Nymf Groene stinkwants?? (Denemarken - Langeland)

Gestart door Mark Broeckaert, oktober 07, 2012, 00:48:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

Mark Broeckaert

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Nymf Groene stinkwants??

Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/71522015
Wants onbekend - Heteroptera indet. gezien op 2012-09-17 Denmark - Langeland

Toelichting:
Gulstav

Foto's:



Met vriendelijke groet, Mark

harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Mark Broeckaert

Met vriendelijke groet, Mark

Arp

In Denemarken struint ook Palomena viridissima rond - ik zou de nimfjes niet van elkaar kunnen onderscheiden ... ik zou er dus Palomena sp. van maken, of bij gebrek daaraan een onzekere prasina (is de algemenere van de twee).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mark Broeckaert

Ik ben wat aan het zoeken geweest en kwam dit tegen: http://macroid.ru/showphoto.php?photo=32865
Als ik dat dan projecteer op mijn beest. Zie ik bij de mijne dat het 2e antennedeel ongeveer even groot is dan het deel het dichtst bij de kop.
Dat zou dan betekenen dat dit toch de P. prasina is.

Ik weet alleen niet of dit kenmerk ook op het 5e stadium nimf geldt

Klopt mijn redenering?
Met vriendelijke groet, Mark

Arp

Citaat van: Mark Broeckaert op oktober 07, 2012, 13:41:55 PM
Ik weet alleen niet of dit kenmerk ook op het 5e stadium nimf geldt
Nee, helaas absoluut niet  :-\

Sterker nog: Het is zelfs voor de adulten maar beperkt bruikbaar. Zie o.a. deze recente discussie.

Als er iets is waarmee de nimfjes betrouwbaar onderscheiden kunnen worden, dan is dat een publicatie waard - er zijn veel mensen die dat graag zouden willen weten.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mark Broeckaert

hmm, dat maakt het er inderdaad allemaal niet makkelijker op.
Helaas heb ik als absolute wantsen-leek geen betrouwbaar determinatiepunt voor de nimfen. De volwassenen zijn voor mij al lastig genoeg....

Ik wijzig de waarneming in een onzekere prasina.
Met vriendelijke groet, Mark

Arp

Voor veel soorten zijn de nimfen nooit echt officieel beschreven en indien wel. blijkt dat in veel genera de nimfen niet betrouwbaar te determineren zijn. De meeste kennis hierover zit denk ik echter gewoon in de hoofden van de kenners. Fotoverzamelingen op internet maken dit langzaam toegankelijker voor leken, maar veel soorten zijn nog niet met foto's op internet gedocumenteerd en de namen bij de foto's die er wel zijn moet je vaak ook met een korrel zout nemen.

Gewoon lekker blijven zoeken, fotograferen en navragen - langzaam wordt het dan steeds beter :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)