Hallo paddenstoelenvrienden en -vriendinnen,
Het zal jullie zeker wel bekend zijn dat paddenstoelen niet alleen gezocht worden door mensen die benieuwd zijn naar de soorten, maar ook door mensen die ze willen opeten. Hoewel ik geen probleem heb met mensen die hier een daar een enkele boleet snijden voor in de pan, gebeurt het soms ook grootschalig voor de verkoop aan bijvoorbeeld restaurants. Ik vind dat waarnemingen van waarneming.nl daar niet voor gebruikt/misbruikt mogen worden en zou daarom voor willen stellen om voor een beperkt aantal soorten alle waarnemingen automatisch te laten vervagen. Dat wil zeggen dat voor iedereen de waarnemingen van die soorten alleen op kilometerhok te zien zijn. Alleen de admins en de waarnemer zelf zien wel de nauwkeurige locaties.
Het zou kunnen gaan om de volgende soorten:
* Gewoon eekhoorntjesbrood
* Hanenkam
* Gele stekelzwam
* Morielje
* Puntig kaalkopje (?)
Op waarnemingen.be worden de eerste drie soorten ook al vervaagd en het zou dus goed zijn om hier bij aan te sluiten. Als je meer over dit thema wilt weten verwijs ik graag naar het pluk-standpunt van de NMV:
http://www.mycologen.nl/pluk_n.htm Graag hoor ik jullie reacties hierop:
* Wat vinden jullie van het principe om consumptie-paddenstoelen te vervagen?
* Hebben jullie wel eens meegemaakt of het vermoeden gehad dan mensen paddenstoelen voor eten hebben verzameld aan de hand van gegevens van waarneming.nl?
* Moeten er nog meer soorten worden vervaagd? Moeten dan wel regelmatig geplukt worden, zeldzame soorten vallen dus af.
Mede namens de andere paddenstoelenadmins,