Hoofdmenu

Rosellinia

Gestart door spanjool, maart 14, 2007, 15:45:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

maar welke ? Rosellinia - abscondita, amblystoma, aquila, britannica, buxi, callosa,
corticium, desmazieresii, diathrausta, etrusca, evansii, franciscae, glabra, helvetica, mammaeformis, medullaris, mycophila, necatrix, nectrioides, saccardii,
subsimilis, thelena, var microspora.
roept u maar.

groeten Henk G.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Corryabbink

Citeermaar welke ? Rosellinia - abscondita, amblystoma, aquila, britannica, buxi, callosa,
corticium, desmazieresii, diathrausta, etrusca, evansii, franciscae, glabra, helvetica, mammaeformis, medullaris, mycophila, necatrix, nectrioides, saccardii,
subsimilis, thelena, var microspora.
roept u maar.

groeten Henk G.
M.i. Lentetepelkogeltje(Rosellinia aquila). Ik hoor nog wel of het microscopisch klopt :lol:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

spanjool

Hoi Corry,

Dat hoor je zeker nog wel maar ik ben het even helemaal zat.
al dat getuur door die microscoop bovendien heb ik nog meer liggen dat ook nog moet.
Maar jij bent de eerste die de uitkomst mag zien.

vr. groeten Henk G.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Hoi Corry,

daar gaat ie dan, de maten van de ascospore kloppen wel 22-25mu x 7,5-8mu, evenals de maten van de R. aquila c.a 1,2mm diam
De verdere kenmerken zijn moeilijk te beoordelen, dan moet je denk een aantal verschillende naast elkaar zien.
De ene is wat kleiner, wat ruwer gevormd of gladder of spitser. Ik doe je hierbij de link naar een site waar veel van die verschillende staan.
http://pyrenomycetes.free.fr/rosellinia/ht...nia_callosa.htm
Waarschijnlijk baseer jij je stelling dat het de R. aquila is op z,n naam lentetepelkogeltje en de vorm en omdat er niet meer genoemd worden in de G.B?
Van mij mag dit hem zijn, wat jou betreft ook of heb je nog bedenkingen.
Ik zou nog wel graag even van je vernemen waarom jij voor de R. aquila gaat.

vriendelijke groeten, Henk G.

foto met maten van ascospore
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

foto 3
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

foto 4
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Corryabbink

#6
CiteerIk zou nog wel graag even van je vernemen waarom jij voor de R. aquila gaat.
De soort zit op een dichte bruine hyfenmat, heeft perithecia, die in mijn ogen groter dan 1mm waren, met tepelvormig ostiolum.
Verder heb ik deze zelf eens uitgezocht.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

spanjool

Beste Corry,

nou ga je toch gauw even gemakshalve voorbij aan al die vrijwel identieke tepelzwammetjes, helaas met allemaal verschillende namen die op vermelde site
te kijk staan.

vriendelijke groeten Henk G.  :D  
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Corryabbink

#8
CiteerVerder heb ik deze zelf eens uitgezocht
Niets gemakshalve voorbijgegaan aan..... Lees maar wat hier boven staat. Het heeft mij in ieder geval moeite genoeg gekost :)
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

spanjool

Hoi Corry,

Pas maar op, als je op de floradag geweest bent dan heb je wel gehoord hoe het met sommige afloopt als ze zich met paddestoelen bezig houden.
Gaan de boleetjes en de amanietjes hier nu allemaal op spec.?

groeten Henk G.

enne nog bedankt voor alle tijd en kennis die je er in stopt.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Corryabbink

#10
CiteerHoi Corry,

Pas maar op, als je op de floradag geweest bent dan heb je wel gehoord hoe het met sommige afloopt als ze zich met paddestoelen bezig houden.
Gaan de boleetjes en de amanietjes hier nu allemaal op spec.?

groeten Henk G.

enne nog bedankt voor alle tijd en kennis die je er in stopt.
Op de floradag was ik niet. Is me iets belangrijks ontgaan?
Vooral dat spec. begrijp ik niet.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

spanjool

Er waren een paar onderzoekers die hebben hun onderzoek stilgelegd omdat ze er gek van dreigden te worden zo tegenstrijdig was het allemaal.

Bij de boleetjes was bv van de roodsteel fluweelboleet 90 % verkeerd gedetermineerd in het herbarium, Kastanje boleet is eigenlijk geen boleet, en er zijn zelfs boleten met plaatjes.

dus.

leerzame dag. groeten henk G.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Corryabbink

#12
CiteerEr waren een paar onderzoekers die hebben hun onderzoek stilgelegd omdat ze er gek van dreigden te worden zo tegenstrijdig was het allemaal.

Bij de boleetjes was bv van de roodsteel fluweelboleet 90 % verkeerd gedetermineerd in het herbarium, Kastanje boleet is eigenlijk geen boleet, en er zijn zelfs boleten met plaatjes.

dus.

leerzame dag. groeten henk G.
Geen wonder dat de mycologen deze site niet ondersteunen :o Ze komen er zelf natuurlijk ook niet altijd uit. Dat geeft hoop voor de toekomst. Misschien lukt het over een x aantal jaren wel ..........na de komst van een nieuwe Linnaeus m.a.w. een nieuwe ordening in de materie. Misschien kunnen we dan zelfs met een 10tal boeken toe.

Die boleten daar snap ik dus nu helemaal niets meer van. Wat is de Kastanjeboleet dan wel?
Voor zover ik weet hebben Boleten buisjes. De wonderen zijn dus de wereld nog niet uit.

Als het niet zo'n uitdaging was zou ik er ook direkt mee stoppen. Het is inderdaad om gek van te worden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"