Hoofdmenu

Larus

Gestart door Jos Welbedacht, september 23, 2006, 23:45:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jos Welbedacht

Ik kreeg vanmiddag een telefoontje. De bekende mogelijke Geelpootmeeuw zat er weer, net als vorige winter. Ik dacht zelf dat het om een Argentatus Zilvermeeuw gaat, omdat de vogel vooral in vlucht weinig zwart op de handpennen toonde. Nu moet je met de rui wel uitkijken.
Is er iemand die de determinatie kan bevestigen?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

maartenwielstra

http://www.xs4all.nl/~daarruud/micha/micha5.html

In bovenstaande link een voorbeeld van een micha met veel wit in P10, de mirror sluit aan op de top. De vogel in deze topic heeft wel extreem veel wit! Bloedrode oogrand en gele poten passen ook op 'omissus' Zilvermeeuw. Weinig kopstreping omdat hij richting 'prachtkleed' gaat? Rode snavelvlek beperkt zich tot ondersnavel (anti-micha). Jizz is moeilijk te bepalen in mijn inzicht. Mantel lijkt te bleek voor (zuivere) michahellis. Wat vinden de kenners?

Antonie Blom

Heel moeilijk geval om het zo te zien. Om maar aan het begin te beginnen, de snavel is naar mijn idee niet krachtig genoeg voor een Geelpoot, daarvoor zou deze iets dikker mogen zijn en de punt iets stomper; deze vorm past wel goed bij Zilvermeeuw. De rode gonysvlek is beperkt tot de ondersnavel, want op Zilver duidt. Het voorhoofd is vrij plat, bij Geelpoot zou dit veel boller moeten zijn, dus ook Zilver. De iets donkerdere koptekening is vooral geconcentreerd rond het oog en is vrij licht en weinig; op dit punt van het jaar is het moeilijk om er iets over te zeggen, maar als dit in november / december nog zo is, dan spreek dit in het voordeel van Geelpoot. De borst is vrij diep, dit zou kunnen wijzen op een Geelpoot, maar dit valt nog binnen de variatie van Zilvermeeuw (Argentatus). De mantel is vrij licht gekleurd en deze kleur past naar mijn inzicht beter bij Zilvermeeuw Argentatus dan bij Geelpoot. De poten zijn helder geel wat bij Geelpoot past, hoewel het dan meestal iets minder intens geel is; daarnaast past het ook bij de geelpotige variant van Zilvermeeuw Argentatus (ook wel 'omissus' genaamd). Er is een groot hoogteverschil tussen de tertials en de vleugeltop, dit spreekt duidelijk in het voordeel van Zilver, want bij Gelpoot zou dit veel minder moeten zijn. De vleugeltop steekt ver voorbij de staart, dit spreekt redelijk in het vorrdeel van Geelpoot, maar Argentatus kan soms ook een erg grote vleugelprojectie hebben. De geheel witte top spreekt zeker in het voordeel van Zilver, want bij Geelpoot zou het alleen een witte 'mirror' moeten zijn of er zouden op zijn minst zwarte subterminale tekening te zien moeten zijn. De rui zit ongeveer bij P8-9, voor Geelpootmeeuw zou dit aan de late kant zijn, maar juist weer vrij vroeg voor een Zilvermeeuw (aangezien deze uit het Baltisch gebied komt).

Na dit lange verhaal kom ik tot de conclusie dat het zeer waarschijnlijk een Zilvermeeuw Argentatus van de vorm 'omissus' is.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

lupokatja

Is volgens mij toch een Geelpootmeeuw. Met zo'n langgerekt achtereinde en typisch hoekige kopvorm kan ik er geen Zilvermeeuw van maken. Van de mantelkleur kun je op zo'n foto niets zeggen, het ruistadium past ook beter op Geelpootmeeuw en om er dan enkel op basis van een afwijkende slagpentop een zeer waarschijnlijke omissus Zilvermeeuw van te maken lijkt mij wat al te kort door de bocht.

Groeten,
Lützen

Antonie Blom

Ik weet niet of je mijn hele verhaal hebt doorgelezen, maar daarin staat toch duidelijk vermeld dat het om meer gaat dan alleen een handpenpatroon. Tevens vind ik de kopvorm lang niet hoekig genoeg, het voorhoofd is vrij plat met slechts een kleine bolling, bij Geelpootmeeuw zou dit veel meer moeten zijn. Wat betreft de mantelkleur, de foto is eits donkerder, dus de kleur van de mantel zou iets lichter moeten zijn en dan kom ik wederom bij Zilvermeeuw uit. Zo als het er nu voor staat blijf ik nog steeds bij Zilvermeeuw 'omissus'.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Bram Rijksen

langgerekte uiteinde en hoekige kopvorm zijn -met alle respect- inmiddels toch wel wat achterhaalde determinatiekenmerken. Pontische Meeuwen determineren we toch ook niet meer alléén op de langgerekte en slanke jizz en donkere ogen...?

maartenwielstra

#6
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=84835

Zie hier een Geelpoot met vergelijkbare kopvorm. Bolling lijkt me persoonlijk niet zo typisch kenmerk. Daarnaast is het typische micha-kopje niet in altijd elke houding zichtbaar, zeker bij vrouwtjes. De typische kopvorm-zijaanzicht van micha vergelijk ik graag met Zwartkopmeeuw of in mindere mate Stormmeeuw.

Kopvorm achterhaald? Absoluut niet. Het woord 'hoekig' is te beperkt, maar ik heb zelfs Geelpootmeeuwen uit de groep gepikt op kopvorm alleen, waarbij de andere kenmerken later pas boven water kwamen, met name vooraanzicht van de kop is vrij karakteristiek. Daarnaast zijn uitgesproken mannetjes Pontische meeuwen echt ongelooflijk karakteristiek van jizz. Mensen die niet veel ervaring hebben met meeuwen denken vaak dat de jizz geen goed indicerend kenmerk is, dat vindt ik grote onzin, er is zeker veel regelmaat in te herkennen. De meest Micha-achtige (mannelijke) Zilver valt in sommige houdingen door de mand. En de meest uitgesproken (mannelijke) micha is zo goed als onmiskenbaar voor de larofiel. Ik zal binnenkort eens een verhaaltje maken over de kopvorm, heb veel foto's met elkaar vergeleken en met leuk resultaat. Zijaanzicht van de schedels vergeleken, maar leverde, behalve snavelvorm, weinig op, vorm wordt meer door spieren enz. bepaald. Vooraanzicht lijkt me interessanter!

Donker oog is inderdaad een bullshit kenmerk voor jonge vogels, al komt het van nature bij Pontische vaker voor in adult kleed en bij Zilver in adult kleed af en toe bij vooral 'retarded' vogels.

'Langgerekt uiterlijk', wat duidt op de lengte van de handpenprojectie is alleen handig om de volgroeide gemiddelde Zilvermeeuw uit te sluiten. Het is bekend dat een aantal Zilvers (en sowieso de meeste Kleine Mantels) even lange vleugels hebben (P6 dichter bij de staart dan p7, bij kortvleugelige vogels andersom).

Bram Rijksen

kopvorm en jizz is een goede 'eerste hint', er vliegen echter ook heel wat echte geelpoten en pontische rond, waarbij de kopvorm en jizz lang niet zo kenmerkend zijn als steeds beweerd wordt.  

maartenwielstra

Oh Bram ik zie dat we tegelijk gereageerd hebben. Ben het zeker met je eens. Het gaat vaak om vrouwtjes, die fijner gebouwd zijn en minder uitgesproken jizz hebben.

ruud_altenburg

#9
Tsjonge wat een verhalen! Goed, op verzoek van Jos doe ik ook een duit in het zakje.

Beste kenmerk voor Geelpoot vs Baltische Zilver (kan het "o"-woord een keer de boeken uit?!) is een volledige brede band op P5. Daar hoor ik niemand over maar deze is toch redelijk duidelijk te zien. Verder lees ik iets over kopstreping maar hier wordt de plank misgeslagen. Geelpootmeeuwen verkrijgen hun kopsteping eerder dan Zilvers. Bij de meeste Geelpoten is deze volledig verdwenen in november. Wat ik bij deze vogel zie aan kopstreping is typisch voor micha in september.

Zilver heeft slechts bij uitzondering rood op de bovensnavel, Geelpoot best vaak. Dat kenmerk wordt hier ten onrechte omgedraaid: Geelpootmeeuwen zonder rood op de bovensnavel komt vaak voor. En de rui zit niet "ongeveer bij P8-9": P6 > P5 en P10 is nog oud. Is niet bijster vlot maar ik kan me voorstellen dat vogels die wat noorderlijker verblijven ietsje trager ruien. Groot ruigat past ook beter op Geelpoot dan op Zilver.

Wat wel zo is: veel wit in de vleugelpunt en een erg lange tong op P10. Maar om er dan meteen een Zilver van te maken?

Groeten,

Ruud
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Jos Welbedacht

Bedankt, Ruud, voor het determineren van deze vogel.
Ook alle anderen bedankt.
Dus toch een Geelpoot, oke!
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

maartenwielstra

Ja bedankt. Leerzaam!

Jos Welbedacht

#12
Even een vraagje:
Hoe kun je de handpennen tellen als de vogel niet vliegt, zoals in dit geval?
P10 zie ik nog wel, maar dan weet ik het even niet.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

harderbroek

CiteerTsjonge wat een verhalen! Goed, op verzoek van Jos doe ik ook een duit in het zakje.

Gaan deze niet meer in de spec. meeuwen topic??

R
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

maartenwielstra

CiteerEven een vraagje:
Hoe kun je de handpennen tellen als de vogel niet vliegt, zoals in dit geval?
P10 zie ik nog wel, maar dan weet ik het even niet.
P5 zit in zit net achter de tertials verstopt.