wil je even wat doen in de tuin

Gestart door spanjool, maart 14, 2007, 17:23:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

Even de vlinderstruik snoeien, en wat zit daar nou weer.

Zijn dit misschien ook al myxo's of wordt ik nu helemaal gestoord.

Harige bolletjes op een steeltje.

Adios Henk G.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Arno van Stipdonk

Henk, dit zijn volgens mij geen myxo's. Geen idee wat het is......

spanjool

Hoi Arno,

Daar was ik al bang voor, ga toch eens kijken wat het dan wel kan zijn.

bedankt voor de reactie.

Henk G.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Hoi Arno,

Heeft toch wel wat kenmerken van een paddestoel, lijken basidien in te zitten.
Heb echter nog geen sporen kunnen ontdekken maar de structuur van de haren lijken op die zoals je wel in asco's ziet. Ik meen ook enkele structuren te hebben gezien die op asco's lijken, alleen dan leken ze meer dan 8 sporen te bevatten.
Kan ze ook niet weer vinden, ze lijken op te lossen in ammonia.
Kan nu nog diverse proefjes gaan maken maar het lijkt mij niet verkeerd om eerst nog eens verder te zoeken en even af te wachten of de vrucht zich nog verder ontwikkeld.
Overigens vind je onder dit adres een myxo die er uiterlijk nog wel op lijkt.
http://www.myxomycetes.it/foto_big.php?fot...fruticolosa.jpg
Denk overigens dat we hem in ieder geval niet bij de myxo's moeten zoeken.

groeten Henk G.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Arno van Stipdonk

Hallo Henk,

De link van de myxo die je geplaatst hebt is van het IJsvingertje:
http://www.waarneming.nl/soort.php?id=1696...um_tm=&tab=foto
Deze is inderdaad duidelijk anders. IJsvingertje groeit niet in groepjes en is niet zo pluizig.

Iets asco-achtigs zou inderdaad goed kunnen maar ik kan het zo ook niet plaatsen.
Misschien is en preparaat in water of nog beter, in Katoenblauw toch niet verkeerd om daar wat meer zekerheid over te krijgen.

spanjool

#5
Hoi Arno,

ben er wel uit, hoort tot de Flagelloscypha, in Breitenbach staat alleen de minutissima beschreven, maar Agerer heeft on 1975 18 soorten beschreven waarvan 10 in Europa.
Bij deze kun je aan de onderzijde van de haren wel iets zien wat op kristalletjes lijkt maar niet erg duidelijk. Ook is de tweede helft niet gesegmenteerd.
De basidien zijn langer, tot 40mu.
Zou ingevoerd kunnen worden als Flagelloscypa spec. dan is er in ieder geval een melding en foto van.
Heb nog even een nieuwe foto gemaakt, maar tijdens het afstellen droogde het zwammetje op waardoor het zich sloot. De zandkleurige bodem van het schijfje kan je daardoor nu niet meer zien.
Of is het misschien beter nog even naar Paddestoelen verplaatsen of iemand meer gegevens heeft b.v. uit Ellis & Ellis.???

groeten Henk G.

Heb trouwens vandaag nog weer een aantal gevonden. Kijk ik nog wel naar.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Arno van Stipdonk

Oke Henk, bij deze is het verplaatst.

Corryabbink

#7
Henk dit is hem. Ik heb precies dezelfde gevonden ook op Buddleja. Als het nat is zijn ze meer open. Tot dusver heb ik de soort nog niet goed op naam kunnen brengen wel zie ik ook dubbelwandige haren met kristallen erop. Geen segmenten en ook de zweepachtige uiteinden ontbreken. Ellis & Ellis heb ik besteld daar wacht ik nog op.
Zo nat en van boven genomen lijken ze vlakker maar het zijn precies dezelfde pluizige bolletjes dan op jouw foto's.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

spanjool

Hoi Corry,

zal proberen ze nog een poosje goed te houden tot je de E&E in huis hebt.
Kijken we dan nog even verder.

groeten Henk G.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

eiken 52

Hallo Henk,

in Ellis&Ellis is helaas niets te vinden over Flagelloscypha of Buddleja. In de gele bijbel worden F. minutissima en F. pilatii voor Nederland genoemd. De laatste is 1 maal in Nederland op grassen gevonden. F. minutissima is bekend van loofbomen en kruidachtige planten o.a uit tuinen en parken. In de aanvulling op de standaardlijst voor Nederland wordt nog genoemd F. oblongispora. Heb daar verder geen info over. Geeft Nordic Macromycetes deel 3 nog meer info? (heb ik niet en is niet meer te krijgen).
Groeten Bert Dijkstra

Corryabbink

#10
CiteerGeeft Nordic Macromycetes deel 3 nog meer info? (heb ik niet en is niet meer te krijgen).
Helaas.............heb ik alleen deel 1.

Misschien hebben Marian en Bert die uitgave.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Ik heb Nordic deel 3 wel, onlangs nog besteld bij.....ben de naam even kwijt, laat ik nog weten. Dus ik zal vanavond wel even kijken of ze daar wel in staan.

Arno van Stipdonk

Wel, ik heb gekeken, staan ook niet in Nordic deel 3. F. minutissima staat wel in Breitenbach deel 2 zoals Henk al schreef. Komt ie daar niet mee overeen Corry?

Nordic deel 3 heb ik overigens gekocht bij Architectura & Natura, maar blijkt ie intussen ook al uitverkocht te zijn. :(  

Corryabbink

CiteerWel, ik heb gekeken, staan ook niet in Nordic deel 3. F. minutissima staat wel in Breitenbach deel 2 zoals Henk al schreef. Komt ie daar niet mee overeen Corry?
Constant kwam ik met de mij beschikbare literatuur uit op Flagelloscypa minutissima tot ik dit item ineens zag staan. Ik heb echter een probleem:  ik kan de zweepharen(flagellen) aan de toppen niet  vinden maar die zitten waarschijnlijk alleen op de randharen. Ik zal er nog eens even een paar onder de mic leggen misschien geeft dat meer duidelijkheid.

Bedankt Arno, je hoort er nog van.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#14
Mijn soort is Dofpaars wolschijfje(Lachnelle alboviolascens). Dat verklaart dus waarom ik wel geïncrusteerde dubbelwandige haren vond maar geen flagellen. De sporen enz. kloppen precies. Alleen konden de zwammetjes nauwelijks een halve mm. halen hetgeen mij dus op een dwaalspoor bracht. Dat ligt natuurlijk ook aan het snelle dichtgaan van de schijfjes.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Hier een niet al te goede mic.opname
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#16
en hier een van een spore 13,6 x 10,2 micron
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

De opname's zijn niet slecht Corry, goed gepuzzeld! :duim:  

Corryabbink

#18
CiteerDe opname's zijn niet slecht Corry, goed gepuzzeld! :duim:
Bedankt. Ik zal ze erbij doen het is altijd beter iets dan niets om te bewijzen dat de soort goed benoemd is.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

spanjool

Hoi geachte waarnemers,

ik merk dat ik heel wat gemist heb de afgelopen tijd, was even druk met andere zaken en paddestoelen, zo zie je maar, let je even niet op en je hele probleem is verdwenen.
Zodra ik tijd vind leg ik mijn zwammetjes ook nog even weer onder de mic.
ik zal ook proberen ze zo snel te fotograferen dat ik ook de bodem kan laten zien. desnoods met de mic buiten in de regen maar ook dan moet ik wel opschieten want het gaat de komende tijd weer erg droog worden.

groeten Henk G.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

knabenkraut

Citeer
CiteerGeeft Nordic Macromycetes deel 3 nog meer info? (heb ik niet en is niet meer te krijgen).
Helaas.............heb ik alleen deel 1.

Misschien hebben Marian en Bert die uitgave.
Nordic deel 1 heb ik gekocht in Belgie Bij natuurpunt voor € 30 . Deel 3 is daar ook uitverkocht.
groetjes,
Dini

spanjool

L.S.

Nu wortie helemaal fijn.

Nog één keer geprobeerd te fotograferen en opnieuw onder de mic.
Deze dingetjes zijn dus minder dan 0,5 mm groot. ik heb er 1 doormidden gedeeld en dat stukje ook nog eens door midden.
Ook ik kom op Lachnelle uit, echter deze heeft nog een paar aparte attribuutjes in huis die in ieder geval niet in mijn boekjes staan.
Op grond van de sporenmaat 8-11x8-9 kom ik in ieder geval uit op Der Doppelganger van L. alboviolascens namelijk L. villosa vlgs Cooke (1962) in Breitenbach.

er volgen nu 8 foto's waarin alles is afgebeeld, ik hoor graag jullie welgemeende en motiverende opmerkingen.

begin nog maar een keer met de haarbekertjes.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

2 de sporen 8-11x8-9 met teilweise kornigem inhalt.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

3 de haren 250x4-6mu spitz auslaufend, fein inkrustiert.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Basidien, heb er een paar gevonden met beginnende sterigmen, de maat van de voorste wijkt een beetje af van de rest, de meeste zitten rond de 70x10mu, de voorste komt dus op c.a 30x13mu zoals jullie zien mit basalschnalle
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Hyphensysteem, tot c.a 3mu dik, mit schnallen
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

vreemd gevormde Hyphen? oid. lijkt uitschuifbaar.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

nog een speeltje, van een aantal is het uiteinde verdikt.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Marian en Bert

Citeer
Citeer
CiteerGeeft Nordic Macromycetes deel 3 nog meer info? (heb ik niet en is niet meer te krijgen).
Helaas.............heb ik alleen deel 1.


Misschien hebben Marian en Bert die uitgave.
Nordic deel 1 heb ik gekocht in Belgie Bij natuurpunt voor € 30 . Deel 3 is daar ook uitverkocht.
Hoi allemaal,

Neen, ik heb geen enkel deel van deze serie.

Dit bericht had ik gemist. Ik lees eigenlijk maar een beperkt aantal topics. We hebben helaas een slechte verbinding en er gaat me, hoewel de verleiding nog steeds groot is, ook te veel tijd in zitten om alles te volgen. Bovendien kost het invoeren van gegevens in de Kenmerkengids of eigenlijk meer het bekijken van geschikte foto´s ook veel (internet)tijd.
Mocht je iets willen vragen en ik reageer niet, kun je beter even emailen.

Groeten,
Marian