekhoorntjesbrood
* Hanenkam
* Gele stekelzwam
* Morielje
* Puntig kaalkopje (?)

Op waarnemingen.be worden de eerste drie soorten ook al vervaagd en het zou dus goed zijn om hier bij aan te sluiten. Als je meer over dit thema wilt weten verwijs ik graag naar het pluk-standpunt van de NMV: http://www.mycologen.nl/pluk_n.htm

Graag hoor ik jullie reacties hierop:
* Wat vinden jullie van het principe om consumptie-paddenstoelen te vervagen?
* Hebben jullie wel eens meegemaakt of het vermoeden gehad dan mensen paddenstoelen voor eten hebben verzameld aan de hand van gegevens van waarneming.nl?
* Moeten er nog meer soorten worden vervaagd? Moeten dan wel regelmatig geplukt worden, zeldzame soorten vallen dus af.

Mede namens de andere paddenstoelenadmins,
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Henri van Dodeweerd

Het lijkt me een heel goed idee om die waarnemingen te vervagen. Zelf heb ik nooit gemerkt dat mensen ze voor dat doeleinde plukken. (maar ja zoveel mensen spreek ik daar ook weer niet over)

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

ridderzwam

*1 : okay.
*2 : nee, nooit gemerkt.
*3 : oesterzwam, champignon, b.v.

Groet, Ria.

peterpeperkamp

1.  vervagen tot ( 5 ?) km hok  heel goed
2.  vaak gezien,  vooral in de oude Wassenaarse lanen,  Oosteuropese stedelingen  met manden op de fiets aan het verzamelen - weet niet of Waarneming.nl  als locatie wijzer               gebruikt wordt.
3.  de Psilocybe's  ..... nooit verzamelaars van gezien.


locatie vervagen vind ik een goed idee , als er mede amateur mycologen geïnteresseerd zijn weten die elkaar toch wel te benaderen.
Groet Peter

ratje

Ik vind het ook prima. Ik heb al eens een kok van een landgoed op de fiets, mandje achterop, op weg naar eekhoorntjesbrood gezien.

tjerk

Lijkt me een goed idee.
Wel eens zoekers rond zien lopen, maar of dat n.a.v. waarneming.nl was ?
Groet,
Tjerk

ratje

Citaat van: tjerk op september 28, 2012, 15:57:12 PM
Lijkt me een goed idee.
Wel eens zoekers rond zien lopen, maar of dat n.a.v. waarneming.nl was ?
Groet,
Tjerk
is bij mij wel gebeurd :-[

xenion

Hanenkam vervaag ik zelf altijd al bij het invoeren. Dus ik heb er geen probleem mee, het Kaalkopje hoeft van mij niet zo.
Groeten,
Martin

kvb

Eens met het voorstel met deze aanpassingen:

-  Kaalkopje vind ik ook niet nodig
-  Niet alleen eekhoorntjesbrood maar ook bronskleurig/vroeg/denne/en de sl groep
-  hetzelfde voor de cantharelgroep


Kan dit met terugwerkende kracht anders heeft het geen zin.


Kik




Melchior van Tweel

Hallo allemaal,

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties. Vanaf vanavond zijn alle waarnemingen van de volgende soorten vervaagd op 1 km2:

* Bronskleurig eekhoorntjesbrood
* Denneneekhoorntjesbrood
* Eekhoorntjesbrood s.l.
* Gewoon eekhoorntjesbrood
* Vroeg eekhoorntjesbrood

* Gewone hanenkam
* Hanenkam (var. amethysteus)
* Hanenkam (var. cibarius)
* Hanenkam (witte vorm)

* Gele stekelzwam
* Gele stekelzwam s.l.
* Hydnum spec.
* Rossige stekelzwam

* Gewone morielje
* Kapjesmorielje
* Kegelmorielje
* Morielje spec.

Mochten jullie hier nog vragen over hebben, aanvullingen of verhalen over plukken, laat het hier dan vooral weten.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Dieter

Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

xenion

Groeten,
Martin

Melchior van Tweel

Citaat van: Dieter op september 30, 2012, 21:53:02 PM
Enne tuber?
Is wel goed om over na te denken. Ik denk niet dat het veel zin heeft om die te vervagen. Het ging mij er vooral om om soorten die veel verzameld worden te vervagen. Volgens speelt dat bij truffels niet zo. Die komen toch vooral uit Fr It en Sp?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Dieter

Tuber aestivum is al vlak tegen de grens met Nederland gevonden. Ook in Duitsland worden veel van die soorten gevonden (dus ze worden ook meer naar het noorden gevonden). Ik kan me wel voorstellen dat ze een keer ingevoerd worden en dat er sowieso iemand op af gaat. Aangezien ze op mycofagie moeten rekenen is hun vebreiding dan al om zeep.

Oesterzwam zou je dan ook moeten vervagen (vind ik niet nodig). Bij ons in de Ardennen wordt er gezegd dat ze echt manden vol plukken van stekelzwammen, boleten enz. Heb je dit fenomeen ook in Nederland? Op zich is het niet erg om te plukken, zolang het mycelium (de eigenlijke zwam) niet beschadigt wordt. Maar ik promoot het zeker niet.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Lucas28

#14
Het lijkt me niet dat in ons land restaurants op grote schaal paddestoelen kopen van wildplukkers. Als er paddestoelgerechten op het menu staan wordt er wellicht gebruik gemaakt van gekweekte paddestoelen.
In het algemeen worden er in ons land weinig paddestoelen gegeten. Plukken op industriële schaal kan ik me dan ook niet voorstellen.
In grensstreken is het natuurlijk wel mogelijk dat Duitse wildplukkers hier komen oogsten.

De enkeling die plukt voor de eigen pan kan bijna geen schade toebrengen.

Er is wel één hier genoemde soort die voor automatisch vervagen in aanmerking moet komen en dat is het kaalkopje. Die wordt in de Randstad nog wel eens geconsumeerd.

Citeervaak gezien,  vooral in de oude Wassenaarse lanen,  Oosteuropese stedelingen  met manden op de fiets aan het verzamelen
Dat zijn migranten die in Nederland wonen en hun gezonde gewoonte om paddestoelen te eten niet zomaar opgeven. Ze brengen elkaar op de hoogte van vindplaatsen, dus denk ik niet dat ze de informatie van dit forum hebben.

Melchior van Tweel

Klopt allemaal,
Ik ben ook niet tegen het kleinschalig plukken voor eigen pot, maar laat de mensen dan zelf de boleten maar opzoeken. Ik vind niet dat "onze" waarnemingen daarvoor gebruikt/misbruikt mogen worden. Ik ken trouwens verhalen uit het oosten van het land dat de politie mensen hebben beboet die de kofferbak hadden afgeladen met boleten en Hanenkammen. Tuber aestivum is inderdaad een interessant geval. Zodra die in NL opduikt, ben ik ook wel voor automatische vervaging. Psilocybe (semilanceata) heb ik (nog) niet opgenomen omdat dit toch op kleinere schaal verzameld wordt en er geen steun op het forum voor was. Als anderen hier anders over denken kan ik deze alsnog vervagen.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

xenion

Citaat van: Lucas28 op oktober 03, 2012, 12:01:12 PM
Het lijkt me niet dat in ons land restaurants op grote schaal paddestoelen kopen van wildplukkers. Als er paddestoelgerechten op het menu staan wordt er wellicht gebruik gemaakt van gekweekte paddestoelen.
In het algemeen worden er in ons land weinig paddestoelen gegeten. Plukken op industriële schaal kan ik me dan ook niet voorstellen.
In grensstreken is het natuurlijk wel mogelijk dat Duitse wildplukkers hier komen oogsten.
Dat gebeurt dus wel; hier in mijn omgeving loopt iemand rond die zelfs in bermen van provinciale wegen plukt (paddenstoelen slaan erg makkelijk de zware metalen van de uitlaatgassen op, eet smakelijk). Deze verkoopt hij schijnbaar voor grof geld aan restaurants. Het is zo erg dat hij in sommige terreinen zijn gezicht niet meer mag laten zien.
Groeten,
Martin

xenion

Ik zeg niet dat we het moeten doen, maar we zouden de lijst nog een heel eind uit kunnen breiden: http://www.paddenstoelenexcursie.nl/index.php?page=soorten
Groeten,
Martin

Corryabbink

Citaat van: Melchior van Tweel op september 30, 2012, 20:37:22 PM
Hallo allemaal,

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties. Vanaf vanavond zijn alle waarnemingen van de volgende soorten vervaagd op 1 km2:

* Bronskleurig eekhoorntjesbrood
* Denneneekhoorntjesbrood
* Eekhoorntjesbrood s.l.
* Gewoon eekhoorntjesbrood
* Vroeg eekhoorntjesbrood

* Gewone hanenkam
* Hanenkam (var. amethysteus)
* Hanenkam (var. cibarius)
* Hanenkam (witte vorm)

* Gele stekelzwam
* Gele stekelzwam s.l.
* Hydnum spec.
* Rossige stekelzwam

* Gewone morielje
* Kapjesmorielje
* Kegelmorielje
* Morielje spec.

Mochten jullie hier nog vragen over hebben, aanvullingen of verhalen over plukken, laat het hier dan vooral weten.

Prima actie :duim:
Hier worden de boleten onder mijn ogen weggeplukt. Gisteren weer geconstateerd.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Geum rivale

Jammer, hoor. Zelf pluk ik geen paddenstoelen, maar ik zou graag nog eens morieljes willen zien. Nu moet ik het dus hebben van toeval...
Kees van Reenen

Melchior van Tweel

Ga in het het voorjaar gewoon naar de kalkrijke duinen (zuid v Bergen aan Zee) na een flinke regenbui. Dik kans dat je ze gewoon tegen komt en anders plaats je een vraag op dit forum.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Geum rivale

Kees van Reenen

gerardkrijnen

Afgelopen maandag zag ik in de bossen van Dorst ook enkele mensen met grote emmers en toebehoren lopen. Ik heb dat met gemengde gevoelens zo gelaten, maar ga die in het vervolg aanspreken. Kan ik meteen vragen of ze op de foto willen.
groetjes, gerard. 

Corryabbink

Ik geloof dat het nog nooit zo erg geweest is. Hele bermen in mijn omgeving zijn leeggeroofd ;D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Dieter

Trechtercantharel en gewone heksenboleet moeten er nog bij.
Misschien ook kleine trompetzwam
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Melchior van Tweel

Citaat van: Dieter op oktober 25, 2012, 16:42:47 PM
Trechtercantharel en gewone heksenboleet moeten er nog bij.
Misschien ook kleine trompetzwam
Hallo Dieter,
Ik snap je, maar twijfel wel een beetje. Het omzetten naar vervaagd is zo gedaan, maar waar eindig je dan? Gewone oesterzwam, Reuzenbovist of Champignon spec? Dat vind ik toch eigenlijk onzin om die te vervagen of toch niet? En hoe zit het met halucinogene soorten zoals Puntig kaalkopje en Vliegenzwam? Wat vinden de anderen hiervan?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Geum rivale

#27
Bovendien hebben we nog niets gehoord over dat Waarneming.nl gebruikt zou worden door plukkers... Waarschijnlijk gaan die koks enzo gewoon, gewapend met een emmer, evt. een mes en de nodige veldkennis op pad.
Kees van Reenen

Melchior van Tweel

Citaat van: Geum rivale op oktober 25, 2012, 17:08:54 PM
Bovendien hebben we nog niets gehoord over dat Waarneming.nl gebruikt zou worden door plukkers... Waarschijnlijk gaan die koks enzo gewoon, gewapend met een emmer, evt. een mes en de nodige veldkennis op pad.
Klopt, waarschijnlijk zal dat meestal wel het geval zijn. Maar we willen nu juist proberen te voorkomen dat het kan/gaat/zal gaan gebeuren.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Dieter

Die zeldzame mogen wel vind ik. Gewone heksenboleet hoeft niet voor mij.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV